arbeidscontract niet correct slechte werkgever

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

arbeidscontract niet correct slechte werkgever

#1 , 24 jul 2012 20:43

heyla mensen,

Ik heb een paar vragen ivm men arbeidscontract en de voorwaarden.

IK werk voor een taxi bedrijf en het taxibedrijf werkt voor een groot meubelwarenhuis.

Nu in men contract staat dat ik 38uur per week werk en dat ik een taxibestuurder ben
Ik sleur met hele zware pakken soms 60kg en we doen het ook naar boven
in het arbeidscontract staat wel dat men uren variabel zijn.
Wij moeten soms ook uren wachten op een klant daar krijgen we dan geen compensatie voor zijn het dan ook uren die tellen bij gewerkte of is het rust?
De winkel is open van 10 tot 20 uur en zo zijn ook ongeveer men uren soms heb ik nog een klant en ben ik soms heel laat thuis tegen 21uur.
ik heb wel 1dag in de week vrij en zondag ben ik ook thuis.
ik werk ongeveer dus 60uur per week en men loon is
het brutoloon van de arbeidster is vastgesteld op bruto ontvangstenx87,35%X35%euro per dag bruto x 0,8735 x 0,35
dus soms het ik maar en omzet van 90 euro dan krijg ik daar ongeveer een 3o euro van
men gemiddeld loon is ongeveer een 1300 euro.
het loon klopt ook altijd nooit kwa omzet van de ritten en kwa werkuren.

Kan ik men baas aanklagen omdat hij mij te weinig betaald omdat men arbeiderscontract helemaal niet in orde is kwa uren?
wat kan ik allemaal doen?

Ik zou het liefst nu gewoon 38uren doen zoals men contract staat

bedankt allemaal voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jul 2012 21:54

kan je je arbeidsovereenkomst even inscannen en via pm doorgeven? Heb je een arbeidsovereenkomst als arbeider, bediende, ... eentje voor bepaald werk of voor (on)bepaalde tijd?

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

#3 , 24 jul 2012 22:39

ik heb een contract van arbeider eentje van onbepaalde duur

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jul 2012 07:41

bedankt voor het contract. Je hebt een standaard taxi-contract, voor jouw geldt het volgende:
- je moet gemiddeld 38 uur doen, over een periode van 3 maand (da's ongeveer 500 uur per 3 maand). Zit je bvb al na 2 maand aan die 38 uur, dan moet je de rest van de maand niet meer werken (je zal dan wel onbetaalde recup moeten nemen, tenzij je onder het minimumloon zit, wat, in dat geval, op 3 maand berekend wel zou kunnen).
- hou er rekening mee dat niet ieder uur dat je in je auto zit, gelijkgesteld wordt aan werk. De volledige uitleg hiervoor is té ingewikkeld om aan een leek te vertellen, contacteer hiervoor mss de sociale inspectie/je vakbond
- hou een gedetailleerd blad mee van de ritten die je doet en de bedragen die je ontvangt (of kopieer de bladen die je van je werkgever moet invullen). Op basis daarvan moet je betaald worden zoals in de formule staat.
- een taxichauffeur is geen koerier, indien je hoofdtaak dit is, dan stap je ook best naar de sociale inspectie/vakbond met je verhaal. Indien je niet met een taxi-auto rijdt, ben je ook geen taxi-chauffeur en moet je anders vergoed worden.

katje2560
Topic Starter
Berichten: 101

#5 , 25 jul 2012 08:54

bedankt voor de uitleg.
we rijden met auto's die een vergunning hebben van Zaventem. Maar we rijden we voor Wilrijk .

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jul 2012 12:48

dan stap je ook best naar de sociale inspectie/vakbond met je verhaal.
beter naar de inspectie van de sociale wetten gaan , de sociale inspectie gaat u toch doorsturen naar daar en beroep je op art 59 zo kan je uw klacht anoniem indienen
is er dan geen overschrijding van 65 tot 130 uren mogelijk ?

art 26bis arbeidswet 16/3/1971
...........In de loop van de refertepeiode, mag op geen enkel ogenblik de totale duur van de verrichte arbeid de toegelaten gemiddelde arbeidsduur over dezelfde referteperiode, vermenigvuldigd met het aantal weken of delen van een week die reeds in deze referteperiode verlopen zijn, overschreven worden met meer dan vijfenzestig uren. (Deze grens van 65 uren kan verhoogd worden tot 130 uren overeenkomstig de procedure vastgesteld...............

sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

g4s racerke
Berichten: 3

#7 , 30 nov 2012 11:19

Beste,

Voor zover ik weet zijn de wagens aan Ikea GEEN taxi's en rijden zij onder verhuur met chauffeur.(VVB)

Als dit klopt dienen ze je dan ook per uur te betalen en niet op recette.

Terug naar “Loon”