vrouw ten laste

jur2410
Topic Starter
Berichten: 9

vrouw ten laste

#1 , 21 mei 2012 21:12

Als uw vrouw niet gaat werken is ze niet "ten laste" maar door het huwelijksquotiënt moet je minder belasting betalen. Dit is ook te zien op je loonbrief, er zal minder bedrijfsvoorheffing worden ingehouden.
Hoeveel kan je hier zien: http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl/pu ... en2011.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben heden nog niet getrouwd maar wens volgend jaar te trouwen.
vanaf wanneer betaal ik minder voorheffing ? De maand waarin het huwelijk voltrokken wordt en aangegeven is bij de dienst bevolking (inkomen toekomstige vrouw zal < 200 euro zijn ) ?
Moet ik dit dan gewoon aangeven aan onze loonadministratie ?

hoeveel vermindering krijg ik op mijn voorheffing ?

zal ik op de belastingbrief nog iets meer terugtrekken ? (bv hypothecaire lening) Of werd dit de vermindering op mijn voorheffing al geregeld ?
Laatst gewijzigd door jur2410 op 27 aug 2012 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
OudereJongere
Berichten: 6

#2 , 06 jun 2012 16:50

De personeelsdienst van je werkgever zal hier zo snel mogelijk rekening houden. Praktisch gezien zal de berekening waarschijnlijk de maand na je huwelijk veranderd zijn. Als je trouwt ontvang je hiervoor een attest van de Dienst Burgerzaken van de gemeente/stad waar je trouwt, bezorg hier een exemplaar van aan de personeelsdienst van je werkgever. In de privé is een kopie vaak voldoende, werk je als ambtenaar heb je een origineel exemplaar nodig. Met dit attest bewijs je trouwens ook dat je effectief trouwt (en dus recht hebt op 2 of 3 dagen "klein verlet")

De berekening van je Bedrijfsvoorheffing vind je in de link die scorpioen al aangaf. Schaal II, vanaf p 9.

Aftrekken zoals hypotheek/Woonbonus en zo hebben jammer genoeg geen invloed op de berekening van je bedrijfsvoorheffing. Het is dus wachten op je aanslagbiljet na je belastingaangifte. Of en hoeveel je precies terugkrijgt hangt van je specifieke situatie af. Als je echtgenote niet werkt zal je grosso modo wel minder belasting betalen door het huwelijksquotiënt. De teveel betaalde BV trek je pas bij aanslag terug, dus hoe later op het jaar je trouwt, hoe meer BV je teveel zal betaald zal hebben en dus hoe meer je terug krijgt.

jur2410
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 27 aug 2012 15:20

26 dec 2012 is mijn trouwdag.... in Thailand
dit jaar aangifte en legalisatie van mijn thaise huwelijkakte op de ambassade in Bangkok.
begin 2013 aangifte huwelijk burgerlijke stand van de gemeente.

1)vanaf wanneer geldt de huwelijkcoeficient ?
2)of moet ik wachten tot ze hier woont ?
3)ze heeft een bescheiden inkomen in Thailand ? wat het maximale jaarinkomen bruto of netto om in aanmerking te komen ?
4) heb ik voor 2012 teveel belastingen betaald ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 aug 2012 16:35

sowieso zal u volgend jaar nog niet genieten van een huwelijkscoëfficient, mogelijks wel van een korting (al betwijfel ik het). Het eerste jaar van huwelijk dient u immers vak 1003-64 (en 1005-62 of 1004-63) aan te kruisen. Pas het eerste volle jaar waarin u gehuwd was, kan u genieten van het huwelijkscoëfficient.

Ik heb alvast 1 weigering gehad om een (nieuw afgesloten) buitenlands huwelijk te erkennen waarbij 1 van de partners niet in België verbleef.

jur2410
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 27 aug 2012 17:14

ik dacht al dat zij in Belgie moet verblijven om te kunnen genieten van het huwelijkscoeficient.
wat bedoelt u met een "korting" ?

"Pas het eerste volle jaar waarin u gehuwd was, kan u genieten van het huwelijkscoëfficient."
ik dacht dat het steeds het best was om in december te trouwen. Blijkbaar niet...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 aug 2012 17:34

is idd best om in december te trouwen, in januari zou u nog 11 maanden langer moeten wachten.

Korting = een bepaalde aftrek die gegeven wordt aan mensen met een laag inkomen. Het exacte bedrag ontsnapt me.

jur2410
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 27 aug 2012 19:31

ok de huwelijkscoeficient wordt pas zichtbaar in 2014 bij de belastingaangifte 2014 , aanslagjaar 2013
maar het sociaal secretariaat kan toch reeds een verminderd bedrijfsvoorheffing inhouden vanaf januari 2013 ?
dan kan je er onmiddellijk van genieten

als je wacht tot 2014 en elke maand eigenlijk te veel belastingen betaalt, geef je de staat een renteloze lening !
waarom zou je dit doen ?

maar kan dit al MIJN echtgenote nog niet in Belgie woont ???? we vragen gezinshereniging aan direct na de trouw in december

jur2410
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 28 aug 2012 07:32

ik heb eens een simulatie gemaakt. mijn belastaangifte van 2012, inkomsten 2011
gehuwd ingevuld, inkomsten echtgenote < 2800 euro
het leverde mij een extra belastingaftrek op van 150 euro.... er klopt precies iets niet
belastingvrije sommen => daar was niets aan veranderd, gehuwd of ongehuwd, blijft hetzelfde bedrag

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 28 aug 2012 08:47

kan perfect kloppen hoor, die aftrek in het eerste jaar stelt niet veel voor. Je trouwt niet voor een extra aftrek.

jur2410
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 28 aug 2012 21:24

30% met een max van 9.800 euro gaat over naar de vrouw die door geen inkomsten en belastingsvrije sommen hier nauwelijks belasting op betaald. dit bedrag gaat uit de hoogste schijf van de man, dit levert enkele duizenden euros minder belasting !!! het is alleen de vraag, vanaf wanneer geldt de huwelijkscoeficient ? vanaf ze ingeschreven is in het huwelijksregister of in het bevolkingsregister (maw ze woont hier). Ik vermoed het laatste maar moet dit nog navragen bij de belastingen

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 28 aug 2012 21:34

30% met een max van 9.800 euro gaat over naar de vrouw die door geen inkomsten en belastingsvrije sommen hier nauwelijks belasting op betaald. dit bedrag gaat uit de hoogste schijf van de man, dit levert enkele duizenden euros minder belasting !!! het is alleen de vraag, vanaf wanneer geldt de huwelijkscoeficient ? vanaf ze ingeschreven is in het huwelijksregister of in het bevolkingsregister (maw ze woont hier). Ik vermoed het laatste maar moet dit nog navragen bij de belastingen
Enkel indien ze belast zal worden in B!!! Dus domiciliëring in B is absolute voorwaarde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jur2410
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 28 aug 2012 22:09

tx
hetgeen ik reeds dacht. Eerst moet ze dus hier wonen en ingeschreven zijn in het bevolkingsregister.

wat als ze 30 november 2013 haar visum krijgt en 15 december is ingeschreven in het bevolkingsregister ?
val ik dan gans 2013 onder het huwelijkscoeficient en krijg ik in 2014 een pak teveel betaalde bedrijfsvoorheffingen terug ? Ik vermoed dat dit ook het geval is :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 30 aug 2012 08:50

idd. bvb de geboorte van een kind op 31 december of 1 januari kan een wereld van verschil maken qua belastingen.

Terug naar “Loon”