Vakantiegeld op Bonus

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

Vakantiegeld op Bonus

#1 , 05 sep 2012 13:33

Ik werk voor een multinational in een commerciele functie en krijg elk kwartaal een bonus uitbetaald indien er deals zijn gewonnen. De voorbij drie jaar werd de bonus die me werd toegekend gewoon vermeld op de loonfiche en het jaar daarna in rekening gebracht voor het berekenen mijn vakantiegeld. Vorige maand werd mijn kwartaalbonus echter vermindert met enkel en dubbel vakantiegeld.

Volgens onze payroll afdeling heeft het Belgisch management vanuit het hoofdkwartier de richtlijn gekregen dat de bonus alle kosten bevat en vandaar de wijziging.

Kan mijn firma dit eenzijdig wijzigen? Ik heb reeds in mijn arbeidscontract gekeken en daar staat niets in beschreven. Ik zou echter denken dat ze zelf reeds een precedent hebben geschept door het de voorbije drie jaar op een andere manier uit te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 sep 2012 16:00

Een bonus blijft een bonus, en het is het bedrijf en enkel het bedrijf dat de hoogte ervan bepaald.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2012 18:32

Ik werk voor een multinational in een commerciele functie en krijg elk kwartaal een bonus uitbetaald indien er deals zijn gewonnen. De voorbij drie jaar werd de bonus die me werd toegekend gewoon vermeld op de loonfiche en het jaar daarna in rekening gebracht voor het berekenen mijn vakantiegeld. Vorige maand werd mijn kwartaalbonus echter vermindert met enkel en dubbel vakantiegeld.
kb 30/3/1967
Art. 39. De bedienden wier wedde geheel veranderlijk is (provisies, premiën, percenten, kortingen, enz.) hebben per vakantiedag, recht op een vakantiegeld dat gelijk is aan het dagelijks gemiddelde der brutobezoldigingen die verdiend werden gedurende elk der twaalf maanden die de maand waarin de vakantie genomen wordt voorafgaan of in voorkomend geval gedurende het gedeelte van die twaalf maanden dat zij in dienst geweest zijn, eventueel verhoogd met een fictieve wedde voor met effectief gewerkte dagen gelijkgestelde dagen van arbeidsonderbreking.
(Het maximum aantal (dagen) per maand, de met effectieve arbeid gelijkgestelde dagen inbegrepen, wordt vastgesteld op vijfentwintig voor de bedienden die tewerkgesteld zijn in het arbeidsstelsel van zes dagen per week, en op een breuk van vijfentwintig, in verhouding tot het arbeidsstelsel voor de bedienden die tewerkgesteld zijn in een arbeidsstelsel van minder dan zes dagen per week. Voor elke tewerkstelling gedurende een maandgedeelte, wordt rekening gehouden met het aantal (dagen normale werkelijke arbeid) alsook met de dagen van arbeidsonderbreking die met (dagen normale werkelijke arbeid) zijn gelijkgesteld, zonder dat het vastgestelde maximum aantal arbeidsdagen per maand kan worden overschreden.) <KB 1990-03-14/34, art. 1, 012; Inwerkingtreding : 20-05-1990>
De in artikel 38, 2°, bedoelde toeslag, waarop de bedienden bovendien recht hebben, wordt berekend op basis van de gemiddelde maandwedde van dezelfde bezoldigingen.
Ingeval de vakantie gespreid wordt, is de in aanmerking te nemen periode van twaalf maanden die welke de maand voorafgaat waarin de bediende zijn hoofdvakantie neemt.
Voor de bedienden wier wedde slechts voor een gedeelte veranderlijk is, worden voor het vast gedeelte de bepalingen van artikel 38 toegepast en voor het veranderlijk gedeelte de bepalingen van de vorige alinea's van dit artikel onder voorbehoud van andere beschikkingen die bij collectieve overeenkomst worden getroffen.
(Worden eveneens in aanmerking genomen als een veranderlijke wedde in de zin van het eerste lid, de veranderlijke premies waarvan de toekenning gekoppeld is aan een beoordeling van de prestaties van de bediende, aan zijn productiviteit, aan het resultaat van de onderneming of van een afdeling ervan of aan ieder criterium dat de betaling ervan onzeker en wisselend maakt, ongeacht de periodiciteit of het ogenblik van de betaling van deze premies.) <KB 1999-04-28/33, art. 1, 030; Inwerkingtreding : 01-12-1998>
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 05 sep 2012 20:33

Een bonus blijft een bonus, en het is het bedrijf en enkel het bedrijf dat de hoogte ervan bepaald.
Hier ben ik volledig mee akkoord en de hoogte van de bonus staat niet ter discussie. In het verleden kreeg is echter een bonus van bijvoorbeeld 1000€ en kwam om mijn loonbrief ook 1000€ bonus te staan. Vanaf de laatste betaling van de bonus werd dit uitgesplitst in 600€ bonus 200€ enkel en 200€ dubbel vakantiegeld (exacte bedragen verschillen natuurlijk, maar het gaat gewoon over het principe).

Mijn vraag blijft nog altijd kan een bedrijf dit eenzijdig wijzigen en wat kan ik hier eventueel tegen doen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2012 07:56

Om welk principe gaat het dan juist? Vroeger kreeg je 1000 € en werd dit later nog eens verrekend in uw vakantiegeld. Nu krijg je 600 € en wordt dit eveneens verrekend in uw vakantiegeld, alleen nu op het moment zelf... Buiten dat je bonus minder is, is er geen enkel verschil, toch?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 06 sep 2012 09:00

Om welk principe gaat het dan juist? Vroeger kreeg je 1000 € en werd dit later nog eens verrekend in uw vakantiegeld. Nu krijg je 600 € en wordt dit eveneens verrekend in uw vakantiegeld, alleen nu op het moment zelf... Buiten dat je bonus minder is, is er geen enkel verschil, toch?
Het totaal klopt op het moment zelf inderdaad, want het komt allebei op 1000€ uit. Het grote verschil is dat volgend jaar met de berekening van het vakatiegeld in de eerste situatie de 1000€ nog in rekening wordt gebracht en in het tweede geval niet meer aangezien ik het vakantiegeld al heb gekregen.

Heel simpel gesteld trekken ze nu het vakantiegeld van mijn bonus af ipv voorheen het er bovenop te tellen.

Indien ik iets over het hoofd zie dan hoor ik dat graag.

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 06 sep 2012 12:37

Heel simpel gesteld trekken ze nu het vakantiegeld van mijn bonus af ipv voorheen het er bovenop te tellen.
Of, zoals hierboven al aangehaald is: uw bonus is minder groot.

Voordien kreeg u dus 1000 bonus, nu 600. Vakantiegeld wordt nog altijd op de "correcte" manier verrekend, maar nu betaalt men deze mee uit met uw bonus om mogelijk zo het gevoel te scheppen dat uw bonus niet verminderd is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2012 12:45

Heel simpel gesteld trekken ze nu het vakantiegeld van mijn bonus af ipv voorheen het er bovenop te tellen.
Heu... In uw vorige post zegt u net:
Hier ben ik volledig mee akkoord en de hoogte van de bonus staat niet ter discussie.
Maar u bent dus NIET akkoord dat uw bonus minder groot is? Wat is het nu? Ben je akkoord dat je ipv 1000€ nu 600€ krijgt, of niet? (Vakantiegeld staat hier los van. Zal in beide gevallen wel correct verrekend zijn. Uiteraard ook meer vakantiegeld op de bonus van €1000 dan op die van €600).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 06 sep 2012 13:56

... In uw vorige post zegt u net:
Hier ben ik volledig mee akkoord en de hoogte van de bonus staat niet ter discussie.
Dat klopt de hoogte van de bonus staat nog altijd niet ter discussie. Indien ik een bonus krijg dan ontvang ik een bevestiging per mail met proficiat u krijgt een bonus van x €. Tot op heden kwam die x € altijd netjes op mijn loonbrief te staan en werd die het jaar daarna meegenomen in de berekening van mijn vakantiegeld. Bij mijn laatste loonbrief werd de bonus die mij gecommuniceerd was uitgesplitst in een deel bonus en een deel vakantiegeld en komt het bedrag bonus dat mij gecommuniceerd is niet meer overeen met de bonus op mijn loonbrief (indien ik de bonus en vakantiegeld bijeen tel natuurlijk wel).
Maar u bent dus NIET akkoord dat uw bonus minder groot is? Wat is het nu? Ben je akkoord dat je ipv 1000€ nu 600€ krijgt, of niet? (Vakantiegeld staat hier los van. Zal in beide gevallen wel correct verrekend zijn. Uiteraard ook meer vakantiegeld op de bonus van €1000 dan op die van €600).
Ik ben niet akkoord dat de manier waarop payroll omgaat met de verwerking van mijn bonus, want anders had ik niet komen posten op dit forum. Dit is een wijziging in die financieel in het voordeel van de firma is, maar in het nadeel van de werknemers.

Nu blijft mijn vraag: kan ik hier iets aan doen?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2012 13:57


Kan mijn firma dit eenzijdig wijzigen? Ik heb reeds in mijn arbeidscontract gekeken en daar staat niets in beschreven.
een eenzijdig gebruik kan de werkgever eenzijdig wijzigen , het is aan u om te bewijzen dat het gaat om een overeenkomst die u maandelijks recht geeft op 1000€
dat men 400€ verlofgeld geeft op 600€ is wel ni helemaal juist

burgerlijk wetboek
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 sep 2012 15:44

TQB, Je gaat dus NIET akkoord met het feit dat je nu minder krijgt dan vroeger? Want dat is waar het op neerkomt: je krijgt 600 € bonus ipc 1000 €. Daarbij komt dat je nu bij die 600 € ook meteen het vakantiegeld verrekend wordt, wat neerkomt op 400 € (blijkbaar), terwijl je dit vroeger pas achteraf verrekend kreeg (geen idee hoeveel het toen was).

Zoals hierboven gezegd: een bonus is geen verworven recht (tenzij je kan bewijzen dat dit wel zo is). Als dit vorig jaar 1000 € was en nu maar 600 €, kan je daar weinig aan veranderen.

Waarom denk je dat het bedrijf financieel voordeel haalt uit het feit dat ze het vakantiegeld onmiddellijk verrekenen? Integendeel: moesten ze het vakantiegeld achteraf verrekenen, zou je nu 600 € krijgen, en zou de overige 400 € nog even op de rekening van het bedrijf blijven staan en intresten opbrengen.

Je krijgt inderdaad minder: én minder bonus, én minder vakantiegeld, maar tenzij je kan aantonen dat je recht hebt op evenveel bonus als vorig jaar, kan je hier niets aan doen (tenzij je baas overtuigen dat je meer bonus waard bent).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#12 , 06 sep 2012 16:04

Dubbel gepost
Laatst gewijzigd door TQB op 06 sep 2012 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 06 sep 2012 16:07


Kan mijn firma dit eenzijdig wijzigen? Ik heb reeds in mijn arbeidscontract gekeken en daar staat niets in beschreven.
een eenzijdig gebruik kan de werkgever eenzijdig wijzigen , het is aan u om te bewijzen dat het gaat om een overeenkomst die u maandelijks recht geeft op 1000€
dat men 400€ verlofgeld geeft op 600€ is wel ni helemaal juist

burgerlijk wetboek
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.
Kan het feit dat de betaling de voorbije jaren op een verschillende manier gebeurde dienen als bewijs?

De bonussen die ik de voorbije jaren kreeg was telkens exclusief vakantiegeld en nu in één keer inclusief. De bonussen die per kwartaal betaald werden zijn gecommuniceerd per mail en er is een één op één link met de bonussen die in mijn loonbrief stond. Ik kan ook aantonen dat één keer per jaar deze bonussen meetelden voor mijn vakantiegeld.

Nu wordt de bonus opgesplitst in een deel bonus en een deel vakantiegeld en is er geen één op één link meer tussen de bonus die ik per mail krijg en de post "bonus" op mijn loonbrief.

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#14 , 06 sep 2012 16:33

TQB, Je gaat dus NIET akkoord met het feit dat je nu minder krijgt dan vroeger? Want dat is waar het op neerkomt: je krijgt 600 € bonus ipc 1000 €. Daarbij komt dat je nu bij die 600 € ook meteen het vakantiegeld verrekend wordt, wat neerkomt op 400 € (blijkbaar), terwijl je dit vroeger pas achteraf verrekend kreeg (geen idee hoeveel het toen was).

Zoals hierboven gezegd: een bonus is geen verworven recht (tenzij je kan bewijzen dat dit wel zo is). Als dit vorig jaar 1000 € was en nu maar 600 €, kan je daar weinig aan veranderen.

Waarom denk je dat het bedrijf financieel voordeel haalt uit het feit dat ze het vakantiegeld onmiddellijk verrekenen? Integendeel: moesten ze het vakantiegeld achteraf verrekenen, zou je nu 600 € krijgen, en zou de overige 400 € nog even op de rekening van het bedrijf blijven staan en intresten opbrengen.

Je krijgt inderdaad minder: én minder bonus, én minder vakantiegeld, maar tenzij je kan aantonen dat je recht hebt op evenveel bonus als vorig jaar, kan je hier niets aan doen (tenzij je baas overtuigen dat je meer bonus waard bent).
Gebruiker21, de 1000€ was maar een poging om met een voorbeeld de uitleg makkelijker te maken, maar blijkbaar was dit geen goed idee.

Hier is een nieuwe poging om de dingen duidelijk te maken:

Oude situatie: Ik kreeg per kwartaal een brief met daarin het bedrag van mijn bonus. Dat bedrag kwam direct op mijn loonbrief onder de post "other bonus" en telde het jaar daarop in mei mee voor mijn vakantiegeld. Het kwam kwam dus bovenop de bonus.

Nieuwe situatie: Ik krijg nog altijd per kwartaal een brief met daarin het bedrag van mijn bonus. Dat bedrag wordt nu uitgesplitst in "other bonus", "enkel vakantiegeld" en "dubbel vakantiegeld" op mijn loonfiche. Met andere woorden de bonus die mij in de brief is toegekend ligt lager dan hetgeen op mijn loonfiche staat. Indien ik posten "other bonus", enkel vakantiegeld en dubbel vakantiegeld optel kom ik aan het totaal van de bonus die mij is toegekend.

Wat de nieuwe situatie tot resultaat gaat hebben is dat volgend jaar in mei enkel mijn basisloon gaat meetellen voor mijn vakantiegeld en niet langer de bonussen.

Dit is naar mijn mening een besparing voor de firma en minder loon voor de werknemers. Indien ik dit fout zie dan hoor ik dat graag.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 sep 2012 09:00

TQB, het is duidelijk, hoor, alleen begrijp jij het verkeerd: een bonus is NOOIT "inclusief vakantiegeld". Vakantiegeld staat los van uw bonus. het wordt berekend op het bedrag van uw bonus, dat is juist, maar het is niet zo dat je vroeger "1000 € exclusief vakantiegeld" kreeg en nu "1000 € inclusief vakantiegeld". Jij interpreteert dit zo, maar dat is niet correct. Correct is: vroeger kreeg je 1000 € exclusief vakantiegeld, nu krijg je 600 € exclusief vakantiegeld.

Inderdaad, dit is minder loon voor de werknemer (en uiteraard een lagere kost voor de werkgever), maar je zegt in een voorgaande post dat je geen probleem hebt met het feit dat de bonus nu lager is dan vorig jaar. Maar als ik het goed begrijp heb je weldegelijk een probleem met het feit dat je vorig jaar 1000 € bonus kreeg, en nu maar 600 €?

En daarop is het antwoord gegeven: een bonus is een gunst van de werknemer en geen verworven recht. Moest ik elk jaar dezelfde bonus krijgen dan die ik dit jaar gekregen hebt (het was een uitzonderlijk goed jaar voor het bedrijf waar ik werk, een Duitse multinational, dus de bonus was erg hoog. Rond de 20% van ons bruto JAARloon), ik zou een gat in de lucht springen. Jammer genoeg weet ik dat het volgend jaar hoogst waarschijnlijk héél wat minder zal zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”