Loon ontvangen van bedrijf waar ik niet meer werk.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Loon ontvangen van bedrijf waar ik niet meer werk.

#1 , 01 okt 2012 13:58

Titel zegt het allemaal.

Ben 31 augustus gestopt bij een bedrijf.
Zelf opgestapt wegens veel te hoog opgeleid.
Wel vriendschappelijk vertrokken.

Eerst afrekening vakantie gehad, dan afrekening 13e maand, heb er achter moeten vragen.

Vandaag schrik ik van saldo zichtrekening, blijkt dat ze mijn voorschot hebben uitbetaald, maar ik werk er niet meer.

Mijn goede inborst zou zeggen : direct terugstorten, maar kunnen ze mij iets maken als ik me van de domme houd en wachten tot zij mij contacteren om dan het geld onmiddellijk terug te storten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2012 15:32

Men kan het u niet kwalijk nemen dat u de fout van de werkgever niet opgemerkt hebt. Maar u hebt de fout wel al opgemerkt, dus juridisch gezien zou u dit moeten melden aan uw vorige werkgever en terugstorten. U kan ook doen alsof u het niet gemerkt hebt en idd wachten tot men u vraagt dit geld terug te storten. In praktijk zal er geen probleem zijn als u het geld gewoon terugstort als zij er achter vragen. Let wel: als u maanden en maanden uw loon nog blijft ontvangen, en u reageert niet, kan je moeilijk blijven volhouden dat je dit niet gemerkt hebt. Een éénmalig voorschot van een paar 100 €, OK, maar elke maand een extra volledig loon, zonder dat je dit doorhebt? Don't think so...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 03 okt 2012 20:57

Bij de stad Antwerpen hebben ze per vergissing eens een "ontslagen "ambtenaar, 5 jaar het loon uitbetaalt.

Stad vroeg het geld terug. De Raad van State oordeelde dat de ambtenaar het geld mocht houden, en veroordeelde de stad nog eens voor een contractbreukvergoeding van vele jaren;

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 okt 2012 20:58

dat is iets anders. Die persoon valt onder een andere reglementering en werd nooit ontslagen. Hij moest zich ter beschikking stellen en heeft dat 5 jaar met verve uitgevoerd.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 22 okt 2012 13:43

Dat hadden ze uiteraard wel snel door.

Is ondertussen al terugbetaald ook.

Vond het wel grappig, want de boekhoudster die deze betaling 'verkeerdelijk' had gedaan (of niet had gemerkt dat soc sec mij er niet had uitgehaald) heeft mij doen zweren om dit nooit aan iemand te vermelden. :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2012 13:58

Ik zou veronderstellen dat dit eerder de fout van de personeelsdienst / sociaal secretariaat is, eerder dan de persoon die de overboekingen doet... Anyway, case closed, blijkbaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#7 , 02 nov 2012 10:23

In dit geval is de boekhoudster met de meeste anciënniteit ook de 'personeelsdienst', staat in contact met het sociaal secretariaat e.d.
Enfin, er kunnen 2 schuldigen zijn, het sociaal secretariaat moest de documenten opmaken, en die hebben het ook niet gezien ...

Ik moest maar eens van slechte wil geweest zijn ... :-)

Terug naar “Loon”