gehuwd en vrouw studeert nog

Kelvinve
Topic Starter
Berichten: 4

gehuwd en vrouw studeert nog

#1 , 05 mar 2012 19:43

Hallo Allemaal ,

Ik heb iets waar ik maar geen duidelijk antwoord over kan vinden.
De situatie is als volgt . Ik ben in 2011 getrouwd en daar mijn vrouw nog studeert is zij "ten laste" ingeschreven van mij.
Dit heb ik sinds begin 2012 gemerkt op mijn loonbrief , er werd namelijk de helft minder bedrijfsvoorheffing afgehouden.

Mijn vrouw heeft wel een studentenbaan en ze verdiend daar toch snel gemiddeld 350 € per maand mee. Nu is mijn vraag of er echter geen beperking is wat zij maandelijks aan inkomen mag hebben (als student) ? Ik wil niet voor verrassingen komen te staan als ik mijn belastingaangifte heb ingevuld.

Ik hoor het graag ,

kelvin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 mar 2012 20:25

Een echtgenote/echtgenoot kan fiscaal niet ten laste zijn:

"Welke personen mag ik ten laste nemen in mijn aangifte?
U kunt, wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, de volgende personen ten laste nemen:

uw kinderen of geadopteerde kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen;
de kinderen die u volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft; Voorbeeld: kinderen van wie de ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet
uw ouders, uw grootouders, enz.;
uw broers en zusters;
de personen die u - toen u kind was - ten laste hadden. Voorbeeld: een tante die u na het overlijden van uw ouders tijdens uw jeugd ten laste heeft genomen
Opgelet!!!

Personen die niet in deze lijst voorkomen, kunnen in geen geval als fiscaal ten laste worden beschouwd. Uw echtgenoot, de persoon waarmee u wettelijk samenwoont of met wie u een feitelijk gezin vormt, kunnen bijgevolg nooit als ten laste beschouwd worden."

bron: website FOD Financiën
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kelvinve
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 mar 2012 20:41

Dit heb ik ook al gevonden op internet

Dit vind ik dan wel vreemd aangezien ik doodgewoon doorgegeven heb op mijn werk dat ik ben gehuwd en dat mijn vrouw nog geen vast inkomen heeft.
Dus is allemaal automatisch gegaan. Ik heb het ook nagevraagd aan de personeelsverantwoordelijke of dit correct was en zij heeft me dat ook bevestigd.

Ik las wel ergens dat er nog een verschil is tussen iemand fiscaal ten laste hebben en wat er in mijn geval gebeurd is.

Misschien iemand anders die weet hoe het juist zit ?

kelvin

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 mar 2012 20:45

Een partner kan niet ten laste staan, maar er kan wel een huwelijksquotient van toepassing zijn.

Jerommeke
Berichten: 80

#5 , 05 mar 2012 23:02

Een partner kan niet ten laste staan, maar er kan wel een huwelijksquotient van toepassing zijn.
Kan, maar dat is niet altijd?.
Wanneer wel, en/of wanneer niet?, waar is dat dan afhankelijk van?.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 05 mar 2012 23:10

Een partner kan niet ten laste staan, maar er kan wel een huwelijksquotient van toepassing zijn.
Kan, maar dat is niet altijd?.
Wanneer wel, en/of wanneer niet?, waar is dat dan afhankelijk van?.
Afhankelijk van haar eigen beroepsinkomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 mar 2012 09:57

idd

Jerommeke
Berichten: 80

#8 , 06 mar 2012 23:29

Oke bedankt.
Dan ga ik er van uit, dat als de partner geen beroepsinkomsten (meer) heeft, het huwelijksquotient altijd van toepassing is.

Boregard
Berichten: 245

#9 , 06 mar 2012 23:39

, er werd namelijk de helft minder bedrijfsvoorheffing afgehouden.

Nu wordt er minder afgehouden van je loon. vergeet niet dat op het einde van het jaar een verrassing zou kunnen komen.
Als je de discipline hebt van het verschil tussen vroegen en nu opzij te zetten is er gen probleem.

Maak eens een simulatie op vb tax on web.
(Je vroegere situatie enezijds en je huidige situatie anderzijds)
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Terug naar “Loon”