Gewettigde afwezigheid

Maya.
Topic Starter
Berichten: 4

Gewettigde afwezigheid

#1 , 24 jul 2012 11:44

Mijn werkgever plaatst zonder mij te vragen en goedkeuring een gewettigde afwezigheid op mijn planning en heeft zelfs niet de intentie deze te verwijderen.
Kan dit zomaar, wat kan ik hieraan doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jul 2012 12:03

werkgever kan dit niet.

Eis loon voor die dagen, eventueel via je vakbond

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 24 jul 2012 20:53

Misschien kan TS ook eens de omstandigheden van deze 'gewettigde afwezigheid' toelichten?
Het is nogal kort door de bocht om te zeggen 'eis loon voor deze dagen'

Greetz

P.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 jul 2012 21:49

als een werkgever een gewettigde afwezigheid op de planning zet en de werknemer dit niet wil, is het logisch dat de werkgever gewoon geen werkt heeft voor die persoon op die bepaalde dag en het op die manier wil oplossen.

Is jammer genoeg een veel voorkomend gebruik in bepaalde sectoren (vooral dienstencheques & schoonmaak).

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 27 jul 2012 10:53

In sommige sectoren wordt ook rekening gehouden met "bouwverlof" (firma's die diensten leveren aan bouwfirma's) of is er sprake van een collectief verlof. Kan ook sprake van zijn in dit geval...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 jul 2012 19:57

dat kan geen reden zijn om gewettigde (onbetaalde) afwezigheid in te schrijven. Dan moet de werkgever ook maar collectief verlof aanvragen/regelen.

Maya.
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 08 aug 2012 19:50

is zeker geen collectieve sluiting of bouwverlof, maar ik werk in een sector als de werkgever de contractuele uren niet kan voorzien deze moet uitbetalen

Terug naar “Loon”