Terugvorderen foutief betaald loon

tsa
Topic Starter
Berichten: 1

Terugvorderen foutief betaald loon

#1 , 14 jun 2012 09:04

Beste,

mijn werkgever heeft mij jarenlang een fout loon uitbetaald. Dit is vastgesteld eind 2011 toen ik een nieuwe manager kreeg. Ze eisten dat ik de foutief uitbetaalde bedragen (een slordige 4000 euro) onmiddellijk terug betaalde. Ik heb toen een advocaat geraadpleegd en die vond dat ik dat niet moest terugbetalen voor verschillende redenen (daar zou ik nu niet willen over discussiëren). Hij heeft toen ook een brief opgesteld naar de jurist van mijn bedrijf. Ik heb die brief bezorgd in februari. In januari heb ik ook een document ondertekend waarop staat dat de fout is vastgesteld en dat mijn loon vanaf nu dus een ander bedrag is en dat ik daarmee akkoord ben. Dus ik heb een document waarop een datum staat waarop de fout is vastgesteld (eind december 2011) en dat ondertekend is door beide partijen. Ik heb daar nooit niets meer van gehoord.

Nu, zes maanden na vaststellen, komen ze opnieuw aankloppen dat ik dat bedrag nog steeds moet betalen. Maar ik had dus in februari al een brief gestuurd waarom ik niet wil betalen en aangezien ze niet reageerden is dat toch een stilzwijgend akkoord, of niet? Kunnen ze zomaar zes maand later dat geld nog eisen? Is het niet zo dat een vastgestelde fout onmiddellijk moet rechtgezet worden? En dat hun stilzwijgen in mijn voordeel spreekt? Zou ik dit tot voor de arbeidsrechter laten komen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 14 jun 2012 09:20

U moet dat wel terugbetalen (enkel het teveel nettoloon, natuurlijk), als hij kan bewijzen dat er teveel betaald is geweest (staat waarschijnlijk in uw contract).

Afhouden van het loon kan niet zomaar, hoewel bij grote bedragen dit wel voor iedereen beter is. Ook kan men maximum 5 jaar terug in de tijd gaan op het moment dat men het vaststelt, en verjaart de vaststelling pas na 1 jaar. Dus 6 maanden later opnieuw de terugbetaling vragen gaat nog.

Best kan u voorstellen om maandelijks een deel van uw loon te laten afhouden, en zo te vermijden dat uw werkgever naar de rechtbank stapt om de betaling te vorderen (en te krijgen!), en u dan de bijkomende kosten mag betalen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 jun 2012 22:21

de fout is onmiddellijk rechtgezet: ze eisten 4000 euro terug. Ik zie geen argument die je hier aanbrengt die mogelijks in je voordeel zou pleiten. Dat een advocaat die je zelf raadpleegt je kant kiest is niet abnormaal. De vraag is of zijn argumenten op iets sloegen.

Reclame

Terug naar “Loon”