Loonbeslag opzeggen....

python
Topic Starter
Berichten: 8

Loonbeslag opzeggen....

#1 , 12 sep 2012 20:22

Zit nu een kleine 2 jaar met loonbeslag voor een aanzienlijk bedrag. Om ff kort de situatie te schetsen.
Ben veroordeeld tot het betalen van schadevergoedingen aan burgerlijke partijen en uiteraard gerechtskosten. Nu kreeg ik overlaatst een brief aan van de verzekering die de schadevergoedingen betaald heeft. Het ging immers om arbeidsongevallen Of ik bereid was het bedrag aan hun terug te betalen. Terwijl ik met loonbeslag zit voor dat bedrag! Dus heb hen gecontacteerd dat ik akkoord ga met een maandelijks bedrag rechtstreeks aan hen! Heb een brief terug gehad dat zij akkoord gaan met mijn voorstel.

Nu heb ik deze brief doorgestuurd naar de advocaat van de tegenpartij! Zij willen moeilijk doen en de verzekering nu trouwens ook, omdat ze denken dat ik met loonbeslag sneller er vanaf ben. Maar heb de brief van hun, waar zwart op wit staat, dat ze akkoord gaan met mijn voorstel!
Mijn vraag is dus, kunnen zij dit nog tegenwerken?

M.V.G.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2012 20:54

als het effectief een afbetalingsovereenkomst betreft die u aangegaan bent met hen en u geen info verzweeg én correct de afbetaling STRIKT opvolgt, is er geen probleem, lijkt me. er is een aanvaarding van een aanbod, dus is er een overeenkomst.

je zal toch wel iets duidelijker moeten zijn: wat is "ze willen moeilijk doen" (slachtoffers): gaan ze beslag leggen op uw goederen? Dat recht hebben ze als ze van u nog geld tegoed hebben en je geen afbetalingsplan hebt met hen.

python
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 12 sep 2012 22:37

Welke info zou ik verzwegen kunnen hebben? Niet vermeld dat ik al met loonbeslag zit voor dat bedrag deels. Staat niets van in de overeenkomst. Ja, de advocaat vind het niet kunnen dat ik contact met de verzekering heb gehad, achter haar rug om. Slachtoffers hebben hun deel al gehad van de verzekering! Dus moet enkel nog geld aan de verzekering. maar de advocaat was dat geld al aant afhouden, deels toch, via loonbeslag. Dus als ik het goed voor heb, moeten ze dat loonbeslag wel opzeggen, omdat ik een overeenkomst heb....

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 sep 2012 08:26

Uw bovenstaande post is niet echt duidelijk en maakt de ganse situatie nog minder duidelijk:

- waarom stuurt u een brief over een regeling met een verzekering naar de advocaat van de tegenpartij, als de tegenpartij geen geld van je kan krijgen?
- hebt u reeds het maximum van loonbeslag of was er nog ruimte?
- wist de verzekering dat u reeds loonbeslag had?

...

python
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 13 sep 2012 17:21

Nee, de verzekering wist niet dat ik loonbeslag had!
Ja, ik had het maximum van loonbeslag
Ik stuur een brief naar advocaat tegenpartij omdat zij ook de advocaat van de verzekering is en omdat een klein deel, gerechtskosten enzo niet door verzekering gedekt was.
Ondertussen heb ik ander werk en heb ik nu mijn volledig loon gekregen van mijn werkgever, dus als ik nu deze maand het eerste deel van de overeenkomst stort, kunnen zij mij geen loonbeslag meer opleggen

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 13 sep 2012 18:40

Maar u HEBT op dit ogenblik loonbeslag u mag van werk veranderen maar bij mijn weten veranderd dat niets aan uw loonbeslag hoor.
Bij mijn weten zal de deurwaarder ook bij de nieuwe werkgever terug loonbeslag leggen (is een onderdeel van een vonnis) met de extra kosten er bovenop van een nieuw beslag

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 sep 2012 19:24

Dus u gaat een overeenkomst aan om X euro per maand te betalen, wetende dat u dat niet zal kunnen doen omdat u loonbeslag hebt, u zorgt ervoor dat de nieuwe werkgever niet op de hoogte is van het feit dat u loonbeslag hebt en vindt het dan vreemd dat de verzekering daar een probleem van maakt?

python
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 13 sep 2012 22:04

Ik kan die x per maand wel betalen! Er is nooit een vonnis door een rechtbank geweest, dat mij loonbeslag oplegde! Advocaat tegenpartij is daar toe overgegaan, omdat ik nooit heb gereageerd. Heb een bief aangekregen, dat ik eerste deel 4500 euro loonbeslag voor kreeg opgelegd, dan heeft de deurwaarder al mijn schulden opgevraagd en de rest van datzelfde vonnis erbij gepakt, 4500 euro ondertussen afbetaald, de rest veel groter, heb ik nu die overeenkomst over....Moet ik mijn nieuwe werkgever inlichten? Dacht dat dit automatish gebeurde!

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 16 sep 2012 16:49

Een loonbeslag loopt ALTIJD via een gerechtelijk vonnis.
Dus in uw vonnis zal daar wel iets over staan.
Indien niet expliciet kan de schuldeiser met het vonnis naar e beslagrechter gaan en daar een vonnis van beslag verkrijgen.
ZOMAAR kan dat dus helemaal niet er is altijd een onderliggende regeling ( contract of vonnis)
zie voor een goede uitleg hier eens:
http://www.ocmwborgloon.be/index.php?ID=31279" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 sep 2012 18:23

kan ook zijn dat het gaat over een loonoverdracht en niet over loonbeslag.

http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... overdracht" onclick="window.open(this.href);return false;

python
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 22 sep 2012 11:44

Als een advocaat ook opdracht kan geven tot loonoverdracht, via een deurwaarder. Dan zal dit het wel zijn, want toen ik belde naar deurwaarder voor meer info, werd ik doorverwezen naar Advocaat van de tegenpartij, als opdracthgever en niet naar een vonnis van de rechtbank. Ook heb ik gebeld naar deze advocaat en die vertelde me, als ik idd een overeenkomst heb met een van de schuldeisers dan werd het loonbeslag/overdracht opgezegd. Ze zouden mij nog contacteren, maar heb hen ondertussen niet meer gehoord. Dus heb dan zowiezo deze maand al de 1ste betaling gedaan. Heb zwart op wit overeenkomt met een van de schuldeisers....

python
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 22 sep 2012 13:41

Kan ik trouwens loonbeslag in brengen bij de belastingen?

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 22 sep 2012 13:55

....overeenkomst met EEN van de schuldeisers ...zijn er meerdere.
.... IS er een vonnis?
Loonbeslag bij belastingen ...... snap ik niet goed.... U moet betalen aan schuldeisers maar wil die betalingen van uw belastingen aftrekken?

python
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 22 sep 2012 17:57

Ja, er is een vonnis. verklaart om aan burgerlijke partijen te betalen ,als schadevergoeding ........Burgerlijke partijen zijn met 3.
Deze burgerlijke partijen hebben hun schadevergoeding al gehad van de Verzekering ondertussen. Heb een brief van de personeelsdienst waar deze burgerlijke partijen werken. CAW heeft deze personeelsdienst gecontacteerd voor mij en dit is wat er in het antwoord staat:

Ondergetekende, medewerker bij caw heeft op verzoek van mij, contact opgenomen met de personeelsdienst van ... teneinde na te gaan of de door hem verschuldigde burgerlijke partijstellingen toegekend bij vonnis van de rechtbank van eerste aanleg nog vereffend dienen te worden. De personeelsdienst .... deelt mee dat alle burgerlijke partijen reeds door de verzekering werden voldaan en dat ik aldus aan de burgerlijke partijen niks meer verschuldigd ben.
Dus moet enkel dit bedrag nog terugbetalen aan de verzekering. Over het geld dat ik aan de Verzekering moet is er geen vonnis uitgesproken. Verzekering heeft zich niet burgerlijke partij gesteld. Advocaat van de burgerlijke partijen was overgegaan op loonbeslag/overdracht om dit geld terug te vorderen. Blijkbaar hebben de burgerlijke partijen en de verzekering dezelfde advocaat. Nu 2 jaar later krijg ik brief aan van de verzekering waarin ze verwijzen naar dit schadegeval. Ingevolge hun subrogatierecht als verzekeraar sturen zij mij hun afrekening. Indien ze van mij geen enkele reactie ontvangen, zullen ze genoodzaakt zijn gerechtelijke stappen te ondernemen. Dit brengt voor mij extra kosten met zich mee, aangezien ze dan ook een vergoeding voor de gerechtskosten tesamen met een rechtsplegingsvergoeding zullen vorderen. Heb gereageerd en kreeg als antwoord terug: Wij ontvingen u aangetekend schrijven en kunnen ons akkoord verklaren met u voorstel om maandelijks ... euro af te lossen.
Ja, idd loonbeslag aftrekken van de belastingen, gwn een vraag omdat iemand mij dit zei. Vond het ook al raar. Maar dacht, zal het toch maar eens vragen.....

Hoop dat ik nu genoeg duidelijkheid heb geschept!
Laatst gewijzigd door python op 22 sep 2012 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 22 sep 2012 18:02

Stel een van de schuldeisers is de dienst verkeersbelasting.
Gezien die nu schuldeiser zijn hebben ze loonbeslag gelegd.. nu gaat u dan het loonbeslag aftrekken van uw belasting ....

Wat wel kan is als u alimentatie moet betalen ...u betaald wel of niet (dan kan u ook loonbeslag krijgen) maar alimentatie kan u aangeven in uw belastingen.

Terug naar “Loon”