Laattijdige betaling loon/groepsverzekering en belastingen

CI2009
Topic Starter
Berichten: 12

Laattijdige betaling loon/groepsverzekering en belastingen

#1 , 17 feb 2012 17:36

Geachte,

Mijn man heeft het volgende voor:

Hij werkt in België voor een buitenlands privé bedrijfje in slechte papieren.

De werkgever betaalt telkenmale veel te laat. In december werd bvb het nettoloon voor oktober en november betaald. Sinds begin december is hij in ziekteverlof. Deze week ben ik er via het sociaal secretariaat achter gekomen dat de werkgever zelfs geen belastingen heeft betaald op het loon sinds eind 2010 (!). Bovendien hebben we in december een brief in de bus gekregen van de belastingen dat er nog een kleine 25 000 € openstaat aan niet betaalde bedrijfsvoorheffing en dat hij zijn werkgever moet vragen om dit zo snel mogelijk te storten. Eveneens heeft de werkgever reeds 3 jaar geen bijdragen voor de groepsverzekering gestort, wat nochtans in zijn contract staat.

Op dit moment staat er nog een kleine 3700 € netto open aan achterstallig loon.

Nu vraagt de werkgever om tijdens zijn ziekteperiode elke dag telefonisch uitleg te verschaffen aan een collega die zijn werk moet overnemen. Mijn man heeft dit geweigerd. Bovendien dreigt de werkgever ermee het nog verschuldigde bedrag niet te zullen betalen indien mijn man alsnog weigert de nodige ondersteuning te verschaffen. Hij zegt namelijk dat hij moet kiezen tussen het uitbetalen van zijn werknemers en het betalen van belastingen en zegt de betaling van het nog verschuldigde bedrag uit te stellen tot een rechterlijk bevel en dat er waarschijnlijk een lang lopende procedure zal volgen. Indien mijn man niet meewerkt aan het verschaffen van de nodige informatie dreigt hij ermee naar de rechter te stappen om een dringende oplossing voor zijn arbeidsovereenkomst te vragen. Hieruit veronderstel ik dat de werkgever een dwingende reden zal proberen in te roepen want ik zie de werkgever nog niet direct 6 maand loon (formule Claeys)+ vakantiegeld betalen bij ontslag.

Wat valt hiertegen te ondernemen?

Mijn man wil na zijn ziekteperiode zo snel mogelijk weg bij het bedrijf en na zijn ziekteperiode ander werk zoeken. Betekent dat hij automatisch nog 6 maand uit moet doen bij de huidige werkgever? Dat ziet hij absoluut niet zitten. Kan hij zelf dwingende reden inroepen gezien het feit dat de werkgever zijn verplichtingen niet nakomt? Wat zijn hiervan de consequenties?

Alvast dank voor de info.

Claudia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 17 feb 2012 19:02

Als je ziek bent mag je niet werken.
Toch eens langs de vakbond gaan.
Beslag laten leggen op tegoeden van de firma in België.
Idem op rekeningen in het buitenland

CI2009
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 18 feb 2012 17:56

De firma heeft geen tegoeden in België.
Ik veronderstel dat beslag leggen op buitenlandse rekeningen via de rechtbank moet verlopen?
Heeft een melding aan de sociale inspectie in dit geval zin?
Laatst gewijzigd door CI2009 op 02 mar 2012 03:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 feb 2012 09:58

“Art.35.Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen. Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt. Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept. Alleen de dringende reden waarvan kennis is gegeven binnen drie werkdagen na het ontslag kan worden aangevoerd ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn. Op straffe van nietigheid, geschiedt de kennisgeving van de dringende reden hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot...De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren; bovendien moet zij bewijzen dat zij de termijnen voorzien in het derde en vierde lid geëerbiedigd heeft.”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

‘in december een brief in de bus gekregen van de belastingen dat er nog een kleine 25 000 € openstaat aan niet betaalde bedrijfsvoorheffing’ + ‘reeds 3 jaar geen bijdragen voor de groepsverzekering’ + ‘nog een kleine 3700 € netto open aan achterstallig loon’

Voornoemde feiten zijn ongetwijfeld ‘ernstige tekortkomingen’ maar zijn u sedert meer den drie werkdagen bekend. Maan uw werkgever aangetekend aan die tekortkomingen binnen een week te betalen. Deel hem daarin mee dat u het uitblijven van voornoemde betaling als een nieuwe en ernstige tekortkoming beschouwt in de zin van voornoemd art.35 en tevens klacht neerlegt bij Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... 552.Handel" onclick="window.open(this.href);return false; ernaar,best samen met uw vakbond.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 feb 2012 10:45

doe eens navraag bij de verzekering om zeker te zijn dat bijdragen niet betaald zijn. Daarna werkgever in gebreke stellen en bij niet-betaling van achterstallige tegoeden na een redelijke termijn de eenzijdige verbreking van de arrbeidsovereenkomsten inroepen. Best via de vakbond/via een advocaat :)

CI2009
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 29 feb 2012 18:41

Mijn man heeft zijn ontslag gekregen.
Aangezien hij nog steeds arbeidsongeschikt is tgv een ongeval vermoed ik dat de reden voor ontslag zijn weigering van medewerking is om tijdens de ziekteperiode werk te verrichten.

Wat kunnen we hiertegen beginnen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 feb 2012 18:51

eerst de C4 opvragen. Daar staat de eventueel te betwisten reden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 feb 2012 19:32



Bovendien hebben we in december een brief in de bus gekregen van de belastingen dat er nog een kleine 25 000 € openstaat aan niet betaalde bedrijfsvoorheffing en dat hij zijn werkgever moet vragen om dit zo snel mogelijk te storten.

Dit vind ik raar dat de ontvanger van belastingen dit aan een werknemer zou mogen vragen of zelfs melden!!
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CI2009
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 29 feb 2012 20:18



Bovendien hebben we in december een brief in de bus gekregen van de belastingen dat er nog een kleine 25 000 € openstaat aan niet betaalde bedrijfsvoorheffing en dat hij zijn werkgever moet vragen om dit zo snel mogelijk te storten.

Dit vind ik raar dat de ontvanger van belastingen dit aan een werknemer zou mogen vragen of zelfs melden!!
 
Dat vind ik evenzeer raar. Hij is namelijk bediende. Eveneens vind ik het raar dat de administratie het zo ver kan laten komen dat er 15 maanden geen belasting is betaald op het loon.
Bij de vakbond zeiden ze dat de RSZ de werkgever wel in gebreke zal stellen. Dat laatste betwijfel ik toch allemaal. De werkgever is in het buitenland reeds voor de rechter moeten verschijnen ivm niet betalen van (buitenlandse) belastingen en staat naar eigen zeggen op de rand van het faillissement.
Moeten wij ons hierover zorgen maken ivm bijdragen pensioen en sociale zekerheid?
Laatst gewijzigd door CI2009 op 02 mar 2012 03:02, 1 keer totaal gewijzigd.

CI2009
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 29 feb 2012 20:30

eerst de C4 opvragen. Daar staat de eventueel te betwisten reden.
De ontslagbrief heeft hij ontvangen via een deurwaarder.
De werkgever stelt een opzegduur voor van 3 maanden. Volgens de formule Claeys heeft hij echter recht op 6 maanden.

Eveneens wil de werkgever dat hij het niet-concurrentiebeding handhaaft. Indien ik mij niet vergis dient de werkgever hiervoor 6 maanden loon uit te betalen.
Dient de werkgever deze 6 maand en het vakantiegeld onmiddellijk uit te betalen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 29 feb 2012 20:48

C4 is niet gelijk aan de ontslagbrief. Vraag naar de C4 (zie google op "rva" & "C4" voor het soort document)

De werkgever heeft de werknemer ontslaan? Dan is er geen sprake van het kunnen inroepen van een niet-concurrentiebeding. Laat hen dus maar 6 maand uitbetalen ;). Gezien er geen sprake is van een niet-concurrentiebeding, zijn er natuurlijk geen voorschriften wat betreft de regels. Vakantiegeld moet echter wél bij uitdiensttreding samen met het laatste loon opvragen.

CI2009
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 01 mar 2012 14:26

De werkgever heeft 3 maanden opzegtermijn gegeven. Valt deze alsnog te vermijden?
Kan men hier alsnog ernstige tekortkomingen inroepen? De werkgever heeft hem bijna nooit op tijd betaald. Ik zie de werkgever ook niet tijdens de opzegperiode op tijd betalen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 01 mar 2012 19:59

Die 3 maand opzegtermijn is te betwisten, stuur een brief (eventueel via je vakbond) om meer te eisen.

Waarom zou je nu die ernstige tekortkomingen inroepen? voor een eenzijdige verbreking vanuit de werkgever?

CI2009
Topic Starter
Berichten: 12

#14 , 02 mar 2012 02:35

Die 3 maand opzegtermijn is te betwisten, stuur een brief (eventueel via je vakbond) om meer te eisen.

Waarom zou je nu die ernstige tekortkomingen inroepen? voor een eenzijdige verbreking vanuit de werkgever?
Mijn man ziet, gezien de situatie en voorgeschiedenis, het helemaal niet meer zitten nog 3 maand te moeten presteren voor dat bedrijf.

De kans is immers heel groot dat de werkgever helemaal niet betaalt of opnieuw enorm veel problemen maakt om te betalen.

Hoe kan hij deze 3 maanden vermijden? Kan hij hiervoor contractbreuk/wanprestatie inroepen? Er zijn nog altijd niet betaalde looncomponenten en de werkgever betaalt telkens veel te laat. Het laatste half jaar zelfs 2 a 3 maanden te laat.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 02 mar 2012 08:13

zolang je de werkgever niet in gebreke gesteld hebt daarvoor én het dan nog altijd uitblijft, kan je dat zeker niet inroepen.

Volg stipt de betalingen op en stel hem eventueel in gebreke. Bij niet-betaling binnen een redelijke termijn kan je dan stappen ondernemen. Betaalt hij dan nog niet en kan je je geld niet via de rechtbank recupereren, dan kan je bij het fonds voor sluiting van ondernemingen terecht indien hij failliet is.

Terug naar “Loon”