terugbetaling gebruik eigen wagen - maandelijks forfait

Choucky
Topic Starter
Berichten: 3

terugbetaling gebruik eigen wagen - maandelijks forfait

#1 , 05 jun 2012 12:31

Ik werk sinds kort voor een Engelse firma met vestigging in België.

Voor mijn functie als consultant moet ik vaak de wagen gebruiken om naar klanten en leveranciers te rijden.

Hiervoor gebruik ik mijn eigen wagen.

Voor de vergoeding van mijn wagen hebben ze een jaarlijks forfait van 5000 euro voorzien, waarmee ik akkoord ben gegaan.
Nu blijkt dat deze vergoeding van 5000 euro verwerkt wordt als diverse premies!

DUS : de 5000 euro wordt door 13.9 gedeeld ipv 12, en wordt daarbovenop belast als premie....

Resultaat ik hou er amper 160 EURO aan over per maand, verre van genoeg dus om mijn lening terug te betalen.

Ik probeer al een hele poos met handen en voeten uit te leggen dat er in België een regeling is dat valt onder "vergoeding van kosten eigen aan werkgever" en dat deze bedragen dus netto zijn, maar ze snappen het helemaal niet, en krijgen geen positief advies van hun "fiscale adviseurs"!!!!!


Waar kan ik een wettekst terugvinden die dit duidelijk uitlegt waarin staat dat dit eveneens geregeld kan worden als maandelijks forfait?

Of kan iemand dit in mensentaal uitleggen?

alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jun 2012 13:10

- wat staat er EXACT (met taalfouten, ...) in je arbeidsovereenkomst? Volgens welk recht is je arbeidsovereenkomst gemaakt (Belgisch recht of Brits recht?)
- een wettekst die duidelijk is, is een contradictio in termini. Ik kan je de belastingsgids van Kluwer aanraden, daar zal dat meer dan waarschijnlijk wel in uitgelegd staan..

wonderingwhy
Berichten: 118

#3 , 05 jun 2012 13:44

Ik werk sinds kort voor een Engelse firma met vestigging in België.

Voor mijn functie als consultant moet ik vaak de wagen gebruiken om naar klanten en leveranciers te rijden.

Hiervoor gebruik ik mijn eigen wagen.

Voor de vergoeding van mijn wagen hebben ze een jaarlijks forfait van 5000 euro voorzien, waarmee ik akkoord ben gegaan.
Nu blijkt dat deze vergoeding van 5000 euro verwerkt wordt als diverse premies!

DUS : de 5000 euro wordt door 13.9 gedeeld ipv 12, en wordt daarbovenop belast als premie....

Resultaat ik hou er amper 160 EURO aan over per maand, verre van genoeg dus om mijn lening terug te betalen.

Ik probeer al een hele poos met handen en voeten uit te leggen dat er in België een regeling is dat valt onder "vergoeding van kosten eigen aan werkgever" en dat deze bedragen dus netto zijn, maar ze snappen het helemaal niet, en krijgen geen positief advies van hun "fiscale adviseurs"!!!!!


Waar kan ik een wettekst terugvinden die dit duidelijk uitlegt waarin staat dat dit eveneens geregeld kan worden als maandelijks forfait?

Of kan iemand dit in mensentaal uitleggen?

alvast bedankt voor jullie hulp.
Zonder moeilijk te willen doen, maar hoe zeker bent u er van dat hun berekening foutief ( = niet legaal) is?
Een bedrijf zal dat altijd willen uitwerken in een vorm die voor hun beste uitkomt... als die niet van begin af aan is vastgelegd vrees ik dat u er weinig aan gaat kunnen doen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 jun 2012 08:10

“Artikel 31. Bezoldigingen van werknemers zijn alle beloningen die voor de werknemer de opbrengst zijn van arbeid in dienst van een werkgever.
Daartoe behoren inzonderheid :
1° wedden, lonen, commissies, gratificaties, premies, vergoedingen en alle andere soortgelijke beloningen, met inbegrip van fooien en toelagen die, zelfs toevallig, uit hoofde of naar aanleiding van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid op enige andere wijze worden verkregen dan als terugbetaling van eigen kosten van de werkgever ;
2° voordelen van alle aard verkregen uit hoofde of naar aanleiding van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid ;
3° vergoedingen verkregen uit hoofde of naar aanleiding van het stopzetten van de arbeid of het beëindigen van een arbeidsovereenkomst ;
4° vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van bezoldigingen, daarin begrepen de vergoedingen die worden toegekend in uitvoering van een solidariteitstoezegging als bedoeld in de artikelen 10 en 11 van de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid, en de vergoedingen die zijn gevormd door middel van bijdragen en premies als bedoeld in artikel 52, 3°, b, vierde streepje;
5° bezoldigingen die door een werknemer zijn verkregen, zelfs indien ze zijn betaald of toegekend aan zijn rechtverkrijgenden...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘Voor de vergoeding van mijn wagen hebben ze een jaarlijks forfait van 5000 euro voorzien’

Die VERGOEDING is dus geen BEZOLDIGING.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Loon”