overuren

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

overuren

#1 , 31 mei 2012 19:25

Gewoon even ter info ... Heb vroeger op school geleerd hoe je overuren uitrekent en wanneer die van toepassing zijn, maar wat is het wettelijk kader in volgende situatie? Verplicht om overuren te laten recupereren of uit te betalen?

Bediendencontract
Glijdende werkuren (met mogelijkheid om overuren te recupereren)
Op einde van de maand 20 overuren (vrijwillig gedaan, niet op vraag van de werkgever)
Op begin van volgende maand wordt het aantal overuren overgezet, indien >8 herleid tot 8 overuren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2012 10:09

Ikzelf heb een contract "middenkader" (is ook een bediendencontract). Gevolg is dat we "niet aan het officiële uurroster gebonden zijn". Je zou kunnen zeggen: leuk, dan kom en ga je wanneer je wil, maar in praktijk betekent dit dat je meer dan 40 uur op een week doet, en je die overuren niet kan recupereren. Maar kom, niemand VERPLICHT ons om die uren te doen, en we worden meer dan behoorlijk betaald, dus ik klaag niet.

Maar moraal van het verhaal: wat staat er exact in de arbeidsovereenkomst? Worden de 12 resterende uren sowieso uitbetaald, of ben je ze kwijt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vnl
Berichten: 8

#3 , 01 jun 2012 11:34

en wat wordt je dan betaald ?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2012 12:58

en wat wordt je dan betaald ?
Als de overuren betaald worden, zal dit met een toeslag van 50% zijn normaal gezien, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 01 jun 2012 17:50

Niets betaald, uren zijn kwijt, maar is gelijkaardig aan situatie van Gebruiker21, alleen zonder vermelding middenkader. Maar er wordt niets uitbetaald, je kan in principe wel alles (voor laatste dag van de maand) recupereren.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 01 jun 2012 18:36

Indien een werkgever voor een bediende effectief overuren zou uitbetalen, dan moet er later ook nog ( enkel en dubbel ) vakantiegeld op betaald worden. Vele werkgevers 'vergeten' dat wel eens
Dit ingevolge een arrest van het Hof van Cassatie uit 1974

Terug naar “Loon”