voordelen voor een deel van werknemers

L.M
Topic Starter
Berichten: 1

voordelen voor een deel van werknemers

#1 , 08 apr 2012 22:10

Hallo,

Ik werk in een tamelijk klein bedrijf +/- 15 mensen, en we hebben allemaal een firmawagen. Veel van mijn collega's zijn mannen en gebruiken deze wagen ook als de voornaamste gezinswagen ( wij gebruiken mijn man zijn wagen als gezinswagen ). Ik heb dezelfde functie als mijn collega's maar zij doen meer 'de baan' naar klanten. Door hun , meer 'de baan' doen alsook de gezinswagen, zitten zij aan een 50.000 km per jaar met hun firmawagen en ik een 20.000 . De policy in het bedrijf is dat verkeersboetes privé dienen betaald te worden. Hier had ik tot nu toe absoluut geen problemen mee, aangezien we niet verplicht worden om snel te rijden.

Onze baas heeft naar aanleiding van recentelijk veel verkeersboetes door snelheidsovertredingen (tijdens de werkuren en na de werkuren) besloten om voor een aantal werknemers coyotes aan te kopen. Zij mogen deze ook buiten hun werkuren gebruiken. Het is dus niet dat deze op kantoor bewaard worden, en ook niet dat andere personen deze kunnen gebruiken als zij werkgerelateerde ritten doen. Ik ben niet akkoord dat slechts een selecte groep van werknemers dit gekregen heeft ook al heeft iedereen dezelfde functie, er lijkt eigenlijk in functie van het aantal afgelegde kms en aantal boetes gekozen te zijn wie er een krijgt.
Stel dat ik - die geen gekregen heb - een verkeersboete rij, kan ik naar mijn baas gaan en zeggen dat hij deze voor zijn rekening moet nemen op basis van dat andere werknemers de kans krijgen om eventueel een boete te vermijden? Niet dat ik expres boetes ga beginnen rijden natuurlijk.
Hoe zit het eigenlijk met openlijk toekennen van zulke voordelen aan een deel van de werknemers ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 apr 2012 07:33

Er is een objectief criterium waarom er een bepaald voordeel gegeven wordt aan medewerkers, dus kan je daar niks tegen doen.

Strikt genomen is zo'n Coyote wel een extra-legaal voordeel waarop dan belastingen moeten betaald worden op het loon van de werknemer (beetje zoals een optie), maar dit is wss niet wat je je collega's wil aandoen.

Reclame

Terug naar “Loon”