Uitbetaling laatste loon - beschuldiging diefstal

Tomsl
Topic Starter
Berichten: 1

Uitbetaling laatste loon - beschuldiging diefstal

#1 , 08 jul 2012 16:46

Hallo,

Ik heb mijn ontslag ( als bediende ) gegeven bij mijn werkgever om ergens anders te gaan werken.
Nu de laatste dag bij mijn werkgever waren al mijn papieren in orde gebracht door mijn werkgever en was de loonbrief met de de afrekening en en het vervroegd vakantiegeld opgemaakt. Dit loon is nog niet uitbetaald.

1 dag later wordt ik onterecht beschuldigd van diefstal en fraude en wil mijn werkgever dat laatste loon niet meer betalen tot er een uitspraak zou zijn door een rechtbank (ik heb nog geen officieele beschuldiging ontvangen ).

Nu mijn vraag.

Kan dit zomaar ? en zo nee welke stappen kan ik nu ondernemen ?

Alvast bedankt voor de reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 jul 2012 19:59

dit kan niet zomaar. Een beschuldiging van diefstal geeft niet het recht om loon in te houden. Schakel indien nodig de inspectie in (zelf of via vakbond).

debster34
Berichten: 1

#3 , 29 mei 2013 01:00

dit kan niet zomaar. Een beschuldiging van diefstal geeft niet het recht om loon in te houden. Schakel indien nodig de inspectie in (zelf of via vakbond).
Heykes , waar kan men dan een onderzoek inschakelen voor het loon dat ze inhouden?

Groetjes

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2013 07:17

dit kan niet zomaar. Een beschuldiging van diefstal geeft niet het recht om loon in te houden. Schakel indien nodig de inspectie in (zelf of via vakbond).
Heykes , waar kan men dan een onderzoek inschakelen voor het loon dat ze inhouden?

Groetjes
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;

sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 29 mei 2013 13:45

Niet enkel de sociale inspecteurs .
In principe zal bij diefstal de politie een PV zijn opgemaakt. Diefstal is strafrechtelijk vervolgbaar.

U wordt dan door de politie uitgenodigd voor verhoor.
Indien firma geen aangifte ...wel dan maken ze zich schuldig aan laster en of eerroof en of lasterlijke aantijgingen waartegen u ook een strafklacht kan neerleggen.

In elk geval al contact opnemen met uw vakbond en bij niet betalen de firma al met AS in gebreke stellen wegens niet uitbetalen van het loon.

Terug naar “Loon”