statuut zelfstandig onthaalouder

jerre1880
Topic Starter
Berichten: 4

statuut zelfstandig onthaalouder

#1 , 15 mei 2012 19:11

Hoi iedereen,

Mijn verhaal begint vorige week toen mijn vrouw een jobaanbieding in een creche kreeg.
Altijd al een droom van haar geweest, maar stel me toch nog vragen over de verloning.
Ze zou onder het statuut van zelfstandig onthaalouder komen, maar toch "ten laste" komen van mij.
Het loon dat ze ontvangt wordt niet belast, wordt ons beweerd.

Ik heb al suf liggen opzoeken over deze regelgeving, maar vind niets duidelijk van terug.
Kan iemand met kennis van zaken mij meer info hierover geven?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 mei 2012 19:52

Ingewikkelde reglementering waar ik zelf niet de details van ken. Kan idd een apart statuut zijn waarbij ze een kostenvergoeding ontvangt die neit als loon beschouwd wordt.

Contacteer even Kind & Gezin hierover of een instantie als Reddy Teddy (BM) of Skoebidoe (CM) of dergelijke. Deze zullen alle details kunnen geven. Of kijk anders op deze site voor meer informatie over de verschillende statuten die bestaan als onthaalouder/kinderopvanger:
http://www.kindengezin.be/kinderopvang/starters/" onclick="window.open(this.href);return false;

jerre1880
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 mei 2012 23:14

Hoi JPV,

Alvast bedankt voor je antwoord!

De situatie verandert, zo zou mijn vrouw blijven werken als loontrekkende.
Maar ze zou zelfstandig onthaalouder in bijberoep combineren.
Hoe kan ik haar sociale bijdrage berekenen?
Welke invloed heeft dit op fiscaal gebied?

MVG

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 mei 2012 07:27

sociale bijdrage is dan afhankelijk van haar inkomen.

Qua fiscaliteit is ze dan een zelfstandige en moet ze dus alles doen en laten wat een zelfstandige doet. Er mag ook geen sprake zijn van schijnzelfstandigheid.

Een antwoord op wat dit alles een invloed heeft is nogal moeilijk kort samen te vatten, best gaat je vrouw even naar een startersavond van UNIZO (of een vergelijkbare organisatie, maar ik vrees dat die schaars zijn)

jerre1880
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 17 mei 2012 10:03

JPV,

Sociale bijdrage wordt berekend op haar inkomen als loontrekkende, of inkomen als zelfstandige?

Groeten

jerre1880
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 17 mei 2012 10:03

JPV,

Sociale bijdrage wordt berekend op haar inkomen als loontrekkende, of inkomen als zelfstandige?

Groeten

jandv
Berichten: 2

#7 , 17 mei 2012 10:30

werken als zelfstandige onthaalouder binnen een kinderopvang is eenvoudig, maar heeft wel enkele kantzijden.

1 - is de kinderopvang een feitelijke vereniging van zelfstandigen (zonder vennootschapsstructuur) dan moet men opletten voor de hoofdelijke verantwoordelijkheid van de zelfstandigen in deze vereniging. Elke zelfstandige is hoofdelijk verantwoordelijk voor de beslissing die is genomen (en blijft verantwoordelijk ook al heeft die de feitelijke vereniging verlaten). Vermits de feitelijke vereniging geen jurdisch statuut heeft (kan oa geen ondernemingsnummer bekomen bij de kbo) maakt dat elke deelnemer een grote verantwoordelijkheid draagt.

2 - wie als zelfstandige onthaalouder werkt heeft als zelfstandige ook een autonomie. Zonder deze autonomie is de grens naar schijnzelfstandigheid groot.

3 er is een verschil tussen een samenwerkingscontract en een aannemingscontract. Een goede advocaat kan u hierover veel meer vertellen.

4 de fiscale forfait van de beroepskosten (Toepassing art.342, §1, 4de lid, WIB 92.) zorgt voor een gemakkelijke berekening van het bruto inkomen.
Deze forfait is voor aanslagjaar 2011 gelijkgesteld op 16 euro per kind per dag (zo lang het bedrag dat de ouders betaalden niet lager is dan dit bedrag, anders is het bedrag dat de ouders betaalden gelijk aan de fiscale forfait).

5 art. 37 van de sociale bijdragen (waardoor er een vrijstelling is voor het betalen van sociale bijdragen zelfstandigen) is niet aan te raden, vermits de persoon ook geen rechten opbouwt (pensioen enz ..) het is beter de minimale bijdrage te betalen (ca 680 euro per kwartaal).
Meestal zal deze bijdrage voldoende zijn omdat de fiscale beroepskostenforfait voldoende is om tot een maxixmale bruto inkomen van 11. 000 euro per jaar te komen.
Let op : Wie solidariteitsbijdragen (minder dan het minimumbedrag) betaalt aan de sociale kas voor zelfstandigen, bouwt ook geen rechten op.


Meer informatie kan je altijd bij de beroepsvereniging voor de zelfstandigen in de kinderopvang terugvinden : http://www.unieko.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Loon”