baas wil mijn zwarte uren niet betalen na ontslag

flappie
Topic Starter
Berichten: 3

baas wil mijn zwarte uren niet betalen na ontslag

#1 , 21 mei 2012 23:47

ik werkte in de bouw en deed regelmatig wat overuren die ik in het zwart kreeg uitbetaald
ik ben onlangs ontslagen en moet nog voor 2 maanden zwart geld ontvangen.
hij wil die niet betalen, kan ik der iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 22 mei 2012 02:02

Uiteraard, U geeft uw ex-werkgever aan voor uitbetalingen in het zwart. Indien men zeer veel tijd heeft bij de belastingen zal men bij uw werkgever extra controle doen. Men zal dan ook ontdekken dat U ook in het zwart werd uitbetaald. Een tekeningetje is hier hopelijk niet nodig ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

flappie
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 mei 2012 02:15

dat weet ik wel...
als er geen ander oplossing is, ga ik da toch doen.
mij gaan ze straffen, maar mijn baas gaan ze veel harder aanpakken. het is mijn laatste verdediging
ik weet het anders niet, ik zou kunnen dreigen. daar is hij te koppig voor...
hij speelt het smerig

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2012 06:44

Bestaan daar bewijzen van, of is het je woord tegen zijn woord?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

flappie
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 22 mei 2012 10:42

Dat is een probleem... Der zijn papieren waar hij de overuren opschreef, maar der sta voor de rest niets op

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 mei 2012 10:58

sociale inspectie op afsturen met vermelding van plaats waar die papieren liggen. Ze zullen zeker geïnteresseerd zijn.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 22 mei 2012 13:12

sociale inspectie op afsturen met vermelding van plaats waar die papieren liggen. Ze zullen zeker geïnteresseerd zijn.
en de werven die hij momenteel heeft. Hoogstwaarschijnlijk zijn er een aantal niet aangegeven...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mei 2012 08:47

Of... al het bovenstaande al mooi op papier zetten (= de brief naar de sociale inspectie) en daarmee naar uw baas stappen en zeggen: "kijk, ofwel betaal je mij die uren uit, ofwel gaat deze brief vanavond nog op de post." Benieuwd wat hij gaat zeggen. Is wel min of meer chantage, maar kom...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8842

#9 , 23 mei 2012 09:07

het is zelfs geen chantage: bij zuivere chantage vraag je enkel en alleen geld omdat je iets weet van iemand.
Hier vraag je geld dat hij je sowieso had moeten geven en motiveer je de kerel dat te doen door te melden dat je anders aan de bevoegde diensten gaat vertellen over alle stoute dingen die hij doet en blijft doen :-)

en wat jouw mogelijke "strafbaarheid" betreft door dat zwartwerk te aanvaarden (cfr. John) : het is de werkgever die zich in de machtspositie bevond dit te kunnen eisen: een contract en af en toe uren in zwartwerk. Daar wordt de werknemer niet voor beboet. Maar wel de werkgever die het eist.

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#10 , 05 jun 2012 13:19

het is zelfs geen chantage: bij zuivere chantage vraag je enkel en alleen geld omdat je iets weet van iemand.
Hier vraag je geld dat hij je sowieso had moeten geven en motiveer je de kerel dat te doen door te melden dat je anders aan de bevoegde diensten gaat vertellen over alle stoute dingen die hij doet en blijft doen :-)

en wat jouw mogelijke "strafbaarheid" betreft door dat zwartwerk te aanvaarden (cfr. John) : het is de werkgever die zich in de machtspositie bevond dit te kunnen eisen: een contract en af en toe uren in zwartwerk. Daar wordt de werknemer niet voor beboet. Maar wel de werkgever die het eist.
Nochtans heeft mijn vader zaliger daarvoor een serieuze boete van de belastingen gehad. 500.00BEF! Enne, dat had hij niet eens verdiend met dat zwartwerk. :evil: Dus ik zou er niet scheutig op zijn om echt die brief te posten... Maar dreigen, waarom niet?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jun 2012 13:29

500 BEF? Da's nu 12 a 13 €. Indexeer dat zo'n beetje tot 50 (of zelfs 100) €. Voor dat geld zou ik toch proberen, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wonderingwhy
Berichten: 118

#12 , 05 jun 2012 13:38

Het zal wel 500 000 BEF zijn geweest eh Gebruiker21 :-)

Fore
Berichten: 1298

#13 , 05 jun 2012 13:48

dit is niet de VS waar een punt een komma is en omgekeerd ;)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 05 jun 2012 14:00

het is zelfs geen chantage: bij zuivere chantage vraag je enkel en alleen geld omdat je iets weet van iemand.
Hier vraag je geld dat hij je sowieso had moeten geven en motiveer je de kerel dat te doen door te melden dat je anders aan de bevoegde diensten gaat vertellen over alle stoute dingen die hij doet en blijft doen :-)

en wat jouw mogelijke "strafbaarheid" betreft door dat zwartwerk te aanvaarden (cfr. John) : het is de werkgever die zich in de machtspositie bevond dit te kunnen eisen: een contract en af en toe uren in zwartwerk. Daar wordt de werknemer niet voor beboet. Maar wel de werkgever die het eist.
Nochtans heeft mijn vader zaliger daarvoor een serieuze boete van de belastingen gehad. 500.00BEF! Enne, dat had hij niet eens verdiend met dat zwartwerk. :evil: Dus ik zou er niet scheutig op zijn om echt die brief te posten... Maar dreigen, waarom niet?
waarschijnlijk is het geen volledige boete, maar wel:
- herziening van de aanslag met de correct aan te geven bedragen (in principe kan je zwart geld die je van je werkgever krijgt wél aangeven aan de belastingen, dan heb je niks "misdaan".
- eventuele boete wegens niet-aangifte.

Dat vergeet men even, dat zwart geld ook laattijdig meetelt qua inkomen ;)

wonderingwhy
Berichten: 118

#15 , 05 jun 2012 14:07

dit is niet de VS waar een punt een komma is en omgekeerd ;)
Juist... in BE zet men vaak een . om de 1000tallen te onderscheiden... dus 500.00 lijkt me eerder 500 000 te zijn, dan 500,00 :-)

Terug naar “Loon”