salary split BE-NL

MV1988
Topic Starter
Berichten: 4

salary split BE-NL

#1 , 08 aug 2012 09:09

Hey!

Ik heb onlangs het voorstel gekregen om voor een nieuw bedrijf te gaan werken.
Ze stellen echter voor om een salary split toe te passen.
Hier nog wat randinfo:
- het gaat om een Belgisch bedrijf
- ik zou ong. 20% van de tijd in Nederland spenderen (BEL+NL: voltijdse tewerkstelling; verdeling is aan te tonen dmv tikklok)
- het bedrijf heeft ook een zusterfiliaal in Nederland
- ik woon zelf 2km van de grens met Nederland, in België
Nog wat concrete vragen:
- Ze stellen voor een voltijds contract met de Belgische vestiging aan te gaan (Belgische vestiging betaalt vol loon). Kan er dan sprake zijn van split salary? Of moet ik ook een contract afsluiten met het zusterbedrijf in Nederland? (En dat Nederland ook een stuk loon betaald.)
- Hoe zit het fiscaal? Ik zou ong. 30% voorheffing betalen voor het Belgisch deel van mijn loon, en 3% voor het Nederlands deel. Dit stellen zij voor als het 'nettovoordeel', maar hoe zit het met de verdere (personen)belasting. Ik wil vermijden dat ik nadien een Nederlandse aangifte indien waarna ik nog eens 30% kan gaan betalen...
- Wat moet ik doen om dit in orde te krijgen? Waar moet ik op letten?
- Zijn er nog specifieke gevaren?
- Ik las ook wat over de 30%-regel in Nederland, staat dit hier los van?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 08 aug 2012 14:50

Als ik me niet vergis, betaalt u belasting in het land waar u gedomicileerd bent. Heb dus enkele vraagtekens bij de legaliteit van de constructie...

Ikzelf werk voor een internationale firma. Hierbij kan het dat ik gedetacheerd word naar een buitenlands filiaal (nog altijd zelfde firma) of bij een klant (als contractor dus). Er is een tijdje sprake geweest van detachering naar Nederland (is niet doorgegaan, anders had ik de details kunnen geven), waarbij de detachering beperkt diende te worden tot +/- 3 maand teneinde de moeilijke wettelijke bepalingen over het loon. Het kantoor waar ik m'n contract heb, moet dan extra kosten aangaan etc etc.

Verder is er ook nog een regel die stipuleert dat als je langer dan 5 jaar in het buitenland verblijft (huurt bvb een klein appartement om niet op en af te reizen), je ineens in het andere land belastingsplichtig wordt en niet langer in België. Maar ik neem aan dat dit niet van toepassing is voor jou?

Let wel, dit is maar een vage uitleg van een leek, ik neem aan dat er een grondigere uitleg door een deskundige(re) persoon komt...

MV1988
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 aug 2012 15:09

Hey,

Alvast bedankt!

In praktijk komt het voor mij ook neer op werk bij een klant in Nederland (als contractor dus).
En dus niet bij het zusterbedrijf. (Vermeldde ik enkel omwille van de volledigheid. Wie weet loopt het in theorie wel via dat zusterbedrijf?)
Het aanbod dat ik kreeg is een AO bij het Belgisch bedrijf, en daarin staat "verloning gebeurt op basis van het split pay regime België-Nederland".

Hopelijk kan iemand me helpen!

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 09 aug 2012 08:09

hmm. Als je gedetacheerd wordt, controleer dan eens extra dat je zeker als bediende aangenomen wordt, en niet als zelfstandige in onderaanneming. Denk niet dat dit nu zoveel meer gebeurt, maar heb veel verhalen gehoord van mensen die zo klaarblijkelijk een hoger loon kregen... totdat ze hun eerste belastingsbrief in de bus kregen... Ik geloof dat de term daar "schijnzelfstandige" is.

Normaal gezien als je gedetacheerd wordt, dan loopt jouw contract via het bedrijf in België en betaalt de klant jouw werkgever voor de uren die jij bij hem doorbrengt (de Nederlandse firma). Jouw werkgever verhuurt jou dus eigenlijk door en verdient hier een mooi bedrag aan. Of dit is toch wat ik zou verwachten.
De andere constructie kan mogelijk zijn dat je 2 deeltijdse contracten hebt, maar dan zou je een specifiek aantal uur per maand voor elke wergever moeten presteren...

Misschien toch eens voorleggen aan een deskundige?

Terug naar “Loon”