betaald onder het minimum

jlo
Topic Starter
Berichten: 3

betaald onder het minimum

#1 , 11 sep 2012 14:32

Sinds 1oktober 1997 werk ik in een logistiek bedrijf en worden we betaald loonschaal pc226.
Ik was eerst tewerkgesteld als magazijnier heftrucker, maar al vlug kreeg ik de schadegevallen bij en werd ik op een bureel geplaats.
Daar moest ik bestanden controleren samen met de schade en werd de titel bestandsverantwoordelijke dit was in 2000. Ik heb toen gevraagd of er iets bij op mijn loon zou komen maar zoals steeds een negatief antwoord. Toen er een plaats vrij kwam als bediende goederenontvangst heb ik niet getwijfeld en ben op 01-10-2007 bediende geworden aan gezien er dan iets meer op mijn loon bij kwam. Door een discussie met de werkgever heb ik mijn loon door twee vakbonden laten nazien en blijkt dat men mij te weinig betaald. Ik zit in loonschaal 1 en volgens mijn werkgever nam ik mijn anciënniteit niet mee over van arbeider naar bediende, wat wel was volgens mijn bediendecontracten volgens de CAO. Wat ik mij afvraag is ik bewerk schade gevallen ik doe alles “vragen of de delen nog bewerkt kunnen worden de prijzen enz. het enige wat ik NIET doe is contact hebben met de verzekering voor de rest doe ik alles zoals verslag doorsturen nummers aanvragen enz. “ normaal gezien ben ik dan toch schadebehandelaar en kom dan in schaal 5 terecht. Ik wil dit voor de arbeidsrechtbank brengen maar als ik dit verlies kan dit me een 5000 euro kosten en ik zou toch zoveel mogelijk inlichtingen willen nemen voor ik dit doorzet .
Laatst gewijzigd door jlo op 12 sep 2012 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2012 15:47

normaal gezien kan je hiervoor terecht bij de inspectie van de sociale wetten , maar dan is er de kans dat de vakbond zich terugtrekt . daarom best eerst naar de juridische dienst gaan van uw vakbond . als die de procedure op zich nemen wil ik eens weten hoe u dit 5000€ kan kosten .


volgens art 46 loonbeschermingswet verjaard loon na 5 jaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

jlo
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 11 sep 2012 15:54

ik heb een volmacht moeten tekenen dit zou iets nieuws zijn van de vakbond

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 sep 2012 17:34

het is standaard dat een vakbond een volmacht van u nodig heeft indien ze iets voor de rechtbank willen brengen. Maar dit kan u nooit 5000 euro kosten indien de vakbond achter uw versie van de feiten staat. Tenzij u eventueel geen lid bent/was en/of weigert lidgeld te betalen.

jlo
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 12 sep 2012 07:27

ze staan achter mij , en ik ben lid maar men heeft mij gezegd als we dit verliezen. en de bedragen die ik doorkreeg die vermeld stonden bij de volmachten kan oplopen tot zoveel.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2012 07:31

ik heb een volmacht moeten tekenen dit zou iets nieuws zijn van de vakbond
is noodzakelijk om u te mogen vertegenwoordigen

gerechtelijk wetboek
art 728 § 3. Voor de arbeidsgerechten mag bovendien de afgevaardigde van een representatieve organisatie van arbeiders of bedienden die een schriftelijke volmacht heeft, de arbeider of bediende, partij in het geding, vertegenwoordigen, in zijn naam alle handelingen verrichten die bij deze vertegenwoordiging behoren, pleiten en alle mededelingen ontvangen betreffende de behandeling en de berechting van het geschil...........
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”