bijverdienen

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

bijverdienen

#1 , 10 sep 2012 21:07

Wat is het maximum bedrag dat je mag bijverdienen zonder het statuut van zelfstandige te hebben. Kheb het niet over een bijverdienste in loondienst.

Kan je als niet zelfstandige particulier een onkostennota opstellen voor een dienst bv lezing verleent aan een bedrijf in nederland?

Wanneer kan je self billing toepassen?

Hopelijk weet iemand raad. Bedanjt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 sep 2012 21:45

Wat is het maximum bedrag dat je mag bijverdienen zonder het statuut van zelfstandige te hebben. Kheb het niet over een bijverdienste in loondienst.

Kan je als niet zelfstandige particulier een onkostennota opstellen voor een dienst bv lezing verleent aan een bedrijf in nederland?

Wanneer kan je self billing toepassen?

Hopelijk weet iemand raad. Bedanjt
Als dat occasionale inkomsten zijn is dat zeer eenvoudig. Voor occasionele inkomsten ontvang je van je opdrachtgever een fiscale fiche 281.50 die je aangeeft bij diverse inkomsten. Die inkomsten zijn belastbaar tegen een tarief van 33% na aftrek van je bewezen kosten. Als het occasionale buitenlandse inkomsten zijn geef je die als goede Belg spontaan (!!!) aan als diverse inkomsten.
Heb dat jaren zo gedaan voor de vergoeding die ik jaarlijks kreeg van de UCL voor een (zeer) beperkte leeropdracht.
Laatst gewijzigd door roharro op 10 sep 2012 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 10 sep 2012 21:53

Dien ik dan zelf iets op te maken voor de buitenlandse inkomsten. Ik veronderstel dat zij mij geen fiche voor de belastingen gaa sturen?

Staat er een maximum op deze occasionele inkomsten?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 10 sep 2012 22:13

Dien ik dan zelf iets op te maken voor de buitenlandse inkomsten. Ik veronderstel dat zij mij geen fiche voor de belastingen gaa sturen?

Staat er een maximum op deze occasionele inkomsten?
Neen geen maximum. Maar het moeten wel occasionele inkomsten zijn die losstaan van uw normale andere inkomsten.
Uiteraard krijgt u de Belgische fiche alleen in B. Niet in buitenland. Hoe het daar zit hangt af van wetgeving van land in kwestie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 11 sep 2012 13:15

Moet ik iets kunnen voorleggen als bewijs hiervan?

Volgens u staat er geen maximum op deze verdiensten zolang het maar een beperkt aantal keren voorkomt? Wat is het aantal hiervan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 sep 2012 13:46

daar bestaat geen strikte definitie van. Ik doe bvb jaarlijks enkele beperkte opdrachten voor een persagentschap, maar dit geef ik niet aan als bijberoep, omdat ht echt toevallige prestaties zijn die volledig losstaan van de rest.

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 11 sep 2012 13:54

Ik leid hieruit af :

Je mag iets bijverdienen zonder als zelfstandige (hoof of bijberoep) geregistreerd te zijn, indien het toevallige inkomsten zijn die los staan van je dagelijkse beroep? Klopt dit?

Moet hier een bewijsstuk van voorgelegd kunnen worden? Hoe bewijs jij je inkomsten hiervan?

Xastheron
Berichten: 719

#8 , 11 sep 2012 14:06

Geeft jouw opdrachtgever jou geld zonder enig schriftelijk bewijs? Of ga je een lezing geven en hoop je nadien geld te krijgen?

Normaal bespreek je op voorhand wat je gaat krijgen en zet je dit op papier. Het bedrijf waar je jouw lezing geeft, zou ook graag in z'n boekhouding willen noteren waar die euros naartoe zijn die ze aan jou betaald hebben... Dit documentje, getekend door zowel jouzelf als dat bedrijf (dat dus waarschijnlijk ook aan de vormvereisten van een factuur moet voldoen) getekend wordt, is een geldig bewijs.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 11 sep 2012 14:23

Ik leid hieruit af :

Je mag iets bijverdienen zonder als zelfstandige (hoof of bijberoep) geregistreerd te zijn, indien het toevallige inkomsten zijn die los staan van je dagelijkse beroep? Klopt dit?

Moet hier een bewijsstuk van voorgelegd kunnen worden? Hoe bewijs jij je inkomsten hiervan?
het moet én toevallig én van gering belang én niets te maken hebben met je professionele activiteiten. En dan zijn er nog tientallen uitzonderingen. Wat jij hier wil weten is zonder info te geven over wat je gaat doen, hoe je alles geregeld kan krijgen. Als je te weinig informatie geeft, zal je nooit goed advies krijgen.

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 11 sep 2012 14:24

oke bedankt

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#11 , 11 sep 2012 14:36

ik kan voor een bedrijf in nederland een aantal artikelen gaan schrijven (op freelance basis). Het betreft 5 artikelen op jaarbasis.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 11 sep 2012 17:29

Als u dit aangeeft aan de belastingen onder diverse inkomsten op deel 2 is dit geen probleem. U hoeft zich daar zelfs geen zelfstandige voor te maken. Alle kosten die u maakt, kan u aangeven, zodat u slechts op inkomsten - kosten belastingen zal moeten betalen. Ik dacht dat de codes voor de aangifte codes 1650 en 1656 of 1658 zijn.

Ik doe het op die manier en zowel unizo als lokale belastingen geven aan dat wat ik doe genoeg "toevallig" is, zelfs al doe ik dit ondertussen reeds enkele jaren.

Als u natuurlijk elke 2 maand voor hetzelfde blad bij bvb iedere publicatie een artikel schrijft, kan dit al anders geïnterpreteerd worden.

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#13 , 11 sep 2012 18:31

Stel nu dat ik dit jaar (is nog 3 maanden) die artikelen schrijf, valt dit dan nog steeds onder diverse inkomsten? Of moet ik dan een zelfstandig statuut aannemen?
Hoe ga ik dan het beste te werk?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 11 sep 2012 19:41

Als u nu reeds weet dat u een overeenkomst hebt voor 1 artikel iedere X maand, dan KAN een belastingsconsulent dit interpreteren als een zelfstandige activiteit (eventueel in bijberoep) en niet langer een toevallige inkomst. Maar niemand die daarover uitsluitsel zal kunnen geven behalve de belastingen of een rechter :).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 11 sep 2012 20:09

Bella82: geef dat aan als diverse inkomsten; indien fiscus niet akkoord gaat zullen ze het wel herkwalificeren en samen met uw andere inkomsten belasten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Loon”