Kinderen ten laste

Ismail
Topic Starter
Berichten: 20

Kinderen ten laste

#1 , 17 feb 2012 22:55

Hey iedereen !

We weten niet hoe we dit moeten oplossen kan iemand ons helpen?
Men vrouw is zwanger, we krijgen binnenkort tweelingen,wie zou best de kinderen ten laste nemen?

Ik werk zelf in een beschutte werkplaats waarmee ik een zeer laag inkomen heb ( € 9,1025 bruto loon per uur). Ik heb wel een vermindering op mijn belasting, ( 66% gehandicapt attest).
Mijn vrouw werkt in een textiel bedrijf en heeft een inkomen van 10,6624 bruto per uur. Haar werkgever heeft haar wel duidelijk gezegd dat ze na haar bevalling ontslagen zal worden door de economische reden.

Is het beter om de kinderen ten laste te nemen op mij of op mijn vrouw?

Ik hoop dat ik dankzij jullie wat wijze word.

Mvg,
Ismail

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 feb 2012 00:18

Bent u gehuwd of wettelijk samenwonend, dan wordt de toeslag op de belastingvrije som (voor elk ten laste komend kind) aangerekend bij de partner met het hoogste belastbaar inkomen. Bent u feitelijk samenwonend, dan moet u zelf de keuze maken. Elk kind kan evenwel slechts bij één van de partners ten laste genomen worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ismail
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 18 feb 2012 00:26

Mijn excuses.
Ik ben gehuwd.Begrijp ik het goed dat het niet veel uitmaakt bij wie ze ten laste zijn?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 feb 2012 00:30

Mijn excuses.
Ik ben gehuwd.Begrijp ik het goed dat het niet veel uitmaakt bij wie ze ten laste zijn?
Ze worden automatisch ten laste gezet bij degene die het hoogste inkomen heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ismail
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 18 feb 2012 00:35

Mijn excuses.
Ik ben gehuwd.Begrijp ik het goed dat het niet veel uitmaakt bij wie ze ten laste zijn?
Ze worden automatisch ten laste gezet bij degene die het hoogste inkomen heeft.
Wie moet er dan doorgeven aan de werkgever over " ten laste ", mijn vrouw of ik?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 feb 2012 16:08

Mijn excuses.
Ik ben gehuwd.Begrijp ik het goed dat het niet veel uitmaakt bij wie ze ten laste zijn?
Ze worden automatisch ten laste gezet bij degene die het hoogste inkomen heeft.
op de belastingsbrief, ja.

Tegenover de werkgever mag je zelf kiezen, sowieso wordt dit verrekend via de belastingsbrief en maakt het uiteindelijk (= na afrekening van belastingsbrief) niet uit aan wie je het doet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 feb 2012 14:16

Maar praktisch gezien misschien best aan de werkgever van de topic starter? Aangezien de werkgever van zijn vrouw laten weten heeft dat ze ontslagen zal worden na de bevalling, zou de communicatie rond het aangeven van de kinderen ten laste, langs die kant problematisch kunnen worden? (Idem voor de geboortepremie en dergelijke?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”