€227,11 ingehouden, waarom?

Sketch
Topic Starter
Berichten: 15

€227,11 ingehouden, waarom?

#1 , 01 aug 2012 14:44

Goedendag aan allen. Ik zit met het volgende probleem.
Mijn vriendin werkt momenteel bij een gerenommeerde beenhouwerijketen sedert augustus vorig jaar, waarvan de eerste 3 maanden via een interimkantoor en daarna via contract bepaalde duur (1 jaar). Haar loon is altijd netjes en correct uitbetaald geweest, tot deze maand. Er werd plots €227,11 minder gestort dan ze zou moeten krijgen volgens haar loonfiche. Na lang aandringen stuurden de bazen haar vervolledigde loonfiche door waarop het volgende te lezen valt ivm de aftrek:

Attest enkel vakantiegeld -€375,69
Extra wettelijk vakantiegeld +€21,39
TOTAAL BRUTO ONDERWORPEN AAN RSZ: -€354,30

Attest suppl. 4 volledige weken: -€42,61
Dubbel vakantiegeld vorig jaar: +€346,95
Attest dubbel vakantiegeld: -€333,07
Supplement 4 volledige weken: +€28,57
TOTAAL BRUTO NIET ONDERWORPEN AAN RSZ: -€0,16

Persoonlijke RSZ bijdrage: +€44,49
Werkbonus: -€35,86
BELASTBAAR: -€345,83
Bedrijfsvoorheffing: +€118,72

NETTO te betalen: -€227,11

Hierna werd er dus €227,11 van haar loon afgehouden. Ik vermeld nog dat ze nog nooit een euro vakantiegeld gekregen heeft en haar vakantie opneemt 2 weken vanaf 20 augustus. Als zijzelf belt naar de dienst voor uitbetalingen krijgt ze als antwoord dat dit hetgeen is dat wordt afgehouden om haar betaald verlof mee te betalen. Hoe kan men dan nog spreken van betaald verlof als hetgeen ze u betalen in dat verlof aftrekken van uw loon, volledig onaangekondigd daarenboven. Ondertussen hebben wij maar problemen om de eindjes aan mekaar te knopen...

Wat is hier gebeurd? Is dit wettelijk gezien correct? Zijn dit belastingen of iets anders? Waarom werd dit bedrag van €227,11 afgehouden van haar loon?
We begrijpen er niets van, ik hoopte hier enige uitleg/te ondernemen actie te horen van jullie.

Verder heb ik nog een ongerelateerde vraag. Onlangs werd haar filiaal uitgeroepen tot meest succesvolle filiaal van W-VL en kregen de beenhouwers een bonus van tussen de €700 en €800. De verkoopsters kregen geen rotte bal, terwijl zij minstens evenveel en even hard werken. Is dit correct en valt hier iets aan te doen?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 01 aug 2012 16:59

Hierna werd er dus €227,11 van haar loon afgehouden. Ik vermeld nog dat ze nog nooit een euro vakantiegeld gekregen heeft en haar vakantie opneemt 2 weken vanaf 20 augustus
Hier ben je dus fout...

Ze heeft vorig jaar wel degelijk vakantiegeld gekregen (enkel en dubbel uitdienst) iedere week samen met haar loon. Kijk er de loonbriefjes van het uitzendkantoor maar op na.

Wat ze vorig jaar gekregen heeft van haar vorige werkgever (interimbureau) moet uiteraard niet nog eens betaald worden door de beenhouwerij. Vandaar: ze blijft voor zover ze niet meer dagen opneemt dan wat ze vorig jaar opgebouwd heeft, doorbetaald worden tijdens haar verlof. Maar het geld dat ze reeds gekregen heeft bij het uitzendkantoor wordt ingehouden om niet dubbel te betalen.

Strikt genomen zou deze verrekening moeten gebeuren op het moment dat ze haar hoofdvakantie opneemt, of zoals één van mijn werkgevers het ooit deed, iedere keer als ze vakantie neemt.

Gemakkelijkheidshalve wordt de verrekening gemaakt op het moment van de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld (tussen mei en juli), teneinde eindeloze berekeningen te vermijden.

Greetz,

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 aug 2012 20:02

puttemanp legt het goed uit :)

Reclame

Sketch
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 02 aug 2012 11:51


het geld dat ze reeds gekregen heeft bij het uitzendkantoor wordt ingehouden om niet dubbel te betalen.


Greetz,

P.
Dus zal ze dit geld dan terugkrijgen in augustus als vakantiegeld van de beenhouwerij?...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 aug 2012 13:36

ze zal doorbetaald worden op het moment dat ze haar verlof effectief neemt (ze krijgt dus het enkel vakantiegeld). Neemt ze dus bvb deze maand 2 weken verlof en werkt ze 2 weken, zal ze eind deze maand/begin volgende maand 4 weken betaald worden.

Sketch
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 02 aug 2012 18:09

ze zal doorbetaald worden op het moment dat ze haar verlof effectief neemt (ze krijgt dus het enkel vakantiegeld). Neemt ze dus bvb deze maand 2 weken verlof en werkt ze 2 weken, zal ze eind deze maand/begin volgende maand 4 weken betaald worden.
Kijk dat snap ik nu niet, hoe kan men dan spreken dat ze recht heeft op "betaald" verlof als ze het eerst inhouden van haar loon? Dan heb je toch gewoon je verlof zelf betaald...

VDG2
Berichten: 785

#7 , 02 aug 2012 18:24

Neen want ze heeft haar vakantiegeld reeds ontvangen bij het loon via het interimkantoor. Kijk de loonfiches maar na. Hierop zal staat "enkel/dubbel vakantiegeld" en dan het bedrag erbij dat ze ontvangen heeft op dat ogenblik.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2012 10:52

Kijk dat snap ik nu niet, hoe kan men dan spreken dat ze recht heeft op "betaald" verlof als ze het eerst inhouden van haar loon? Dan heb je toch gewoon je verlof zelf betaald...
Zoals VDG2 zegt: het vakantiegeld is in het verleden reeds betaald. Wat nu afgehouden wordt is een "correctie" om ervoor te zorgen dat er niet te veel / dubbel vakantiegeld betaald wordt.

Verder zou 227 € wel héél weinig zijn om twee weken loon mee te betalen, zou ik zo denken? Anders verdient uw vriendin maar 500 € per maand? Tenzij ze maar één of twee dagen daar werkt in de week, maar ik vermoed van niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sketch
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 03 aug 2012 11:30

Verder zou 227 € wel héél weinig zijn om twee weken loon mee te betalen, zou ik zo denken? Anders verdient uw vriendin maar 500 € per maand? Tenzij ze maar één of twee dagen daar werkt in de week, maar ik vermoed van niet?
De helft van haar vakantie wordt betaald via de werkgever, de rest via een of ander sociaal fonds.

Moraelin
Berichten: 319

#10 , 17 aug 2012 11:59

Kom je tegen iedere x je van job veranderd. Is even schrikken maar je moet er gewoon rekening mee houden. Bij de meest bedrijven wordt dit vakantiegeld zelfs gewoon in 1 keer volledig betaald als loon van juni of juli, wil zeggen als het dus al uitbetaald werd dat je opeens een maand geen loon hebt (wel het dubbel vakantiegeld). Altijd oppassen dus. Ook voor belastingen: als je al je vakantiegeld kreeg in het jaar ervoor komt dit in je inkomsten en krijg je meer terug omdat er dus ook meer afgehouden geweest is, het jaar erop echter krijg je veel minder terug, dit jaar mogen zien.

Terug naar “Loon”