loonbeslag door interimkantoor?

Deefke
Topic Starter
Berichten: 4

loonbeslag door interimkantoor?

#1 , 14 apr 2012 02:01

Sinds januari werk ik op interimbasis
Nu blijkt dat ik gedurende bijna de hele periode teveel loon heb ontvangen (een fout in het contract, dit zijn weekcontracten), het gaat hier om een 12-tal betalingen waar ik ongeveer dubbel loon heb ontvangen... het interim heeft eenzijdig beslist mij gedurende iets meer dan 2 maanden geen loon meer uit te betalen teneinde dit recht te zetten.. is dit mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 14 apr 2012 08:22

ofwel is het een onderhandelde bepaling en heb je er recht op ofwel is het een vergissing en moet je het terugbetalen , je zal dus best meegeven wat er fout is . je kan best klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten want je ganse loon 2 maanden inhouden dat is wel heel cru


buregerlijk wetboek
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

loonbeschermingswet 12/4/1965
HOOFDSTUK IV. - Inhoudingen op het loon.

Art. 23. Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht:
1° de inhoudingen krachtens de belastingwetgeving, de wetgeving op de sociale zekerheid en krachtens particuliere of collectieve overeenkomsten betreffende bijkomende voordelen inzake sociale zekerheid;
2° de krachtens het werkplaatsreglement opgelegde geldboeten;
(3° de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, en van artikel 24 van de wet van 1 april 1936 op de arbeidsovereenkomst wegens dienst op binnenschepen en van artikel 5 van de wet van 10 februari 2003 betreffende de aansprakelijkheid van en voor personeelsleden in dienst van openbare rechtspersonen.) <W 2003-02-10/34, art. 7, 012; Inwerkingtreding : 09-03-2003>
4° de voorschotten in geld verstrekt door de werkgever;
5° de gestelde borg voor het nakomen der verplichtingen van de werknemer.
Het totaal van de inhoudingen mag niet meer bedragen dan één vijfde van het bij elke uitbetaling verschuldigde loon in specie na aftrek van de inhoudingen op grond van de belastingwetgeving, van de wetgeving op de sociale zekerheid en van particuliere of collectieve overeenkomsten betreffende bijkomende voordelen inzake sociale zekerheid.
Deze beperking is echter niet van toepassing wanneer de werknemer bedrog heeft gepleegd of vóór de afrekening van de in het eerste lid, 3°, bedoelde vergoedingen en schadeloosstellingen vrijwillig zijn dienstbetrekking heeft beëindigd.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 14 apr 2012 12:19

Sinds januari werk ik op interimbasis
Nu blijkt dat ik gedurende bijna de hele periode teveel loon heb ontvangen (een fout in het contract, dit zijn weekcontracten), het gaat hier om een 12-tal betalingen waar ik ongeveer dubbel loon heb ontvangen... het interim heeft eenzijdig beslist mij gedurende iets meer dan 2 maanden geen loon meer uit te betalen teneinde dit recht te zetten.. is dit mogelijk?

neen, dat mogen zij niet.

zoals hierboven is gepost, zullen zij via de normale kanalen het geld dienen terug te vorderen, met als begin een aangetekend schrijven.

als u schade ondervind door het inhouden van het loon, zou het interim bureau wel eens raar kunnen opkijken.

Reclame

klungel

#4 , 14 apr 2012 13:59

zoals hierboven is gepost, zullen zij via de normale kanalen het geld dienen terug te vorderen, met als begin een aangetekend schrijven.
misschien valt er wel niks terug te vorderen , wie zegt dat er niet op een rechtsgeldige wijze een hoger uurloon is overeengekomen dan normaal het geval is

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 14 apr 2012 14:59

zoals hierboven is gepost, zullen zij via de normale kanalen het geld dienen terug te vorderen, met als begin een aangetekend schrijven.
misschien valt er wel niks terug te vorderen , wie zegt dat er niet op een rechtsgeldige wijze een hoger uurloon is overeengekomen dan normaal het geval is

misschien wel, maar dat geeft bij mijn weten het interim kantoor niet het recht om zomaar het loon niet uit te betalen omdat zij zelf mogelijks een fout hebben gemaakt.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 apr 2012 15:45

Vandaag verschenen in Jobat.be (bijkage bij De Standaart)"

Je werkgever heeft blijkbaar per vergissing teveel loon betaald en eist van jou het teveel betaalde terug. Wanneer iemend bij vergissing iets heeft ontvangen dat hem niet verschuldigd was, spreekt men van onverschuldigede betaling.
De werkgever zal zich klassiek op deze rechtsfiguur beroepen om loon terug te vorderen. Hij zal moeten aantonen dat hij loon heeft betaald voor prestaties die niet werden geleverd. De rechtbanken gaan hier niet licht over, zeker wanneer gedurende een lange periode foutief loon werd betaald.
De rechtbank gaat er immers vanuit dat het de verplichting van de werkgever is om correct loon uit te betalen en dat het niet aan de werknemer toekomt om na te gaan of correct loon werd uitbetaald.
Je werkgever kan dus niet volstaan met de bewering dat hij zich vergist heeft. Hij zal concreet moeten aantonen welke fout hij heeft gemaakt. Slaagt hij in dit bewijs, dan zal je in principe het teveel betaalde moeten terugbetalen.

Je werknemer kan echter niet zomaar het teveel betaalde inhouden op je volgende loonbetalingen. De Loonbeschermingswet laat slechts in een limitatief aantal gevallen looninhoudingen toe. Het gaat onder meer om inhoudingen van sociale bijdragen, bedrijfsvoorheffingen, voorschotten op loon, schadevergoedingen en geldboeten die voorzien zijn in het arbeidsreglement.
De inhouding van tveel betaald loon kan enkel met je toestemming en bovendien slechts in beperkte mate.
Zonder je toestemming zal de werkgever verplicht naar de rechtbank moeten om een vonnis in zijn voordeel te bekomen.

In principe zal de werkgever trouwens enkel het teveel betaalde nettoloon kunnen terugvorderen. De bedrijfsvoorheffing kan nog gemakkelijk worden geregulariseerd in de loop van het jaar. De teveel betaalde sociale bijdragen zullen dan van de RSZ zelf worden teruggevorderd.
Als er over het teveel betaalde
weinig discutie mogeljk is, zou ik met jet werkgever een gespeide terugbetaling overeenkomen.

Art. door Stijn DEMEESTER - Advokaat bij LYDIAN in Jobat/Rechten -plichten.

Deefke
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 14 apr 2012 21:19

wat me vooral stoort is dat zijn nog steeds elke week een nieuw contract opmaken met loon- en uurregeling maar dat uiteindelijk niet navolgen door niet-uitbetaling... ruikt naar contractbreuk met voorbetachte rade...

Deefke
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 14 apr 2012 21:22

zoals hierboven is gepost, zullen zij via de normale kanalen het geld dienen terug te vorderen, met als begin een aangetekend schrijven.
misschien valt er wel niks terug te vorderen , wie zegt dat er niet op een rechtsgeldige wijze een hoger uurloon is overeengekomen dan normaal het geval is

misschien wel, maar dat geeft bij mijn weten het interim kantoor niet het recht om zomaar het loon niet uit te betalen omdat zij zelf mogelijks een fout hebben gemaakt.
zij hebben wel degelijk een fout in het contract geplaatst.. mijn ploegenpremie wordt op het contract vermeld per uur in plaats van per dag...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 15 apr 2012 08:56

wat is die ploegenpremie in euro's per uur?

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 15 apr 2012 09:05

“Art.1376.Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.23.Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht:1° de inhoudingen krachtens de belastingwetgeving, de wetgeving op de sociale zekerheid en krachtens particuliere of collectieve overeenkomsten betreffende bijkomende voordelen inzake sociale zekerheid;2° de krachtens het werkplaatsreglement opgelegde geldboeten;3° de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, en van artikel 24 van de wet van 1 april 1936 op de arbeidsovereenkomst wegens dienst op binnenschepen en van artikel 5 van de wet van 10 februari 2003 betreffende de aansprakelijkheid van en voor personeelsleden in dienst van openbare rechtspersonen;4° de voorschotten in geld verstrekt door de werkgever;5° de gestelde borg voor het nakomen der verplichtingen van de werknemer. Het totaal van de inhoudingen mag niet meer bedragen dan één vijfde van het bij elke uitbetaling verschuldigde loon in specie na aftrek van de inhoudingen op grond van de belastingwetgeving, van de wetgeving op de sociale zekerheid en van particuliere of collectieve overeenkomsten betreffende bijkomende voordelen inzake sociale zekerheid. Deze beperking is echter niet van toepassing wanneer de werknemer bedrog heeft gepleegd of vóór de afrekening van de in het eerste lid, 3°, bedoelde vergoedingen en schadeloosstellingen vrijwillig zijn dienstbetrekking heeft beëindigd.”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers.).

‘Nu blijkt dat ik gedurende bijna de hele periode teveel loon heb ontvangen (een fout in het contract, dit zijn weekcontracten)’

Tot voornoemde opsomming behoren niet de door de werkgever gedane onverschuldigde betalingen zodat zij niet in mindering mogen gebracht worden op het loon van de werknemer.

Leg zo nodig klacht neer bij Sociale inspectie:
http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... ie/geo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit ontheft u niet van de toepassing van voornoemd art.1376
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Deefke
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 15 apr 2012 13:17

wat is die ploegenpremie in euro's per uur?
op het contract staat vermeld:
Bruto uurloon: 11,5140 EUR/uur
Ploegenpremie: 11,9655 EUR/uur

naar ik veronderstel zou de ploegenpremie 0,4515 EUR/uur moeten zijn...

Groeten,
Deef

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 15 apr 2012 14:56

ok, was het bedrag van de (verkeerde) ploegenpremie een stuk lager, dan had je dat zonder discussie zelfs kunnen behouden én kan het interimkantoor je loon niet inhouden.

Nu ben je wél verplicht om je ploegenpremie (allez, de 11.5140 die je teveel kreeg) terug te betalen, maar dan nog kan het interimkantoor dat niet doen door het inhouden van je loon naar eigendunken. Ze moeten zich houden aan de regels.

Best je vakbond of de sociale inspectie waarschuwen, zij kunnen ingrijpen.

klungel

#13 , 16 apr 2012 06:38

ok, was het bedrag van de (verkeerde) ploegenpremie een stuk lager, dan had je dat zonder discussie zelfs kunnen behouden én kan het interimkantoor je loon niet inhouden.
inderdaad dit is wat teveel
maar langs de andere kant een ploegenpremie onder de 5% vindt ik wel heel weinig

Terug naar “Loon”