loon bij ondertekend weekcontract

Rhina
Topic Starter
Berichten: 8

loon bij ondertekend weekcontract

#1 , 11 mar 2012 14:28

Beste,

Ik werk bij mijn huidige werkgever met wekelijkse intrimcontracten en dit week om week.
Dus één week werken, één week thuis door vervanging van iemand die van voltijds naar halftijds gegaan is en ook met zo een roulement werkt.
Nu is het ook zo dat ik in een 3 ploegensysteem werk.

Wat is nu mijn probleem.
Als ik de vroege of de late shift werkte tekende ik mijn weekcontract telkens bij het intrim inhouse op het werk bij aanvang van mijn shift.
Als ik de nachshift moest werken kon het weekcontract reeds de week voordien getekend worden aangezien er s'avonds bij aanvang niemand aanwezig was van het inhouse intrimkantoor.
Nu stelde zich het volgende probleem, ik had mijn weekcontract voor de nachtshift getekend op de laatste dag van mijn laatste shift, dan was ik één week thuis en ging ik de nacht in.
3 dagen voor ik moest werken wordt ik onverwachts opgenomen in het ziekenhuis met een verblijf van één maand, dus kon in niet werken, maar is mijn weekcontract nu wel getekend.

Vorige week verteld me iemand dat het intrim nu WEL verplicht is om die week dat ik normaal de nacht zou gewerkt hebben , waar ik ook een ondertekend weekcontract van heb/had, me nu zou moeten uitbetalen als werkende???
Ik ging ervan uit.....niet werken is geen loon...
maar zij zegt, neen, je hebt een contract getekend dus moet het intrim jou ook betalen......is dat zo of hoe zit het??

alvast bedankt voor eventuele antwoorden...Rhina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 mar 2012 15:08

Je zal idd recht hebben op loon na een eventuele carensdag.

Rhina
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 11 mar 2012 18:54

alvast bedankt voor een antwoord, ik ga hen morgen bellen en het aankaarten want ik moet zelfs nog mijn maaltijdcheques krijgen voor de maand januari...niemand die zelfs daar over piept.
Ik heb al zoveel problemen gehad met dit intrimbureel en zijn zelfs hééél kort van stof als men hen ook maar iets vraagt..waarom moet men altijd zo moeilijk doen, zonde ...:-(

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 13 mar 2012 08:55

Ik ga ervan uit dat u werkt onder een arbeidsovereenkomst voor werklieden.

“Art.52.§ 1. In geval van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte...heeft de werkman ten laste van zijn werkgever recht op zijn normaal loon gedurende een periode van zeven dagen...Het recht op loon gaat in wanneer de werkman zonder onderbreking gedurende ten minste één maand in dienst van dezelfde onderneming is gebleven...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik werk bij mijn huidige werkgever met wekelijkse intrimcontracten en dit week om week’

Ik leid hieruit af dat u niet ZONDER ONDERBREKING gedurende ten minste één maand in dienst van dezelfde onderneming is gebleven,zodat u in dat geval geen recht hebt op voornoemd normaal loon.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 mar 2012 09:31

Toch wel, j.demoor:

wet op de interimovereenkomst:
Anciënniteit (art. 13 W)
Voor de toepassing van de bepalingen van de wetten en overeenkomsten die steunen op de anciënniteit van de werknemer in de onderneming, dient rekening te worden gehouden met de periodes van activiteit van de uitzendkracht bij het uitzendbureau die alleen zijn onderbroken:
1)
ofwel door periodes van schorsing van de uitvoering der overeenkomst waarvoor de uitzendkracht onderworpen bleef aan de sociale zekerheid, voor zover hij tijdens die periodes niet bij een andere werkgever tewerkgesteld is geweest;
2)
ofwel door periodes van inactiviteit van 1 week of minder.

Rhina
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 13 mar 2012 13:18

beste mensen,

Ik heb gisteren eerst gebeld met mijn vakbond om daar even te horen en die mensen waren ook van mening dat ik recht had op die week loon, min de carensdag doordat het weekcontract getekend was. ( zoals JPV hier reeds schreef )
Daarna op mijn beurt gebeld met het betreffende intrimkantoor inhouse op mijn werk..
Nu viel ik achterover van hun uitleg en gaan zij mij " ooit " eens terugbellen.

Het is namelijk zo...en best complex..

Ik werk er dus als intrim week om week gedurende de afgelopen 3 jaar.
Mijn werkgever zelf wil mij geen vast contract geven omdat zij niet willen afstappen van hun " voltijdse indienstneming ".
Nu kan ik daar vrede mee nemen omdat ik weduwe ben met een weduwepensioen en daardoor nooit nog voltijds kan werken, ook laat mijn gezondheid het nietmeer toe om voltijds te werken ( heb 23 knieoperaties achter de rug en de bezitster van 3 x een totale knieprothese )

Nu is het ook zo als ik ziek wordt en ik heb " geen " week contract wordt ik niet betaald door mijn werkgever ( ben geen vaste arbeider )
Ook krijg ik geen gewaarborgd loon omdat ik geen rechten opbouw, want ik werk er wel lang genoeg om dit wel op te bouwen, maar er mag geen onderbreking tussen zitten van 7 dagen....doordat ik week om week werk zit daar dus wel 7 dagen tussen en vervalt dit.
Normaal zou ik die dagen dan van de ziektekas moeten krijgen , maar dat kan ook niet mijn weduwepensioen dan besnoeid wordt.

Nu had ik ook eens mijn loonfiche van februari afgewacht voor ik contact opnam om te zien of er misschien toch een loon of iets dergelijks betaald was.
Er stond als mededeling " ziekte niet bepaald "
Daar komt men nu af dat zij geen ziektebriefje ontvangen hebben ??? !!!
Ik heb vanuit de spoedopname persoonlijk gebeld met de productiechef om te melden dat ik opgenomen was in het ziekenhuis en maanden out ging zijn.
De dag nadien is mijn dochter persoonlijk het ziektebriefje gaan afgeven aan de receptie t.a.v mijn direkte chef
Ook heb ik een copy bewaard van mijn ziektebriefje.
Op het intrim zegt men nu " jamaar, wij zijn uw direkte werkgever en niet die waar je voor werkt "...miss akkoord, maar als men een stok wil vinden voor achter de deur vind men die toch altijd hé.
Iedere donderdag zitten ze samen voor de planning die de week nadien volgt, vandaar dat ik ook vanuit de spoedopname persoonlijk nog belde omdat het ook donderdag was en men al verwittigd was....
wat moet ik dan doen.....10 diensten verwittigen dat ik ziek was en opgenomen??? het is te gek voor woorden...

Dus ik val steeds overal tussen haaken en ogen en voor alles heeft men wel steeds ergens een uitleg klaar waarom dit of dat niet gaat.
Het is gewoon frustrerend..

klungel

#7 , 13 mar 2012 17:51

Toch wel, j.demoor:
is het advies van j demoor niet correct aangezien er wordt getekend voor werkweken en niet voor kalenderweken en er in de rechtspraak het principe "van tot de vooravond van" wordt toegepast ?


bezorgen van ziektebriefje (!!!) al meegedeeld aan uw vakbond ?

Rhina
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 13 mar 2012 18:37

Beste,

Ik heb idd ook gemeld aan men vakbond hoe het ziektebriefje bezorgd werd , zij vertelden me dat idd mijn intrimkantoor eigenlijk mijn werkgever is....maar ook al was het bezorgd aan mijn " direkte chef " het was alvast op tijd bezorgd én ook op mijn werk.
Ik heb op het moment van mijn spoedopname en diagnose hen telefonisch verwittigd, dus binnen de 24u .
Het briefje werd de morgen nadien geschreven en ook nog s'avond binnen gebracht door mijn dochter.
Ikzelf kon het niet doen want heb één volle maand in het ziekenhuis gelegen..:-(
Tenslotte zitten zij daar allemaal de donderdag samen om de planning op te maken voor de week nadien dat er gewerkt wordt, dus het intrim wist heel goed dat ik in ziekte was want zij zaten ook rond die tafel.
De vakbond vind het ook een stok vinden om achter de deur te steken..
Dus ik zal zien en horen hoe het nu verder gaat.....:-(

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 13 mar 2012 21:11

Toch wel, j.demoor:
is het advies van j demoor niet correct aangezien er wordt getekend voor werkweken en niet voor kalenderweken en er in de rechtspraak het principe "van tot de vooravond van" wordt toegepast ?


bezorgen van ziektebriefje (!!!) al meegedeeld aan uw vakbond ?
nee, gezien de volledige kalenderweek gedekt wordt.

Rhina
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 14 mar 2012 13:42

Aan JPV,

Wat bedoeld u met " neen, gezien de volledige kalenderweek gedekt wordt "
Want ik ben eventjes nietmeer mee...heb ik er nu wel of niet recht op??

alvast bedankt alleen voor jullie uitleg, ik leer nog altijd bij...:-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 14 mar 2012 16:56

je hebt er recht op :)

Rhina
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 14 mar 2012 21:15

dank u, ik heb tot nu nog steeds niks gehoord van het intrimkantoor....men is er gelijk indisch doof .
Ik hou het nu nog ff rustig, maar dit tenlaatste tot a.s maandag , dan bel ik hen terug.

alvast bedankt, ik laat een berichtje als ik een antwoord krijg.

Rhina

klungel

#13 , 15 mar 2012 07:05

Toch wel, j.demoor:
is het advies van j demoor niet correct aangezien er wordt getekend voor werkweken en niet voor kalenderweken en er in de rechtspraak het principe "van tot de vooravond van" wordt toegepast ?


bezorgen van ziektebriefje (!!!) al meegedeeld aan uw vakbond ?
nee, gezien de volledige kalenderweek gedekt wordt.
kan u eens uitleggen hoe een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur een periode inactiviteitsdagen kan dekken na het einde er van , als men de eerst volgende activiteitsdag niet bij dezelfde werkgever wordt tewerkgesteld ?

Lightning

#14 , 15 mar 2012 07:30

Dat U het bedrijf waar U tewerkgesteld bent verwittigd hebt van uw ziekte is oké, maar om administratief in orde te zijn had U het ziekteattest aan het interimkantoor moeten bezorgen omdat dat uw werkgever is. Zijn kunnen voor U geen rechten openen als U hen "officieel" geen bewijs van ziekte hebt geleverd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 15 mar 2012 09:37

kan u eens uitleggen...
ja, ik kan dat. Maar ik vrees dat ik soms wat xenafoob wordt van al die vragen (Rhina, niet op letten, is iets voor insiders).

Terug naar “Loon”