Probleem met ziekenbriefjes.

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

Probleem met ziekenbriefjes.

#1 , 14 aug 2012 17:25

De firma waar ik werk staat op de rand van faillisement, de laatste maanden is zo'n 50% van de werknemers op straat gevlogen.
Mij konden ze niet ontslaan aangezien ik beschermd was door mijn zwangerschap maar ik heb de eer aan mezelf gehouden en ben beginnen zoeken naar ander werk wat ik nu ook heb gevonden.

Ik ben bediende en mijn opzeg bedraagt dus 6 weken.
Mijn werkgever wil mij verplichten om in die zes weken het verlof wat ik nog heb openstaan op te nemen. Kan hij dit?

Een klein half jaartje geleden ben ik bevallen van een dochtertje, na mijn bevallingsverlof was ik nog niet voldoende hersteld (moeilijke baby, ik stevende af op een depressie)
Ik ben dan naar de dokter gegaan en deze heeft mij thuisgeschreven voor een bepaalde periode, daarna heb ik getracht om terug te gaan werken maar aangezien ik nog steeds zogoed als geen nachtrust had werd ik terug thuisgeschreven.

Nu is het probleem dat ik mijn ziekenbriefjes niet aangetekend verstuurd heb, wel gewoon per post en per mail verwittigd.

Nu ze mijn opzeg hebben gekregen komen ze natuurlijk af dat ze al! mijn ziekenbriefjes te laat hebben gekregen en gaan ze aan de hand hiervan een deel van mijn volgend loon inhouden omdat ze mij deze dagen onrechtmatig hebben uitgekeerd.
Het betreft zo'n 13 dagen verspreid over 3 maanden die ze nu gaan herzien.

Ik neem aan dat ik niks kan bewijzen omdat mijn briefjes niet aangetekend verstuurd zijn.
het enige wat ik heb zijn mijn mails en het feit dat ze wel toegeven dat ze ze gehad hebben maar te laat.

Zo zouden er briefjes na een week ziekte pas 15 dagen later zijn aangekomen terwijl ik ze dezelfde dag nog op de post gedaan heb.

Kan ik hier iets mee of is het kalf verdronken?

Bedankt voor de hulp alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 aug 2012 22:14

- wanneer was je ziek
- wanneer heb je effectief verwittigd
- wat staat er in je arbeidsreglement over ziektebriefjes, wat staat er in over verlof nemen?

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#3 , 16 aug 2012 07:59

ik was in juli eerst twee weken ziek, daarna nog een week, de laatste week van juli en de eerste week van augustus; ik heb de briefjes steeds op maandag verstuurd. maar niet aangetekend. Ik heb per mail maandagmorgen ook verwittigd zodat ze meteen op de hoogte waren (per mail naar secretaresse ipv per telefoon omdat directe baas in verlof was).

Ik ben ondertussen op de hoogte dat ze dit slechts kunnen voorstellen, maar niet kunnen eisen, dus ik hoef hier niet per se op in te gaan op hun eis mijn verlof volledig op te pakken tijdens mijn opzegtermijn.
Maar dat loon baart me toch zorgen, ik heb geen bewijs dat ik ze idd wel tijdig heb opgestuurd natuurlijk...

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 16 aug 2012 08:36

“Art.63.De paritaire comités kunnen beslissingen treffen omtrent de datum van de vakantie en de eventuele verdeling ervan. De Minister van Sociale Voorzorg moet ten laatste op 31 december van het jaar dat datgene voorafgaat waarin de vakantie moet worden genomen, over deze beslissingen worden ingelicht. Indien het paritair comité zijn beslissing op genoemde datum niet heeft meegedeeld, mag de ondernemingsraad omtrent ditzelfde object beslissingen treffen. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eendeels en de syndicale afvaardiging anderdeels of bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers. Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :(lees zelf die regels)...Art.66.Onverminderd de bepalingen van artikel 68, 2°, behoudt de werknemer, die in de onmogelijkheid verkeert zijn vakantie te nemen om één der redenen vermeld in de artikelen 16, 1° tot 10°, 12°, 15° en 16°, en 41, 1° tot 10°,12° tot 14° zelfs in geval van collectieve vakantie, zijn recht op de vakantiedagen tot bij het verstrijken van de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen.”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

“Art.31...§2...Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen vanaf de dag van de ongeschiktheid of de dag van de ontvangst van het verzoek, tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement is bepaald. Wordt het getuigschrift na de voorgeschreven termijn overgelegd, dan kan aan de werknemer het recht worden ontzegd op het in de artikelen 52, 70, 71 en 112 bedoelde loon voor de dagen van ongeschiktheid die de dag van de afgifte of verzending van het getuigschrift voorafgaan...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘dat ze al! mijn ziekenbriefjes te laat hebben gekregen en gaan ze aan de hand hiervan een deel van mijn volgend loon inhouden’

‘zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af ‘ houdt niet in dat dit aangetekend dient te gebeuren en de werkgever kan niet toevoegen aan de wet.

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

Het is dus aan uw werkgever om te bewijzen dat getuigschriften te laat zijn bezorgd.

Maak de zaak zo nodig over aan uw vakbond of aan de Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 aug 2012 09:32

ik was in juli eerst twee weken ziek, daarna nog een week, de laatste week van juli en de eerste week van augustus; ik heb de briefjes steeds op maandag verstuurd. maar niet aangetekend. Ik heb per mail maandagmorgen ook verwittigd zodat ze meteen op de hoogte waren (per mail naar secretaresse ipv per telefoon omdat directe baas in verlof was).

Ik ben ondertussen op de hoogte dat ze dit slechts kunnen voorstellen, maar niet kunnen eisen, dus ik hoef hier niet per se op in te gaan op hun eis mijn verlof volledig op te pakken tijdens mijn opzegtermijn.
Maar dat loon baart me toch zorgen, ik heb geen bewijs dat ik ze idd wel tijdig heb opgestuurd natuurlijk...
wat staat er letterlijk in je arbeidsreglement over de manier van verwittigen van de werkgever?

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#6 , 20 sep 2012 17:01

Hier het vervolg..

Er is dus loon afgehouden van mijn laatste 2 maanden. 2x 400 euro.

Het is nu duidelijk dat mijn ontslag in slechte aarde gevallen is, ik zat al niet goed in mijn vel en dat loonsverlies heeft het er allemaal niet veel beter op gemaakt.
Ik ben dus terug naar de dokter gegaan en deze heeft mij thuisgeschreven tot 30 september. (normaal was mijn opzeg tot 15 oktober maar in onderling overleg is die teruggeschroefd naar 1 oktober, hier heb ik ook een aangetekend schrijven voor mogen ontvangen)

Nu de sfeer helemaal verziekt is eisen ze dat mijn opzeg terug duurt tot 15 oktober... Dit ligt nogal moeilijk aangezien ik 1 oktober begin bij een nieuwe firma. (vandaar dat ik gevraagd had om de opzeg maar te laten lopen tot 30 september en ik daar ook een aangetekende schriftelijke toestemming voor gekregen heb)

Die 800 euro neem ik er dan wel bij maar ik zou toch graag op de afgesproken datum beginnen bij mijn volgende werkgever omdat ik daar toch graag met een zuivere lei zou willen starten..

Ben ik nu zo fout om te denken dat een aangetekende goedkeuring bindend is en blijft?

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#7 , 20 sep 2012 17:04

Ohja, in mijn contract stond letterlijk dat ziekenbriefjes binnen 48 uur in hun bezit moeten zijn, niet dat dit ook aangetekend dient te gebeuren.

Als ik een woordje uitleg wil vragen aan mijn rechtstreekse baas over die opzeg wordt de gsm herhaaldelijke keren gewoon afgeduwd..

Moraelin
Berichten: 319

#8 , 21 sep 2012 14:04

Volgens mij zou u die zaak van de ziektebriefjes gewonnen hebben.

Wat betreft de opzeg kunnen ze niet zomaar terugkomen op een ondertekende overeenkomst.Waarschijnlijk denken ze u - op dezelfde manier als van de briefjes - er te kunnen opleggen als ze maar genoeg druk leggen. Laat u niet doen, verwijs naar het beider ondertekende document/overeenkomst en antwoord gewoon niet op de provocaties. U denkt toch niet dat ze een rechtzaak gaan beginnen met zo'n bewijzen tegen zich ?

Terug naar “Loon”