Verkeerde loonsuitbetaling

jdecokere
Topic Starter
Berichten: 2

Verkeerde loonsuitbetaling

#1 , 15 mei 2012 11:34

1. Toen ik op 1/8/2011 begon te werken tekende ik een arbeidsovereenkomst met een bruto loon van 1515,65€ per maand. Toen ik mijn eerste loon gestort kreeg heb ik dit niet vergeleken met mijn arbeidsovereenkomst. Op mijn loonbrief stond een bruto loon van 2121,91€.
1a. Wie is verantwoordelijk om dit te controleren op juistheid? Ikzelf(werknemer), de werkgever, beide, geen van beide?
2. Van 1/8/2011 tot en met 31/12/2011 werd maandelijks het niet volgens de arbeidovereenkomst loon uitbetaald, zijnde 2121,91€ bruto. Ik was mij niet bewust van de gemaakte fout. In september ging ik een lening aan met de bank met mijn loonbrief als “officieel bewijs” van mijn financiële mogelijkheden. Op 1/1/2012 werd zonder enige mededeling mijn brutoloon aangepast naar de 1545,94€ (volgens de arbeidsovereenkomst+index). Pas eind maart 2012 ontdekte ikzelf het verschil in loon aangezien ik mijn spaarcenten meer en meer diende aan te spreken. Ik contacteerde de personeelsdienst en ze lieten mij weten dat er vermoedelijk in het begin een fout is gebeurt en dat dit nu het correcte loon is.
2a. Kan men zomaar zonder enig meedelen een “loonsvermindering” doorvoeren, uiteraard gezien de bovenstaande omstandigheden (arbeidsovereenkomst)?
3. Na mijn contact met de personeelsdienst ben ik met mijn probleem naar mijn diensthoofd gestapt. Binnenkort heb ik een afspraak met hem en de directeur. Hij liet uitschijnen dat het goed mogelijk is dat ik het teveel betaalde bedrag moet terugbetalen, zo’n 1500€ netto(300€ per maand gedurende 5maand). En dat de loonsverandering (vermindering) verder zal worden gehanteerd. Dit brengt uiteraard voor mijzelf financiële problemen met zich mee, enerzijds is de 1500€ die teveel werd uitbetaald op en anderzijds zal ik de komende maanden/jaren 300€ minder verdienen dan ik op het moment van het afsluiten van mijn lening dacht te hebben.
3a. Hoe bespreek ik het best mijn probleem met de directeur?
3b. Kan men van mij eisen om het teveel uitbetaalde bedrag terug te betalen?
3c. Kan men dit bedrag van mijn volgende loon afhouden?
3d. Hoe kaart ik het best de “loonsvermindering” aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 mei 2012 12:52

1A: beide
2A: is geen loonsvermindering, is een rechtzetting naar de effectieve situatie. Je kan niet pleiten dat je niet wist dat je teveel betaald kreeg, gezien 300 euro een bedrag is dat je niet kan onopgemerkt teveel krijgen.
3A: wettelijk sta je nergens. Je moet het onverschuldigd bedrag terugbetalen. Je werkgever mag dit niet zomaar van je loon aftrekken, langs de andere kant moet je het wel in principe onmiddellijk terugbetalen (zonder afbetalingsplan). Je kan dus best pleiten voor een realistisch afbetalingsplan, wetende dat zij ook een fout maakten.

dako
Berichten: 333

#3 , 15 mei 2012 16:45

1 Indien werkelijk teveel betaald zal het idd terug betaald dienen te worden. Eventueel kan je proberen met je werkgever een "aanvaardbare" aflossing overeen te komen, vb 200€/maand, maar afhankelijk van werkgever.

2 Heb je een "reden" gekregen van deze vergissing? Vergissen is natuurlijk mogelijk, maar hoe komt de werkgever aan een bruto van 2121,91? Is dit vb bedrag voor voltijds, en werk jij maar deeltijds?

3 Ik weet ook niet je ouderdom/ervaring, voltijds/deeltijds, paritair commite,... maar indien voltijds zou ik toch even nakijken/navragen wat het minimumloon is in jou specifiek geval. VB minimumlonen voltijds, PC 218 voor jongste+onervaren liggen al hoger dan jou loon.

4 Normaal zou je toch zelf een idee moeten hebben hoeveel je netto zou moeten overhouden van die 1515. Natuurlijk niet op 10€, maar als je 1515 Bruto verdient zou je het toch moeten "verbazen" als er daarvan 1400netto op je rekening komt, en dit eens (laten)nakijken.

Idem met betalingen in 2012, merk je pas eind maart dat je loon in 2012 300€ gedaald is omdat je spaarrekening daalt?

Verder staat dit bedrag ook, zoals je zegt, op je loonbrief. Dit dan nooit nagekeken, of afgevraagd waarom dit 600€ meer is dan op arbeidsovereenkomst? (normaal weet je toch nog wel hoeveel er ongeveer overeengekomen was, en zeker als er een verschil is van 600€)

5 Lening aangaan op basis van deze foutieve loonbrief: Normaal overloopt bank dit toch even (ah mevr/men. x, 2100 Bruto, welke vaste uitgaven,...) Dan zou je toch ook al moeten "gemerkt" hebben dat dit te hoog was. Nu zit je met de lening, ik zou indien goed contact met bankdirecteur/personeel, dit hen eens voor te legen als je nu al weet dat je dit niet kan betalen. Eventueel vragen de duurtijd te verlengen, ...

Reclame

jdecokere
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 22 mei 2012 09:02

1. Ik heb gelezen op elfri.be dat de werknemer niet verplicht is na te gaan of zijn loon correct werd afgerekend. (luik,14december 1995)
2. Ik werk deeltijds (voor de rest zelfstandig bijberoep). De vacature sprak mij zodanig aan dat het loon op zich van minder belang was op dat moment, ik heb dus nooit berekend of bekeken wat ik daadwerkelijk zou verdienen. Ik ben niet de persoon die wekelijks zijn bankuittreksels bekijkt en nagaat waar elke euro naar toe gaat. Enkel wanneer een te groot verschil plots opduikt. Ik werk ook in een groot bedrijf(>1000) met een personeelsdienst, over het loon kon "niet" gesproken worden, je verdient volgens de wettelijke barema's zei men mij. Dus ik ging er vanuit dat alles wel correct zou zijn.
3. Ik heb tevens gelezen dat de werkgever onder geen beding het teveel betaalde loon kan inhouden dit zou in strijd zijn met de wet op de loonsbescherming.
Ook dat de meeste rechtbanken niet aanvaarden dat de werkgever zich herhaaldelijk vergist. Tenslotte mag niet uit het oog worden verloren dat de werkgever een fout heeft gemaakt waaruit schade is ontstaan.
4. De bank heeft inderdaad alle inkomsten en vaste uitgaven overlopen, maar aangezien het mijn eerste loon was bij die werkgever kon ik maar één loonbrief voorleggen. Het moest ook allemaal vrij vlug gaan, want de aankoop van ons huis was een "buitenkansje". Al onze tijd ging naar informeren omtrent huis, notaris, gemeente bezoek, bank., .... Dat ik op dat moment niet heb stil gestaan bij de juistheid van mijn loon.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 mei 2012 11:18

1. klopt, maar wil niet zeggen dat je daarom vrijuit gaat als je geen controle doet, er is nog een verschil tussen controle & betaling. Rechtbank in Luik heeft regelmatig 'verrassende' uitspraken, die je zeker met de nodige omzichtigheid moet behandelen qua doortrekking nationaal.
2. 300 euro per maand is een groot bedrag.
3. herhaaldelijk vergist = vergissen na de opmerking gegeven te hebben dat het fout was. De schade ivm de lening lijkt me beperkt tot max 3 maand intrest voor het terugbetalen van de lening. Dat kan je eventueel argumenterne. Werkgever kan idd het loon niet inhouden, maar kan wel het VOLLEDIGE bedrag in 1 keer terugeisen, eventueel via deurwaarder.
4. Het lijkt me sterk dat je, indien je een huis koopt, toevallig niet let op die 300 euro die je meer krijgt dan normaal. Dat zou alvast bij mij niet als geloofwaardig overkomen bij een rechter. Je kan het proberen, maar ik geef je weinig kans, zeker indien je een bijberoep hebt en dus minstens iets van boekhouden zou moeten weten.

Terug naar “Loon”