Werkzoekend en zwanger

Lola_VL
Topic Starter
Berichten: 7

Werkzoekend en zwanger

#1 , 11 sep 2012 16:35

Hey,

ik heb vorig jaar gewerkt als interim leerkracht in het onderwijs, ik ben afgestudeerd in februari '12 en heb dus pas recht op een uitkering
vanaf februari '13. Nu valt het me behoorlijk zwaar om werk te vinden, dit omdat ik als zwangere vrouw niet de ideale kandidaat ben en ook omdat
ik tot nu toe een vermoeiende, zware zwangerschap heb gehad. Ik hoop uiteraard nog een job te vinden die ik tot januari '13 kan uitvoeren, maar als ik ten gevolge van mijn zwangerschap niet kan/mag werken, dan betekent dit dat ik de komende vijf maanden geen inkomen heb...
Ik heb me reeds geïnformeerd bij de VDAB en daar wisten ze me te vertellen dat ik inderdaad geen recht heb op welke uitkering dan ook tot februari '13. Klopt dit of zijn er nog andere opties?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 sep 2012 17:32

Normaal gezien heeft een zwangere vrouw, eens ze in bevallingsrust is, altijd een uitkering. Standaard hebt u 6 weken voor de bevalling (en 9 weken erna) bevallingsrust , dus vanaf dan hebt u in principe een inkomen.

Voor die 6 weken bent u gewoon werkzoekend zoals iedereen en kan u zoals iedereen in de wachttijd (nu: inschakelingstijd) geen uitkeringen krijgen. Eventueel, indien u ziek bent (al dan niet ten gevolge van zwangerschap) kan u op basis van uw prestaties als interim reeds ziekteuitkeringen claimen, maar dat hangt af van het aantal gewerkte dagen.

Reclame

Terug naar “Loon”