uitbetaling vakantie geld na aftrek kosten firmawagen

g1975
Topic Starter
Berichten: 6

uitbetaling vakantie geld na aftrek kosten firmawagen

#1 , 03 jul 2012 13:58

Heb onlangs (2tal maanden geleden) met ontslag gegeven bij mijn werkgever. Na 2 maanden heb ik nog steeds mijn loon+ uitbetaling vakantiegeld niet ontvangen. Daarentegen heb ik reeds meer dan 1 maand mijn loonfiche ontvangen waarin staat dat ik effectief X' euro moet ontvangen.
Als ik naar werkgever bel en vraag waar loon blijft is dit zijn antwoord. Er was schade aan de firmawagen en dit gaan we na de Expertise aftrekken van uw loon.
Kan dit zomaar??? is dit wel wettelijk?
Wetende dat er geen schade was en dat de dag dat ik de firma heb verlaten gaan staat is opgemaakt van de wagen, waarin eventuele schade werd vastgesteld.
Laatst gewijzigd door g1975 op 03 jul 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jul 2012 14:03

is niet wettelijk. Via vakbond of rechtstreeks via de inspectie klacht indienen

(ik vermoed dat er in je 2e zin een "niet" ontbreekt?)

g1975
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 05 jul 2012 14:35

vandaag loon uitbetaald!!!! 80% (4400€) van mijn loon werd afgehouden voor schade (die niet te zien was) aan de firmawagen.....dit kan toch echt niet ....wat raden jullie me aan?
Laatst gewijzigd door g1975 op 05 jul 2012 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 jul 2012 14:42

Werd er bij het teruggeven van de wagen aan de werkgever een beschrijving opgemaakt van de staat van waarin de wagen werd teruggegeven? Werd dit dokument door zowel werknemer als werkgever getekend?

g1975
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 05 jul 2012 16:00

@mava....nee niets werd ondertekend

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 jul 2012 20:40

wie heeft dan de staat opgemaakt zoals je schreef:

"dat de dag dat ik de firma heb verlaten gaan staat is opgemaakt van de wagen, waarin eventuele schade werd vastgesteld."

g1975
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 05 jul 2012 21:30

@jpv.... er is geen staat opgemaakt van de firmawagen toen ik ben vertrokken. De Wagen is direct naar een andere verkoper gegaan en pas weken laten zijn ze afgekomen met het verhaal dat er schade was....
Een bedrag van 4400€ werd zomaar afgetrokken zonder enig uitleg....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 jul 2012 09:01

men kan natuurlijk onmogelijk een bedrag van 4400 euro aftrekken zonder uitleg. Stuur dus een AZ met de vraag naar uitleg.

Als er geen staat opgemaakt wordt van een wagen zit je natuurlijk in de problemen. Dan hangt het allemaal af wat er in de arbeidsovereenkomst/arbeidsreglement ivm de auto staat. Wss zullen daar wel de nodige schadebedingen staan.

g1975
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 06 jul 2012 09:05

In het arbeidsreglement staat niets in over de firmawagen. Het feit dat zo zomaar een bedrag uitbetalen zonder enige uitleg , daar gaan ze toch zwaar in de fout. Trouwens , hoe zit het met Franchise ed....
IK geef alles door aan mn advocaat en die moet maar het nodige doen. Ik ben echt bereid om te procederen, desnoods haal ik er zelf de pers erbij....

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 06 jul 2012 16:58

Misschien eerst eens met uw vakbond overleggen.

Moraelin
Berichten: 319

#11 , 26 jul 2012 17:49

Dit is reeds het zoveelste verhaal dat ik daarover hoor ivm uitbetaling en firmawagens, redelijk choquerend dat werkgevers dit proberen. Als ik het goed versta maak ik dus best een staat van de firmawagen in tweevoud op door beide partijen ondertekend op moment van afgifte van de wagen om dit te voorkomen wanneer ik vertrek.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 26 jul 2012 20:30

En maak je best ook een hele reeks zeer gedetailleerde foto's.
Mij hebben ze ook zo liggen gehad, maar het heeft gelukkig niet gepakt.
Lever mijn laatse wagen in, en er wordt een staat opgemaakt door het plaatselijke hoofd van de garage (Leuven). Deze staat hebben we beiden ondertekend.
Na 3 weken ontvang ik een boze mail van de hoofdgarage (Jupiulle), waarin mij een hele reeks bijkomende schade wordt aangerekend, met foto's in bijlage. Nu was ik 500 % zeker dat deze schade er niet was bij inlevering van de wagen. Ben met die foto's ook naar het plaatselijke garagehoofd gegaan die in mijn buurt woonde. Deze was ook formeel dat deze schade er niet was. Hoofd wilde echter niet inbinden en een groot bedrag werd afgehouden van mijn laatste loon.
TOT..... ik een paar dagen later een brief kreeg van de leasemaatschappij met daarin een mooi PV-tje van de politie in Leuven betreffende een foutparkeering Dat was echter al 14 dagen NADAT ik de wagen had afgeleverd in de garage.
Bleek naderhand dat een werknemer van de garage de wagen even geleend had om boodschappen te doen. Natuurlijk van mij een zeer kwade mail naar hoofd garage, met kopie naar de direktie. Ik vroeg daarin om de excuses van de garage + een kompensatie voor de geleden stress, en natuurlijk ook de betaling van de achtergehouden bedragen. Binnen de paar dagen stonden ze op mijn rekening, en een mail van het hoofd garage met zijn verontschuldigingen.. Vanuit de personeelsdienst ontving ik ook nog een brief met een aantal maaltijdcheques als compensatie. zaak afgesloten.

Maar had de politie geen PV gegeven :D :D :D , dan was ik mijn centen waarschijlijk kwijt geweest.
Dank u voor dat PV meneer de agent. :mrgreen: (dat ik dat nog mag zeggen)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 jul 2012 10:48

Vanuit de personeelsdienst ontving ik ook nog een brief met een aantal maaltijdcheques als compensatie.
maaltijdcheques na het einde van de arbeidsovereenkomst en als schadevergoeding !!!
hhmmm........
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Moraelin
Berichten: 319

#14 , 27 jul 2012 13:26

Dat zullen ze mogen uitleggen ja...
Maar foto's zijn idd een zeer goed idee, best met datum erop natuurlijk.

Terug naar “Loon”