Voltijds tewerkgesteld in UK, gemeentebelasting in Belgie?

Maxime85
Topic Starter
Berichten: 6

Voltijds tewerkgesteld in UK, gemeentebelasting in Belgie?

#1 , 30 mar 2012 18:27

Allen,

Ik ben sinds zomer 2010 voltijds tewerkgesteld in Londen (en woon er eveneens).

Begin deze week kwam bij m'n ouders (m'n domicilie adres) een aanslag biljet aan waarin gemeentebelastingen worden geheven en aangerekend.

Uiteraard betaal ik belastingen, national insurance en London council tax in Verenigd Koninkrijk; dus ik zie niet in waarom ik dubbel zou betalen.

FYI - Toen ik m'n belastingsformulier ontving voor het jaar 2010, heb ik m'n inkomsten uit het buitenland aangegeven, misschien best niet gedaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,

Maxime

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime85
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 30 mar 2012 18:30

Ik zie net dat er ook een sectie "Belastingen, BTW & Accijnzen " bestaat, daar past m'n topic waarschijnlijk beter. Mijn excuses.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 30 mar 2012 18:38

U bent in B gedomicilierd. Daarom betaalt u ook hier belastingen. En uiteraard ook de gemeentelijke oopcentiemen op die belasting.
Als u zich in het UK domicilieerd zal u hier geen belasting meer betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Maxime85
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 30 mar 2012 19:35

Ik betaal geen inkomensbelastingen in Belgie, er werd mij enkel gemeentebelasting aangerekend (8% op m'n in de UK betaalde belasting).

Kan ik deze gemeentebelasting betwisten? Ik betaal namelijk twee maal: gemeentebelasting in Belgie en council tax in Londen.

De beste optie lijkt mij eveneens om voor 2011 geen buitenlandse inkomsten aan te geven, of kan dit door hen opgevraagd worden?

Mvg,

Maxime

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 30 mar 2012 20:03

Dan moet je je domicilie maar laten verzetten naar de UK. Logisch toch !?

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#6 , 30 mar 2012 20:09

Allen,

Ik ben sinds zomer 2010 voltijds tewerkgesteld in Londen (en woon er eveneens).

Begin deze week kwam bij m'n ouders (m'n domicilie adres) een aanslag biljet aan waarin gemeentebelastingen worden geheven en aangerekend.

Uiteraard betaal ik belastingen, national insurance en London council tax in Verenigd Koninkrijk; dus ik zie niet in waarom ik dubbel zou betalen.

FYI - Toen ik m'n belastingsformulier ontving voor het jaar 2010, heb ik m'n inkomsten uit het buitenland aangegeven, misschien best niet gedaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,

Maxime
ik zou eens horen op een groot belasting kantoor.
der worden soms foutjes gemaakt.
en de lagere (bedienden) doen een gokje.
en uw ziekenkas is zeker nog in Belgie ??
ja van 2 walletjes eten , ja dat kan.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 30 mar 2012 20:14

Ik betaal geen inkomensbelastingen in Belgie, er werd mij enkel gemeentebelasting aangerekend (8% op m'n in de UK betaalde belasting).

Kan ik deze gemeentebelasting betwisten? Ik betaal namelijk twee maal: gemeentebelasting in Belgie en council tax in Londen.

De beste optie lijkt mij eveneens om voor 2011 geen buitenlandse inkomsten aan te geven, of kan dit door hen opgevraagd worden?

Mvg,

Maxime
U bent verplicht uw buitenlandse inkomsten aan te geven in B als u hier bent gedomicilieerd.
Zolang u hier gedomicilieerd bent moet u de gemeentebelasting, berekend in dit geval op uw buitenlandse belasting, betalen.
Laatst gewijzigd door roharro op 30 mar 2012 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2012 20:19

Artikel 466bis, WIB 92 (aj. 2011)
Wanneer een rijksinwoner beroepsinkomsten uit het buitenland verkrijgt die krachtens een internationale overeenkomst ter voorkoming van dubbele belasting in België van personenbelasting zijn vrijgesteld, worden de in artikel 466 bedoelde aanvullende gemeentebelasting en aanvullende agglomeratiebelasting desalniettemin, voor zover de internationale overeenkomst zulks toelaat, berekend op de rijksbelasting die vastgesteld zou zijn indien de beroepsinkomsten in kwestie uit bronnen in België zouden zijn verkregen.
Ik lees in het dubbelbelastingverdrag afgesloten tussen België en het Verenigd Koninkrijk niet dat toegelaten is om de aanvullende gemeentebelasting te heffen op de in België vrijgestelde inkomsten.

Ik zou dus toch eens navragen bij de belastingen en eventueel bezwaar indienen bij de gewestelijke directeur.

klungel

#9 , 30 mar 2012 20:24

Allen,

Ik ben sinds zomer 2010 voltijds tewerkgesteld in Londen (en woon er eveneens).

Begin deze week kwam bij m'n ouders (m'n domicilie adres) een aanslag biljet aan waarin gemeentebelastingen worden geheven en aangerekend.
voor u gaat roeren in de pot gaat u best eens na of ze u niet kunnen vervolgen voor een spookinwoner

Maxime85
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 30 mar 2012 21:36

Dan moet je je domicilie maar laten verzetten naar de UK. Logisch toch !?
Dit zal echter geen impact hebben op m'n belastingsaangifte voor het jaar 2011.

De reden waarom ik m'n domicilie niet had gewijzigd is simpelweg de administratieve rondslomp die ermee verbonden is en omdat ik binnen enkele jaren toch opnieuw naar Belgie verhuis. Had ik echter van de gemeentebelasting geweten... :)

Maxime85
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 30 mar 2012 21:40

ik zou eens horen op een groot belasting kantoor.
der worden soms foutjes gemaakt.
en de lagere (bedienden) doen een gokje.
en uw ziekenkas is zeker nog in Belgie ??
ja van 2 walletjes eten , ja dat kan.
Intussen niet meer aangesloten aan een Belgische ziekenkas, de administratieve rompslomp en de traagheid van het systeem is enorm... dus haal ik ook geen enkel voordeel uit m'n Belgische domicilie, dat is net hetgeen mij het meest verveelt.

Maxime85
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 30 mar 2012 21:41

Artikel 466bis, WIB 92 (aj. 2011)
Wanneer een rijksinwoner beroepsinkomsten uit het buitenland verkrijgt die krachtens een internationale overeenkomst ter voorkoming van dubbele belasting in België van personenbelasting zijn vrijgesteld, worden de in artikel 466 bedoelde aanvullende gemeentebelasting en aanvullende agglomeratiebelasting desalniettemin, voor zover de internationale overeenkomst zulks toelaat, berekend op de rijksbelasting die vastgesteld zou zijn indien de beroepsinkomsten in kwestie uit bronnen in België zouden zijn verkregen.
Ik lees in het dubbelbelastingverdrag afgesloten tussen België en het Verenigd Koninkrijk niet dat toegelaten is om de aanvullende gemeentebelasting te heffen op de in België vrijgestelde inkomsten.

Ik zou dus toch eens navragen bij de belastingen en eventueel bezwaar indienen bij de gewestelijke directeur.
Thanks scorpioen, ik ga dit even na!

Mira fr
Berichten: 2

#13 , 02 apr 2012 13:21

Hallo Maxime ,

Bij ons in Belgie is deze brief vorige week ook in de bus gevallen en schrok ook toen we zagen dat we daar nu ook nog eens moeten betalen .
Wij zijn werkende in Frankrijk en zijn dus geen belastingen verschuldigd op ons inkomen .Enkele jaren hadden wij een referentie adres , maar nu toch weer bij familie gedomicilieerd.en i o met de ziekenbond . Dus deze morgen gebeld naar de belastingen . Een vriendelijk dame heeft ons heel duidelijk uitgelegd dat > zolang we Belg zijn , we een percentage gemeentebelastingen moeten betalen , zelfs wonen we er niet . Zelfs als belgische niet-inwoner ( als je je zogezegd uitschrijft) betaal je een vaste 7% . maak niets uit !! belg=betalen .
Heb verdere commentaar voor mezelf gehouden nl. al die gearriveerde ( begrijp wat ik bedoel ) die komen profiteren van vadertje staat !!! betalen zij wel die gemeentebelastingen ???

Had nl ook gelezen dat gemeentebelastingen verschuldigd zijn op de som die je aan de staat verschuldigd bent > bij ons dus 0 €, maar daar hebben ze weer een regeltje aan toegepast en nemen ze een minimuum bedrag ?

Dus , we komen er niet vanonder , spijtig genoeg ,.Nu moeten we ons niet meer afvragen waar de regering zoveel miljoenen gevonden heeft > bij de in-buitenland werkende belgen dus!!!!
t beste in de UK

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 02 apr 2012 13:44

@Mira fr: Lees ik het goed dat jij in België gedomicilieerd bent - bij familie dan nog - enkel en alleen om in orde te zijn met de ziekenkas, en daar dus de vruchten van draagt ? Is dat niet de pot die de ketel verwijt ? Ik dacht nochtans dat de staat het geld o.a. bij mij is komen halen.

De oplossing was nochtans vrij simpel en eigenlijk toch makkelijk: je laten uitschrijven.

Mira fr
Berichten: 2

#15 , 02 apr 2012 14:19

beste , was het maar zo simpel !!! we zijn niet gedomicilieerd om te profiteren verre van maar omdat we een adres moeten hebben .1° betalen we onze ziekenkas waar we geen gebruik van maken , 2° betaal ik autobelasting om niet op de belgische wegen te rijden , enkel tijdens verlof . 3° wie heeft een glazen bol wat er volgend jaar gebeurd ? in het verleden ook eens jaar teruggekeerd naar belgie .Uitschrijven is niet de makkelijkste manier wat betreft de papierwinkel , heb daarvoor genoeg info genomen bij de instanties en bij deze zijn wij met alles i.o. en ten laatste , zelfs bij uitschrijven ben je 7% gemeentebelastingen verschuldigd hoor , Dus!!!

Terug naar “Loon”