inhouding vakantiegeld als schadevergoeding - kan dit ?

nadia 1600
Topic Starter
Berichten: 13

inhouding vakantiegeld als schadevergoeding - kan dit ?

#1 , 30 jun 2012 12:05

Ik heb mijn ontslag ingediend eind juni 2012 met een opzegperiode van 3 maanden, maar met het verzoek om per 15-08 te mogen vertrekken. Dit werd geweigerd en ondanks verschillende pogingen blijft mijn baas bij zijn standpunt : presteren tot 30-09. Ik heb mij echter geengageerd om per 01-09 elders aan de slag te gaan.

Indien hij niet bijdraait en ik vertrek toch eind aug-12 zonder akkoord , kan hij wettelijk gezien, een schadevergoeding eisen van nog 1 maand loon, dacht ik.

Ik vroeg mij af of de werkgever het vertrek vakantiegeld kan inhouden en aanwenden als schadevergoeding voor het niet naleven van deze opzeggingstermijn?
Of wordt deze schadevergoeding alleen door de rechter bepaald?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jul 2012 13:53

Werkgever kan het vertrekvakantiegeld niet inhoude als schadevergoeding, gezien dit niet een van de toegalten elementen qua inhoudingen is. Echter, als jij 3 maand opzeg moet presteren en er slechts 2 maand van doet, kan hij 1 maand BRUTOloon eisen en zal de rechter schuldvergelijking toepassen. Dat hij dan eventueel nog gestraft wordt wegens inhouding op het loon (bvb door opstellen PV van sociale inspectie) zal jou niet veel verder helpen.

Zeker dat je 3 maand opzeg diende te presteren? Wat is je brutoloon op maand/jaarbasis en wat heb je in je opzeg geschreven?

nadia 1600
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 04 jul 2012 19:55

hallo,

Op 1 april 2012 heb ik een nieuw contract met de moederfirma getekend met overname van mijn ancienniteit (= 14 jaar) en een brutojaarloon van +35.000 euro

In mijn ontslagbrief heb ik aangehaald dat de opzeggingstermijn 3 maanden is maar met het verzoek te mogen vertrekken per 15.08.2012. Op deze brief, getekend voor ontvangst, heeft de WG vermeld dat opzeg tem 30.09.2012 te presteren valt. In (mondelinge) discussies later, waar ik steeds vraag te mogen vertrekken per 31.08, zegt hij er te moeten over nadenken en hij zal wel iets laten weten, maar blijft voorlopig hoe dan ook bij zijn standpunt.

De grootste reden waarom ik ontslag heb gegeven is dat mijn gezondheid (door het teveel aan stress) eraan gaat en ik deze situatie niet langer leefbaar acht.
Verder ben ik al een tijdje op zoek naar andere jobs, maar kreeg steeds het deksel op de neus omwille van mijn lange opzeggingstermijn. Volgens mij wel redenen (tevens officieel aan de slag in deze functie vanaf apr-12) waar een rechter rekening mee kan houden.

Iedereen vertelt mij ziek te vallen in september, maar ik kan toch moeilijk én een gewaarborgd inkomen ontvangen én elders aan de slag gaan + loon ontvangen. Heeft u weet van andere alternatieven om toch op een zo correct mogelijke manier te kunnen vertrekken ?

Alvast bedankt,

nadia

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 jul 2012 20:14

ik zie geen alternatief, gezien je zélf nog een nieuw contract getekend hebt op 1 april én zelf met een voorstel van 3 maand afkwam (iets wat je eigenlijk nooit had moeten voorstellen). Jammer, je hebt jezelf voorlopig de das om gedaan.

Stress is geen argument voor een verkorte opzeg, enige wat je zou kunnen proberen is een ontslag om medische redenen, wat ik echter héél sterk betwijfel.

nadia 1600
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 04 jul 2012 20:41

ik dacht dat wet verplicht om een begindatum én duur van de opzegtermijn te vermelden. Als ik 1.5 maand had aangeven was mijn ontslag dan niet ongeldig?

nadia 1600
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 04 jul 2012 20:42

nog een vraagje : waarom is het feit dat ik per 01.04.2012 dit contract getekend heb,bezwarend ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 jul 2012 21:55

gezien je loon >35k was je opzeg te onderhandelen. 1,5 maand was een voorstel waar wettelijk niks mis mee was. En dat je op 1/4/2012 nog maar akkoord ging met een nieuw contract laat uitschijnen dat je op dat moment alvast geen problemen had.

nadia 1600
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 04 jul 2012 23:08

dag JPV,

fijn om te weten dat, indien opzeg te onderhandelen valt, sowieso het minimum dient te vermelden. Helaas heb ik hierover geen ekele "officiele" documentatie kunnen terugvinden, en ik dacht de wet toe te passen, waardoor mijn kansen inderdaad verkeken zijn en zoals u stelt : het heeft mij de das omgedaan ... Het verdient een aanbeveling aan toekomstige ontslagnemende personen, dit ergens zonder omwegen te vermelden

Tussen haakjes, toen ik het nieuwe contract tekende, had ik inderdaad geen probleem; ik kom nu tot de vaststelling, na 2 ma, dat dit mijn "ding" niet is, is dit dan geen argument ?

Alvast bedankt voor uw reactie
nadia

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jul 2012 18:03

Als ik 1.5 maand had aangeven was mijn ontslag dan niet ongeldig?
nee , dan moet je voor het resterende gedeelte een verbrekingsvergoeding betalen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 jul 2012 20:39

Tussen haakjes, toen ik het nieuwe contract tekende, had ik inderdaad geen probleem; ik kom nu tot de vaststelling, na 2 ma, dat dit mijn "ding" niet is, is dit dan geen argument ?
wettelijk maakt dit niks uit, gezien je je minimum opzegtermijn reeds gegeven hebt...

Terug naar “Loon”