Vakantiegeld op Bonus

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

Re: Vakantiegeld op Bonus

#16 , 07 sep 2012 09:52

... een bonus is NOOIT "inclusief vakantiegeld"...
Eindelijk iets waar we het over eens kunnen zijn :D
Inderdaad, dit is minder loon voor de werknemer (en uiteraard een lagere kost voor de werkgever), maar je zegt in een voorgaande post dat je geen probleem hebt met het feit dat de bonus nu lager is dan vorig jaar. Maar als ik het goed begrijp heb je weldegelijk een probleem met het feit dat je vorig jaar 1000 € bonus kreeg, en nu maar 600 €?
Ik was akkoord dat het bedrijf en enkel het bedrijf de hoogte van de bonus bepaald. De hoogte van de bonus maakt niet uit voor deze discussie wel de manier waarop ermee om wordt gegaan door de Belgische payroll. Ik krijg nog altijd een bevestiging van mijn bonus door dezelfde personen op dezelfde manier dan de voorbije jaren, alleen resulteert dit in minder loon door de manier waarop de Belgische payroll ermee omgaat.
En daarop is het antwoord gegeven: een bonus is een gunst van de werknemer en geen verworven recht. Moest ik elk jaar dezelfde bonus krijgen dan die ik dit jaar gekregen hebt (het was een uitzonderlijk goed jaar voor het bedrijf waar ik werk, een Duitse multinational, dus de bonus was erg hoog. Rond de 20% van ons bruto JAARloon), ik zou een gat in de lucht springen. Jammer genoeg weet ik dat het volgend jaar hoogst waarschijnlijk héél wat minder zal zijn.
OK, maar stel dat u volgend jaar exact dezelfde bonus zou krijgen en waar het vorig jaar één op één op uw loonbrief kwam wordt het dit jaar uitgesplitst in een deel bonus en een deel vakantiegeld. Zou u hier geen probleem mee hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moraelin
Berichten: 319

#17 , 07 sep 2012 10:19

Als de werkgever uw vakantiegeld nu onmiddellijk mee berekend en uitbetaald zou het bonusbedrag nu ook hoger moeten zijn dan voordien, en uw vakantiegeld het jaar erop lager. Netto zou er geen verschil mogen zijn. Heeft de werkgever dit echter gebruikt om een lagere bonus uit te keren dan zou ik daar toch eens over praten maar zoals hier al aangehaald staat een bonusbedrag zelden vast omschreven, meestal is er een "vork" (bv. tss 5000 en 15000 per jaar) dus echt iets tegen gaan ondernemen kan je mss niet. Maar het komt de werknemer-werkgever relatie alleen maar ten goed dit uit te klaren dus denk ik wel dat je werkgever dit zeker met jou zal willen bespreken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 07 sep 2012 10:36

OK, maar stel dat u volgend jaar exact dezelfde bonus zou krijgen en waar het vorig jaar één op één op uw loonbrief kwam wordt het dit jaar uitgesplitst in een deel bonus en een deel vakantiegeld. Zou u hier geen probleem mee hebben?
U vraagt nu: "Stel dat je volgend jaar exact dezelfde bonus krijgt. Alleen is de bonus volgend jaar minder (want het vakantiegeld behoort niet tot de bonus)." Zie je in hoe onzinnig deze vraag is?

Je maakt nog steeds de denkfout door het vakantiegeld berekend bovenop de bonus te beschouwen als deel van de bonus! Vakantiegeld is GEEN onderdeel van uw bonus. Uw bonus wordt niet "uitgesplitst". Uw bonus is gewoon 600 €, en daarop wordt 400 € vakantiegeld berekend. U krijgt minder bonus, wat goedkoper is voor het bedrijf, maar de hoogte van een bonus wordt nog altijd door de werkgever bepaald.

Ik kan de redenering van het bedrijf wel volgen: ze willen een werknemer een extraatje geven van 1000€. Ze betalen dit uit als bonus van 1000€. Ze vergeten echter dat op dat bedrag ook extra vakantiegeld berekend wordt. Het eerste jaar kunnen ze daar niets meer aan doen, en wordt op die 1000 € (bijvoorbeeld) 500€ extra vakantiegeld betaald. Het extraatje voor de werknemer is niet 1000€, maar 1500€ (1000€ bonus, 500€ extra vakantiegeld).

Het jaar daarop corrigeert men die denkfout en zegt men: het totale extraatje voor de werkgever moet 1000€ zijn zoals initieel bedoelt, niet meer 1500€ zoals vorig jaar. Dit is wat je in je eerste post zegt:
Volgens onze payroll afdeling heeft het Belgisch management vanuit het hoofdkwartier de richtlijn gekregen dat de bonus alle kosten bevat en vandaar de wijziging.
Om aan dit bedrag van 1000€ te geraken, wordt de bonus dus verlaagt naar 600€, zodat het totale extraatje 1000€ is (600€ bonus, 400€ vakantiegeld) zoals initieel bedoelt was vorig jaar.

Dit zal zo ongeveer de geest zijn waarin de beslissing door het bedrijf genomen is. Wees dus blij dat men dat eerste jaar (of de jaren ervoor ook) die denkfout gemaakt heeft, en je dus meer extra gekregen hebt dan het bedrijf eigenlijk van zin was te geven. Met loon zou men dit niet moeten proberen, maar gaat hier niet om loon, maar om een bonus. In principe mag het bedrijf perfect beslissen om helemaal niets meer te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#19 , 07 sep 2012 14:30

OK, maar stel dat u volgend jaar exact dezelfde bonus zou krijgen en waar het vorig jaar één op één op uw loonbrief kwam wordt het dit jaar uitgesplitst in een deel bonus en een deel vakantiegeld. Zou u hier geen probleem mee hebben?
U vraagt nu: "Stel dat je volgend jaar exact dezelfde bonus krijgt. Alleen is de bonus volgend jaar minder (want het vakantiegeld behoort niet tot de bonus)." Zie je in hoe onzinnig deze vraag is?
Door elk van mijn vragen met een andere vraag te beantwoorden geraak ik niet veel verder vooruit, Begrijpt hoe hoe onzinnig dat is?
Het jaar daarop corrigeert men die denkfout en zegt men: het totale extraatje voor de werkgever moet 1000€ zijn zoals initieel bedoelt, niet meer 1500€ zoals vorig jaar. Dit is wat je in je eerste post zegt:
Volgens onze payroll afdeling heeft het Belgisch management vanuit het hoofdkwartier de richtlijn gekregen dat de bonus alle kosten bevat en vandaar de wijziging.
Om aan dit bedrag van 1000€ te geraken, wordt de bonus dus verlaagt naar 600€, zodat het totale extraatje 1000€ is (600€ bonus, 400€ vakantiegeld) zoals initieel bedoelt was vorig jaar.

Dit zal zo ongeveer de geest zijn waarin de beslissing door het bedrijf genomen is. Wees dus blij dat men dat eerste jaar (of de jaren ervoor ook) die denkfout gemaakt heeft, en je dus meer extra gekregen hebt dan het bedrijf eigenlijk van zin was te geven. Met loon zou men dit niet moeten proberen, maar gaat hier niet om loon, maar om een bonus. In principe mag het bedrijf perfect beslissen om helemaal niets meer te geven.
Dus ondertussen weet u al beter dan mij wat de bedoeling was van mijn firma, de manier waarop de bonussen worden toegekend en wat de geest van de beslissing was?

Ik geef het op om het aan u proberen uit te leggen dat de bevestiging van de bonus en de uitbetaling van de bonus twee verschillende dingen zijn. Trouwens mijn firma maakt al meer dan 10 jaar deze "denkfout".

Ik hoop nog altijd dat er iemand met constructieve ideeen komt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 07 sep 2012 16:00

Ik geef het op om het aan u proberen uit te leggen dat de bevestiging van de bonus en de uitbetaling van de bonus twee verschillende dingen zijn.
Het bedrijf heeft bevestigd dat u een BONUS van 10.000 € ging krijgen? Kan u dit bewijzen? Als u een bewijs heeft dat u een bonus (is niet hetzelfde als een bedrag) van 10.000 € ging uitgekeerd krijgen, mag men u niet slechts 600€ uitbetalen en dan zeggen dat de rest aangevuld zal worden met vakantiegeld.

Maar voor zover ik het begrepen heb, heeft men u wel gezegd dat u dit jaar een bedrag van 10.000€ zou krijgen, bestaande uit 600€ bonus en 400€ vakantiegeld. Dit laatste kan het bedrijf perfect doen. Het eerste niet. Begrijp je het verschil?
Trouwens mijn firma maakt al meer dan 10 jaar deze "denkfout".
Doet weinig ter zake. Tenzij je de stelling wil innemen dat uw bonus daardoor een verworven recht is.

Als je echter op papier hebt dat je een bonus van 10.000€ krijgt, moet men je 10.000€ uitbetalen (+ vakantiegeld). Heb je dit bewijs niet, moet je tevreden zijn met wat men je aanbiedt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#21 , 07 sep 2012 16:16

Het bedrijf heeft bevestigd dat u een BONUS van 10.000 €
Ja, ik heb zwart op wit een bevestiging van mijn bonus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 sep 2012 08:52

Het bedrijf heeft bevestigd dat u een BONUS van 10.000 €
Ja, ik heb zwart op wit een bevestiging van mijn bonus.
Als u een bewijs in handen hebt dat u een bonus van 10.000€ zou krijgen (dus NIET iets in de aard van "Als Bonus krijgt u een bedrag van 10.000 € uitbetaald, bestaande uit 600 € effectieve bonus, en 400 € vakantiegeld berekend op de 600 € bonus), is er geen discussie: men moet u 1000€ bonus toekennen. Als u echter meegedeeld is dat u 1000€ zou krijgen (of men dit nu bonus noemt of niet), en er expliciet bij staat dat daarvan 600€ effectieve bonus is, en 400€ vakantiegeld, kan u eisen wat u wil, maar zal u waarschijnlijk aan het kortste eid trekken. It's up to you...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”