loon en kosten deeltijds of voltijds

wouke
Topic Starter
Berichten: 3

loon en kosten deeltijds of voltijds

#1 , 17 aug 2012 08:32

Beste forumleden,

In een computerzaak, waar ik deeltijds ben te werk gesteld (4/5), run ik samen met en als rechterhand van de zaakvoerder de shop.

Na 3 jaar groei wens ik een correcte verloning te bekomen overeenstemmend met de taken die ik dagdagelijks uitvoer. Ik sta vaak alleen in de zaak, ontwikkel en onderhoud de website, sta in voor allerhande publiciteit (uitwerken en creatie), stuur wekelijks mailings uit, ... Tot op heden moet ik mij tevreden stellen met het wettelijk minimumloon als 'IT medewerker' toen ik destijds ben gestart. Helaas wenst de zaakvoerder slechts loonsverhoging uit te voeren wanneer ik voltijds aan de slag ga.

Hij beweert dat wanneer hij mij loonsverhoging geeft als deeltijdse werknemer, dit voor hem nadeliger uitkomt dan bij een voltijdse tewerkstelling. Zo zou ik hem per uur gerekend meer centen kosten dan wanneer ik voltijds aan de slag ga.

Hij liet blijken dat hij me absoluut niet kwijt wil maar komt dan wel met dergelijke uitspraken af waar ik mijn bedenkingen bij heb. Ik heb een licht voorgevoel dat mijn werkgever mij de loonsverhoging ontzegt omdat hij vreest dat ik nadien niet meer voltijds aan de slag wens te gaan.

Mijn inziens moet de werkgever bij een deeltijdse tewerkstelling minder sociale lasten betalen. Idem voor de werknemer zodat ikzelf netto meer overhoud in vergelijking met voltijds.

Kan iemand dit beaamen? Ik verwacht natuurlijk correct te worden geïnformeerd en hoop natuurlijk niet dat mijn werkgever mij iets wijs wil maken.

Dank voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 aug 2012 09:23

1) een wettelijk minimumloon als IT medewerker bestaat niet (wel een classificatie als PC-technicus). Naargelang je ancienniteit moet je werkgever tussen de 1.679,69 en 2.313,07 (26 jaar ancienniteit) betalen.
2) Je werkgever zal een vast bedrag hebben dat hij per personeelslid moet betalen aan zijn sociaal secretariaat. Dat zal bvb 1000 euro zijn. Daarnaast betaalt hij je loon en da's een bedrag per uur/maand met percentages toeslagen (sociale zekerheid, ...) op dat uur/maandloon. Verder zal het verschil echt minimaal zijn, is dus eerder een drogreden. Het is echter niet zo dat er (verhoudingsgewijs) minder sociale lasten betaald worden. U betaalt (in principe) trouwens ook niet (procentueel) minder sociale lasten als deeltijdse werknemer

Dat hij slechts een loonsverhoging boven het minimum wenst uit te voeren als u voltijds werkt, is zijn wettelijk recht.

wouke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 17 aug 2012 09:34

Bedankt voor de correcte informatie !

Ik zie het eerder zo: de classificatie als PC Technicus lijkt mij absoluut niet van toepassing voor de job die ik uitvoer.
Als ik de voorbeeld functies bekijk, valt een webmaster reeds in een hogere classe. Ik ben dus van mening dat ik niet het juiste basisloon werd toegekend.
Daarbij is zo'n loon absoluut niet motiverend voor iemand die samen met de zaakvoerder de zaak wil doen groeien. En ik mag toch met overtuiging zeggen dat de groei die we de laatste 3 jaar gekend hebben grotendeels dankzij mij komt. Ik stel me niet alleen werklustig maar ook ondernemend op, van daar het woord rechterhand. Ik denk trouwens niet dat een PC Technicus een ganse week dergelijke zaak alleen kan runnen.

Ik voel me wat in het nauw gedreven waardoor ik verplicht ben fulltime aan de slag te gaan om loonsverhoging te bekomen. Ik krijg het namelijk moeilijk gecombineerd met het werk van mijn vriendin.
Onlangs heb ik een mooie werkaanbieding laten schieten, aangezien ik mijn werkgever niet in de steek wil laten maar ik verwacht gewoon een correcte verloning, dit is mijn inziens niet het geval.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 aug 2012 10:15

Uit wat ik uit je tekst begrijp ben je hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de winkel en zijn de andere zaken bijkomende activiteiten die je sporadisch (wekelijks/maandelijks/...) moet uitvoeren. Ik verodnerstel bvb dat je niet dagdagelijks websites programmeer, maar dat het enkel gaat over onderhoud van de bedrijfseigen website. PC-technicus en verkoop behoren beide tot dezelfde categorie (C) en hebben beide dezelfde minimumlonen.

Dat zo'n loon niet motiverend is, kan ik best begrijpen. Dat je méér dan je best doet en daarvoor niet volledig verloond wordt is jammer, maar juridisch moeilijk aan te vechten. Je werkgever eist (juridisch) niet dat je méér dan je best doet, wil het wel verlonen maar dan enkel als je voltijds werkt.

wouke
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 18 aug 2012 07:36

Ok. Dan zal ik daar mijn conclusies moeten uit trekken. Ik kan perfect aan de slag als grafisch ontwerper of webdesigner maar ik ben geen 'stilzitter'. Ik heb het voordeel de nodige kennis te hebben op meerdere vlakken. Onlangs een mooie job aanbieding als IT medewerker in een ziekenhuis laten schieten. Misschien iets waar ik opnieuw mijn pijlen op moet richten.

De reden waarom ik nog niet van job ben veranderd, is omdat mijn werkgever een goeie schoolvriend is en mijn huidige job mij de nodige variatie biedt.
Ik begrijp volkomen dat hij niet wettelijk verplicht is om mij loonsverhoging te geven, maar ik ben van mening dat loon naar werk dient te gebeuren. Het feit dat ik heel wat taken op me neem, wordt blijkbaar niet in dank afgenomen.

Uit uw antwoord begrijp ik dat ik alle bijkomende zaken die een PC technicus niet kan ook niet dien uit te voeren (verkoop =/= alleen de shop runnen, grafisch ontwerpen, programmeren in PHP) want uiteindelijk verdien ik afgezien mijn leeftijd evenveel als de PC technicus die bij ons herstellingswerk uitvoert. Helaas vallen wanneer problemen te ingewikkeld worden sowieso terug op mijn nek.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2012 14:27

Wouke: een goede raad: als je denkt dat je te weinig betaalt wordt: ga op zoek naar iets dat beter betaald! Als je iets hebt dat beter betaald en je hebt een héél concrete afspraak om je contract daar te gaan tekenen, ga je een week daarvoor met die loonvoorwaarden naar je huidige baas en stelt hem voor de keuze: ofwel verhoogt hij je loon naar hetzelfde van je nieuwe werkgever en zet hij dit binnen de week op papier, ofwel mag steek jij de week erna je ontslagbrief binnen. Op dat moment zal je merken hoe onmisbaar je echt bent >< hoeveel ruimte je baas heeft voor oplsag te geven.

Ik heb dit bij een vorige werkgever gedaan, en jammer genoeg moest ik vaststellen dat de baas echt niet de ruimte had om me opslag te geven, en hij heeft me dit ook eerlijk gezegd en me meegedeeld dat hij begrip had voor mijn keuze. We zijn in goed "verstandhouding" uit elkaar gegaan, maar ik heb toch voor de job met het hogere (véél hogere) loon gekozen. Ik werk tenslotte om geld te verdienen, niet voor de mooie ogen van een baas...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”