Overuren tijdens de nachtshift

Maniac
Topic Starter
Berichten: 2

Overuren tijdens de nachtshift

#1 , 08 aug 2012 14:16

Het is mij opgevallen dat ik maar 50% extra werd betaald voor overuren die ik recent gepresteerd hebt. De website van de FOD werkgelegenheid zegt echter het volgende:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher4" onclick="window.open(this.href);return false;

"Overloon moet worden berekend op basis van het gewone loon. Het gewone loon omvat de premies die een directe band hebben met het loon en die samen daarmee worden uitbetaald op elke betaaldag (b.v.: gevarenpremie, ploegenpremie, premie voor nachtarbeid, …)."

Mijn interpretatie is dan, als bijvoorbeeld de ploegenpremie overdag +10% is en de nachtpremie +25% is, dat overuren in de wisselploegen aan 165% en in de nacht aan 187.5% zouden moeten betaald worden. Klopt dit, of ben ik ergens verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 08 aug 2012 14:55

Wil de HR medewerker je niet te woord staan? Vaak worden zaken zo heel snel uitgeklaard en ook bij de volgende uitbetaling verrekend. Als de HR medewerker niet wil meewerken, zegt dat zijn/haar berekeningen kloppen of zegt dat hij/zij hier niets mee te maken heeft en dat een externe firma alles doet, vraag dan:
geval 1: wie wel kan helpen (desnoods zijn/haar overste erbij halen)
geval 2: documenten ter staving voor te leggen
geval 3: stel jouw vraag (indien mogelijk via HR medewerker) aan deze externe firma

Maniac
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 aug 2012 06:13

De baas van de HR zei dat ze het morgen eens ging bekijken. Maar mijn ervaring is dat de mensen van de HR het de dag erna al lang vergeten zijn, en dat ik daarom iets 5 keer moet vragen eer het gedaan wordt. Wat een tijdje kan duren aangezien de HR maar één keer per week open zijn voor de nachtploeg.

Het is daarom dat ik dit onafhankelijk wil onderzoeken, en zeker wil weten dat mijn interpretatie ivm de combinatie van ploegenpremie en overuren juist is, voor ik hierover doorboom bij de HR.

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 10 aug 2012 08:28

Het sociaal secretariaat dat instaat voor de loonsadministratie contacteren? Staat op uw loonbrief vermeld wie uw loon berekent. Bvb. Partena of iets dergelijks. Leg hen misschien ook uit waarom je niet makkelijk in contact kan komen met jouw HR afdeling of plaats hen in CC indien je een mail stuurt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 aug 2012 22:18

Het is mij opgevallen dat ik maar 50% extra werd betaald voor overuren die ik recent gepresteerd hebt. De website van de FOD werkgelegenheid zegt echter het volgende:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher4" onclick="window.open(this.href);return false;

"Overloon moet worden berekend op basis van het gewone loon. Het gewone loon omvat de premies die een directe band hebben met het loon en die samen daarmee worden uitbetaald op elke betaaldag (b.v.: gevarenpremie, ploegenpremie, premie voor nachtarbeid, …)."

Mijn interpretatie is dan, als bijvoorbeeld de ploegenpremie overdag +10% is en de nachtpremie +25% is, dat overuren in de wisselploegen aan 165% en in de nacht aan 187.5% zouden moeten betaald worden. Klopt dit, of ben ik ergens verkeerd?
je hebt gelijk

Terug naar “Loon”