Voltijds tewerkgesteld in UK, gemeentebelasting in Belgie?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Voltijds tewerkgesteld in UK, gemeentebelasting in Belgi

#16 , 02 apr 2012 14:49

Bij ons in Belgie is deze brief vorige week ook in de bus gevallen en schrok ook toen we zagen dat we daar nu ook nog eens moeten betalen .
Wij zijn werkende in Frankrijk en zijn dus geen belastingen verschuldigd op ons inkomen .Enkele jaren hadden wij een referentie adres , maar nu toch weer bij familie gedomicilieerd.en i o met de ziekenbond . Dus deze morgen gebeld naar de belastingen . Een vriendelijk dame heeft ons heel duidelijk uitgelegd dat > zolang we Belg zijn , we een percentage gemeentebelastingen moeten betalen , zelfs wonen we er niet . Zelfs als belgische niet-inwoner ( als je je zogezegd uitschrijft) betaal je een vaste 7% . maak niets uit !! belg=betalen .
In mijn vorige post schreef ik reeds dat dit kan als dit voorzien is in het belastingverdrag dat is afgesloten.
Met Frankrijk is dit inderdaad voorzien.
Maar daar is er toch een probleem. De mogelijkheid is voorzien door artikel 3 van het avenant van 12 december 2008 bij de overeenkomst tussen België en Frankrijk tot voorkoming van dubbele belasting. Dit avenant werd ondertekend op 12 december 2008. Het werd goedgekeurd bij de wet van 7 mei 2009. Deze wet werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 8 januari 2010.
Het Avenant is in werking getreden op 17 december 2009.

Deze mogelijkheid tot het heffen van gemeentebelasting op het in België vrijgestelde inkomen wordt voor inkomsten uit Frankrijk toegepast voor inkomsten van 2008, aanslagjaar 2009. Er zijn argumenten om te zeggen dat de administratie het verdrag en de wet niet retroactief mag toepassen, zodat ze niet mag toegepast worden voor de inkomsten van 2008, het avenant is maar in werking getreden op 17 december 2009. Sommigen gaan nog verder en zeggen dat het ook niet mag toegepast worden voor inkomsten van 2009 omdat de wet pas in het Belgisch Staatsblad van 8 januari 2010 gepubliceerd werd, en dus pas vanaf dan mag toegepast worden, dit wil zeggen vanaf de inkomsten van 2010. De rechtbanken zullen zich hierover moeten uitspreken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Denise H
Berichten: 1

#17 , 21 feb 2014 00:00

Allen,

Ik weet niet of dit forum nog actief is, maar ik kwam hier terecht met dezelfde vraag. Ik verhuis binnenkort naar Engeland maar heb eigendom in België. Wat zijn mijn rechten en plichten en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kent er iemand een goede belastingsadviseur die me hiermee zou kunnen helpen?

Alvast bedankt!!

m0117620
Berichten: 1

#18 , 10 mar 2014 12:44

Beste Denise, ik zit deels in dezelfde situatie, heb je ondertussen meer informatie?

Vorig jaar heb ik namelijk een week in Belgie gewerkt, 3 maanden in Londen en daarna ben ik voor het Londens bedrijf een jaar in Australie gaan werken op een Australisch contract.
Binnen enkele maanden zal ik voor dat Londens bedrijf in Parijs werken voor een langere termijn.

Ik verwacht geen pasklare oplossing, maar als iemand een adviseur weet met verstand van deze materie.

Alvast dank,
Bert

Reclame

Terug naar “Loon”