Loonbeslag

bobke
Topic Starter
Berichten: 41

Loonbeslag

#1 , 19 aug 2012 17:06

Door de fout van mijn ex heb ik een loonbeslag aan mijn been (van electrabel).
Nu is er de afgelopen 3 maanden elke maand een som ingehouden en heeft mijn werkgever dit vorige week door gestort naar de betrokken deurwaarder.
Nu vraagt die deurwaarder per mail het volgende:

Ter controle zou ik u willen vragen of u ons uw loonfiches zou willen overmaken waarop wij de diverse inhoudingen kunnen aantreffen.
Aan de hand daarvan gaan wij die inhoudingen controleren en u nader berichten

Mogen zij dit zomaar?
Ik weet aan de hand van mijn loon dat ik heb ontvangen dat ze de volledige som hebben ontvangen. (Ik werk als ambtenaar en krijg niet elke maand een loonbrief).

Hoe moet ik hier verder mee omgaan? Ik wil zo snel mogelijk die handlichting hebben opdat ik verder kan in alle facetten van mijn leven.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 aug 2012 08:55

Ze hebben dat recht niet, een loonfiche is en blijft privé.

bobke
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 07 okt 2012 16:30

Nu was het volledig bedrag geiind.
Nu hebben ze dat geld onder andere deurwaarders verdeeld.
Ik vind dit niet kunnen, zij eisen loonbeslag in deze zaak en dan geven ze dat aan de anderen.
Ik wil hier iets tegen doen.

Gaat dat of niet??

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2012 11:23

Hoe bedoelt u "onder andere deurwaarders"? U hebt met andere woorden niet alleen schulden bij Electrabel maar ook bij anderen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 okt 2012 12:11

Wanneer beslag onder derden gelegd wordt moet de gerechtsdeurwaarder de procedure van rangregeling toepassen. Dit wil zeggen dat het in beslag genomen geld moet verdeeld worden onder alle schuldenaars, ongeacht of ze nu beslag gelegd hebben of niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2012 13:27

Maar volgens het verhaal van de topic starter gaat het enkel om Electrabel als schuldeiser (hij spreekt ook maar over één deurwaarder). En nu gaat het plots over meerdere deurwaarders. Ik heb het gevoel dat we dus niet het héle verhaal te horen krijgen... Moeilijk om dan te kunnen helpen, natuurlijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bobke
Topic Starter
Berichten: 41

#7 , 14 okt 2012 16:44

Wanneer beslag onder derden gelegd wordt moet de gerechtsdeurwaarder de procedure van rangregeling toepassen. Dit wil zeggen dat het in beslag genomen geld moet verdeeld worden onder alle schuldenaars, ongeacht of ze nu beslag gelegd hebben of niet.
En daar kan niks tegen gedaan worden?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 okt 2012 07:57

Wanneer beslag onder derden gelegd wordt moet de gerechtsdeurwaarder de procedure van rangregeling toepassen. Dit wil zeggen dat het in beslag genomen geld moet verdeeld worden onder alle schuldenaars, ongeacht of ze nu beslag gelegd hebben of niet.
En daar kan niks tegen gedaan worden?
Hoe bedoelt u? Of er iets kan gedaan worden tegen de juridisch correcte manier van handelen? Da's nogal moeilijk, niet? Da's een beetje zoals vragen of er niets kan gedaan worden tegen die bedrijfsvoorheffing die elke maand van ons loon gehouden wordt... Neen, dus.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

filouke79
Berichten: 2

#9 , 16 okt 2012 09:08

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben momenteel werkloos door reorganisatie op het werk. Daar ik een schuld heb bij de bank moet ik deze week naar het gerecht (de bank wil het bedrag in 1 keer opeisen). Kan en mag de bank als het in hun voordeel is uitgesproken volledig beslag leggen op mijn werkloosheidsuitkering of mijn rekening blokkeren?

Skwerl
Berichten: 25

#10 , 16 okt 2012 09:28

volledig loonbeslag is m.i. enkel voor onderhoudsgelden. Op loon of uitkeringen mogen ze maar beslag leggen op een beperkt deel. Het exacte bedrag ken ik niet maar het is ergens tussen de 1000 en 1150 euro dat je MOET krijgen. Beslag leggen op je rekeningen is
wel mogelijk natuurlijk.

Beste is naar de zitting te gaan en afbetalingen te vragen, deze gaan normaal toegestaan worden voor zover je met deze afbetalingen de schuld op een redelijke termijn kan voldoen en voor zover je niet in de mogelijkheid verkeerd om de schuld meteen te voldoen.

Terug naar “Loon”