Curator vraagt inbruikleen genomen goederen op

zianni
Topic Starter
Berichten: 7

Curator vraagt inbruikleen genomen goederen op

#1 , 05 sep 2012 14:26

Is er iemand die weet hoe het volgende zou verlopen??


Het bedrijf waar ik werkte heeft zich failliet laten verklaren en gaat onder een andere naam iets nieuws opstarten... Ik heb echter een gsm en laptop van mijn baas gekregen zonder dat ik een bruikleen contract heb moeten tekenen en deze was als cadeau gegeven... nu krijg ik een brief binnen van de curator met de melding dat ik de inbruikleen genomen goederen moet terugbezorgen?! het gaat waarschijnlijk om de gsm en laptop die ik als cadeau heb gekregen...

Kan ik deze toestellen gewoon bijhouden omdat ik geen bruikleencontract heb moeten tekenen of wat doe ik best??

Thanks for the answers!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 05 sep 2012 14:41

als jij geen document afgetekend hebt waarin die bedrijfsgoederen opgelijst staan en aangemerkt als: in bruikleen door jou, dan zijn die spullen van jou. (dacht ik toch)
Wellicht wordt aan alle personeelsleden standaard die brief gestuurd om zoveel mogelijk bedrijfsmateriaal te recuperen?

zianni
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 05 sep 2012 15:00

Ja dat is ook hetgeen ik dacht... ik had deze goederen uiteindelijk ook gekregen van hem dus kon volledig niet volgen :s het probleem is ook ik heb de laptop aan mijn broer gegeven die op rondreis is in australië dus teruggeven gaat in het kort ookal niet echt lukken vrees ik :s

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 05 sep 2012 15:39

Die goederen zijn eigendom van het bedrijf, zijn opgenomen in de activa, zitten in de boekhouding en moet je teruggeven, lijkt me nogal logisch.

zianni
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 05 sep 2012 15:52

De werkgever moet mij nu nog 5 maand loon die hij niet heeft uitbetaald, als ik de goederen die ik dan zogezegd zou moeten terugegeven niet teruggeef trekken ze dit dan af van mijn schuldvordering of hoe zit het juist?? ik kan onmogelijk die laptop terug in mijn bezit krijgen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 sep 2012 20:20

Die goederen zijn eigendom van het bedrijf, zijn opgenomen in de activa, zitten in de boekhouding en moet je teruggeven, lijkt me nogal logisch.
hij kan perfect betwisten dat die goederen eigendom zijn van het bedrijf. Anders zou het leuk zijn mocht iemand gewoon eigenaar zijn omdat hij die zaken in zijn activa schrijft ;).

De partij die beweert eigenaar te zijn, zal dit moeten bewijzen.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 05 sep 2012 20:46

Als de curator er nu nog naar vraagt, dan is dat omdat hij de facturen en de afschrijvingstabellen heeft gezien en de laptop en de gsm niet heeft gevonden in het bedrijf. De eigenaar van het bedrijf kan niet zomaar goederen, gekocht op naam van de zaak, weggeven. Dat is vervreemding van bedrijfsgoederen. De curator is op dat ogenblik toch heer en meester. Of heeft de TS liever dat de laptop en de gsm beschouwd worden als een verdoken loon, met alle gevolgen van dien ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 sep 2012 21:30

een afgeschreven product kan onder bepaalde omstandigheden perfect als cadeau gegeven worden. De curator vraagt er blijkbaar in algemene termen naar, ik heb zo'n bepaling ook reeds gezien in een brief naar alle werknemers in een faillisement.

Als het natuurlijk nét voor het faillissement cadeau is gegeven, komt dit wel héél verdacht over.

zianni
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 06 sep 2012 13:52

een afgeschreven product kan onder bepaalde omstandigheden perfect als cadeau gegeven worden. De curator vraagt er blijkbaar in algemene termen naar, ik heb zo'n bepaling ook reeds gezien in een brief naar alle werknemers in een faillisement.

Als het natuurlijk nét voor het faillissement cadeau is gegeven, komt dit wel héél verdacht over.
Het is niet net voor het faillissement gegeven hoor... al wel een tijdje. Hed de cadeau gekregen goederen al een half jaartje zoeits.

Moet ik deze gsm en laptop nu best teruggeven of kan ik ze bijhouden?

Grts

eylis
Berichten: 8841

#10 , 06 sep 2012 14:06

Ik denk inderdeed (cfr m'n eerste reactie) dat de curator gewoon naar elke werknemer standaard zo'n brief gestuurd heeft om zoveel mogelijk materiaal terug te recupereren.
Het maakt vaak onderdeel uit van de procedure tot vereffening.
Want hoe kan je anders verklaren dat werknemer x die brief kreeg? hoe weten ze dat X dat materiaal (gekregen heeft? ,als x geen document voor akkoord bruiklening ondertekend heeft; Dan is er ook geen spoor in de boekhouding van uitgeleende aparatuur. enkel dat er materiaal gekocht is geweest.
Ik dacht dat er niets mis was met een cado dat je krijgt van je werkgever. Er zijn wel meer bedrijven die jaarlijks een ferm cado geven (eindejaar) Meestal ook een "geschenk" waarmee ze dan ook meer en beter bereikbaar zijn Na de kantooruuren: zoals een PC en/of een GSM....:-) Maar dan moet je dat toch niet teruggeven bij ontslag of faillisement dacht ik zo...

bartvdv
Berichten: 1911

#11 , 06 sep 2012 14:33

Je werkgever mag jaarlijks voor 35 euro per werknemer aan cadeaus geven (voor de belastingen ligt het bedrag op 50 euro en voor personen ten laste komt er nog iets bij). Ligt het bedrag hoger, dan moet je er rsz en belastingen over betalen. Dus ik blijf erbij dat de laptop en gsm uiteindelijk zullen moeten terugkeren. Als je de lijn doortrekt, dan zou de werkgever het hele machinepark en voorraden kunnen uitdelen. Machines die al lang zijn afgeschreven, maar wel nog een pak geld kunnen waard zijn.

En anders vraag het gewoon aan de curator...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 06 sep 2012 14:39

nee, een werkgever kan het machinepark niet uitdelen. Ik zei duidelijk "onder bepaalde omstandigheden". Als de RSZ dit bvb goedkeurt, zie bartvdv, kan dit perfect. Met een gewone GSM zie ik geen enkel probleem, een laptop kan eventueel al problematischer zijn, al weet ik van bedrijven die dit aan de kinderen van hun personeel gaven mét compleet met alles in orde te zijn.

eylis
Berichten: 8841

#13 , 06 sep 2012 14:51

en Bart, hoé weet de curator objectief dat x deze spullen heeft gehad? Curator kan weten de spullen er geweest zijn, maar hoe kan hij natrekken dat de spullen buitenshuis zijn? Kan je dat in je boekhouding inschrijven? Ik zou niet weten hoe.... Het zou wel een mooie boel zijn als een werkgever in zijn boekhouding vrolijk namen van werknemers zet (zonder dat ze zelf een document ter ontvangst hebben getekend) aan wie hij/zij zogezegd pc's en GSm's uitgedeeld heeft (en zelf met de spullen ervandoor :-)
In het bedrijf waar ik werk heeft iedereen die een GSM gekregen heeft (voor het werk) daar een document ter ontvangst getekend. En alleen zo weet men exact wie wat heeft.Toch?

En wat cado's betreft: hoe zit dat dan met multinationals die aan hun werknemers een pc geven als eindejaarscadootje , maar ook met de bedoeling na de uren toch bereikbaar te zijn?
Ons bedrijf geeft naast het eindejaarspremietje ecocheques jaarlijks veel leuke dingen cado voor veel meer dan 35e euro per jaar... voor onze kinderen jaarlijks een seriues kerstpakketkado, vakantiefeest én een uitstap (gratis tickets pretparktoestand) voor de kinderen tem 15 jaar. , éénmalig een buitenlandse reis voor de 55+ers.
Zit allemaal wel onder de sociale dienst; Maar we betalen er geen RSZ op en op mijn loonfiche zie ik er niets van terug? Nochtans perfect wettelijk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 06 sep 2012 20:36

dat zal dan meer dan waarschijnlijk nét het maximum zijn wat kan. je voordelen vallen net in de categorieën die ik zo kan opsommen uit de wetgeving ;). zie bvb http://www.socialweb.be/nl/adviezen/ind ... Item=02#02" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Loon”