Mijn man werkt en ik ben nu werkzoekende.

Delinchamp
Topic Starter
Berichten: 1

Mijn man werkt en ik ben nu werkzoekende.

#1 , 26 mar 2012 12:34

Hallo,

mijn vraag is als ik volledig stop met werken ( zoeken naar werk) krijgt mijn man dan brutoloon?
Wij hebben ook 2 kindjes.
Ik heb ook mommenteel een bijberoep.( maar heb voorlopig geen inkomsten ervan)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 26 mar 2012 12:37

Aan het loon van uw echtgenoot verandert niks : hij blijft zoals elke belg belastingen en RSZ betalen.
Vermits U werkzoekend bent, kom je niet extra te laste van je man, dus daar gaat ook niets aan veranderen.

Ik weet niet of men werkzoekend én een bijberoep kan hebben.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 mar 2012 13:47

Mariette, ik vermoed dat je de OP verkeerd begrepen hebt, het is dan ook induidelijk geschreven.

Haar vraag is waarschijnlijk of, indien ze stopt met werken én ook geen werk zoekt, haar man een hoger loon zal krijgen.

Indien Delinchamp géén inkomen heeft boven een bepaalde grens (momenteel 206 euro netto), krijgt haar man een extra korting op de bedrijfsvoorheffing van 103 euro per maand. bij de afrekening op de belastingsbrief zal haar een fictief inkomen toegekend worden via een 'huwelijksquotient'. Dit zal ervoor zorgen dat ze dan misschien nog een extra belastingsvermindering bekomen, afhankelijk van haar jaarinkomen én het inkomen van de partner.

Men kan trouwens werkzoekend zijn én een bijberoep hebben (iedereen kan werkzoekend zijn). Of men én werkzoekend mét een werkloosheidsuitkering én een bijberoep kan hebben, hangt af van het inkomen uit het bijberoep, het soort bijberoep (café of leuren kan bvb NIET gecumuleerd worden), het aantal maanden waarin men dat bijberoep reeds deed én het tijdstip van uitoefening van bijberoep. De OP raadpleegt daarvoor best de RVA of haar vakbond/uitbetalingsinstelling.

Reclame

Terug naar “Loon”