ADV niet uitbetalen na ontslag?

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

ADV niet uitbetalen na ontslag?

#1 , 27 sep 2012 15:52

ik heb tot 30/6/2012 voor een werkgever gewerkt. Wij werkten 40 u/week met een contract van 38u/week. Volgens het arbeidsreglement hadden we 12 ADV-dagen per jaar.
Aangezien ik tot 30/6 gewerkt heb, meen ik recht te hebben op 6 dagen. Aangezien die ADV-dagen gebruikt werden voor collectieve sluitingsdagen (brug maken) heb ik er maar 3 opgebruikt in 2012.
Nu beweert het sociaal secretariaat van mijn werkgever dat die overige 3 dagen niet kunnen uitbetaald worden aangezien ik in 2012 nog geen verlofdagen heb opgenomen.
Wanneer ik wel verlof zou opgenomen hebben, zou men die ADV-dagen daar kunnen op toerekenen en zou ik meer verlofdagen overhouden. maw had ik 3 verlofdagen opgenomen dan waren mijn ADV-dagen opgebruikt en zou ik nog mijn 20 gewone verlofdagen hebben uitbetaald gekregen.
Nu heb ik geen verlof opgenomen en ben ik die ADV-dagen kwijt en heb ik de gewone 20 verlofdagen uitbetaald gekregen.
Ik vind dit toch een heel bizarre uitleg. Daarom mijn vraag: heb ik recht op uitbetaling van die 3 ADV-dagen, het zijn tenslotte uren die ik gewerkt heb, boven mijn contractueel vastgestelde uren.
Nog even vermelden dat ik onder het paritair commité 218 viel en ik heb zelf ontslag gegeven en heb mij nu gevestigd als zelfstandige.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2012 17:45

gezien het over collectieve gaat, kan het idd zijn dat ze ze niet moeten uitbetalen. Dit is een regeling die nu in je nadeel speelt, maar ook in je voordeel kan spelen: indien je bvb maar nét op 20 december in dienst was, ging je de brugdag van de 24e (indien die zo'n collectieve was) wél uitbetaald krijgen.

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

#3 , 28 sep 2012 10:00

Dat is raar. Die ADV-dagen werden bv gebruikt om een week te sluiten tussen kerst en Nieuwjaar. Mensen die dan pas in dienst waren, hadden dan meestal nog niet genoeg ADV-dagen. Zij kregen dan een formulier zodat ze voor die dagen werkloosheidsuitkering konden krijgen maw zij kregen geen loon van het bedrijf.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 sep 2012 10:39

dan lijk je me effectief ze wél uitbetaald moeten worden en is er geen sprake van een systeem vergelijkbaar met verplaatste feestdagen.

A'ntje
Berichten: 60

#5 , 28 sep 2012 12:49

Je hebt ze gewerkt, dus heb je ook recht op de recuperatie ervan. En aangezien je die dagen niet opgenomen hebt, moet je die uitbetaald krijgen.
Die verlofdagen die aangehaald worden, hebben daar volgens mij niks mee te maken.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2012 20:19

je bent enkel je recht op inhaalrust kwijt niet het recht op loon voor de uren die je gewerkt hebt
ben je zeker dat ze nog niet betaald zijn ? het is niet omdat je ze nog niet genomen hebt , dat ze nog niet verloond zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 29 sep 2012 09:09

“Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen...3° het loon te betalen op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Nu beweert het sociaal secretariaat van mijn werkgever dat die overige 3 dagen* niet kunnen uitbetaald worden aangezien ik in 2012 nog geen verlofdagen heb opgenomen.’
(*ADV=De op jaarbasis overeengekomen (rooster)vrije dagen die op grond van een arbeidsduurverkortingsregeling zijn verleend).

Ofwel betaalt uw werkgever u de teveelgewerkte uren ofwel kent hij u vrije dagen toe totdat er geen teveelgewerkte uren meer zijn(wat niet meer kan wegens uw ontslag). Indien hij u in dat geval betaling weigert leg dan klacht neer bij:Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

#8 , 02 okt 2012 11:09

ik wil nog even melden dat ik rechtstreeks contact heb opgenomen met SD worx onder het mom "mijn ex-werkgever stuurt mij door naar jullie want ik begrijp hun uitleg niet"
Daar hoorde ik al snel dat ik inderdaad recht heb op uitbetaling. Ook werkgever heeft achteraf bevestigd dat het zal betaald worden.
Hierbij wens ik jullie te bedanken voor het advies want dankzij jullie bevestiging heb ik mij niet laten afschepen.

Terug naar “Loon”