Brutto versus netto

Joeps
Topic Starter
Berichten: 6

Brutto versus netto

#1 , 16 feb 2012 13:15

Hallo
Ik ben in negociatie bij een nieuwe werkgever. Bij mijn huidige werkgever verdien ik 3580 brutto, wat neerkomt op een 2100 netto per maand.
Bij mijn nieuwe werkgever zou ik maar 3200 brutto verdienen (maar wel een interessantere job en dichter bij huis). Hoeveel blijft er hiervan netto over?
Ik ben wettelijk samenwonend en heb twee kinderen. Ik krijg ook een groepsverzekering (er wordt niets afgehouden van mijn loon) en maaltijdcheques van 4,5 euro.
Ergens zou ik de job graag doen, maar ik vind het wel een achteruitgang als ik bijna 400 euro brutto minder verdien.
Ik dacht eraan om te vragen of ik voor die 3200 euro de woensdagnamiddag mag thuisblijven. Maar is niet zo realistisch zeker? (ik wil me ook niet belachelijk maken door iets voor te stellen die absurd is). Maw (en dat is dan mijn tweede vraag): is twee dagen in de maand minder werken evenredig met brutto 400 euro minder verdienen? Of zou ik dan nog minder moeten verdienen?

Mijn vriend zegt dat ik 5 dagen extra verlof moet negocieren :D
bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2012 15:59

Je bedrijfsvoorheffing zal ook dalen. Ik vermoed dat je netto iets van een 1950 € zal overhouden. Daar komen dan uiteraard die maaltijdcheques bij (21 x 4,5 = ongeveer 95 €), maar daar zal je zelf nog een kleine bijdrage voor moeten betalen die van je loon afgehouden wordt, vermoed ik? Afin, reken toch dat je netto (maaltijdcheques erbij) een goeie 2000 € overhoudt. Als je dan nog rekening houdt met wat je wint aan transportkosten / transporttijd + die groepsverzekering (die had je niet bij je vorige werkgever?) + het feit dat je de job interessanter vind (héél belangrijk), vind ik het een vrij goede deal, eerlijk gezegd.

Maar om zeker te zijn: vraag je mogelijk toekomstige werkgevern even een simulatie van je loon zodat je exact weet wat je netto overhoudt. Als je echter voelt dat je toekomstige baas je echt wil, kan je altijd een lichte loonsverhoging proberen overeenkomen, uiteraard. Dit is natuurlijk steeds wat blufpoker dat je speelt. Maar om eerlijk te zijn: ik denk niet dat je echt héél erg veel inkomen gaat verliezen (rekening houdend met maaltijdcheques, groepsverzekering en dichtere afstand tot het werk).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 feb 2012 18:19

Loonverlies bij een verschil tussen 3580 en 3200 euro bruto is 172 euro onder jouw gegevens (echtgenoot (verondersteld met inkomsten), 2 kinderen ten laste, ...).

Reken dan eens alle extralegale voordelen bij die 2 werkgevers uit en vergelijk dat verschil. Mij lijkt het ook dat het verschil verwaarloosbaar zal zijn.

Extra dagen verlof negocieren kan je mss nog doen, maar een woensdagnamiddag thuis vragen, zal als resultaat hebben dat je loon ook naar beneden zou gaan. Je logica ivm minder loon => minder uren gaat niet op, anders zou ik maar 3/4e moeten werken :p)

Reclame

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#4 , 17 feb 2012 22:00

Hallo
Ik ben in negociatie bij een nieuwe werkgever. Bij mijn huidige werkgever verdien ik 3580 brutto, wat neerkomt op een 2100 netto per maand.
Bij mijn nieuwe werkgever zou ik maar 3200 brutto verdienen (maar wel een interessantere job en dichter bij huis). Hoeveel blijft er hiervan netto over?
Ik ben wettelijk samenwonend en heb twee kinderen. Ik krijg ook een groepsverzekering (er wordt niets afgehouden van mijn loon) en maaltijdcheques van 4,5 euro.
Ergens zou ik de job graag doen, maar ik vind het wel een achteruitgang als ik bijna 400 euro brutto minder verdien.
Ik dacht eraan om te vragen of ik voor die 3200 euro de woensdagnamiddag mag thuisblijven. Maar is niet zo realistisch zeker? (ik wil me ook niet belachelijk maken door iets voor te stellen die absurd is). Maw (en dat is dan mijn tweede vraag): is twee dagen in de maand minder werken evenredig met brutto 400 euro minder verdienen? Of zou ik dan nog minder moeten verdienen?

Mijn vriend zegt dat ik 5 dagen extra verlof moet negocieren :D
bedankt voor jullie advies
3580 - 468 RSZ - 1046 BV + 85 KIDS = NETTO 2151 €
3200 - 418 RSZ - 892 BV + 85 KIDS = NETTO 1974 €

Dit als bediende , arbeider is een andere berekening voor rsz.
rsz is dan 13,O7 op 108 %.
en dan minder bv maar meer rsz.
mijn vriend :op wiens naam staan de kids , normaal op hoogste loon voor kinderbijslag.

xena

#5 , 18 feb 2012 06:54

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 feb 2012 05:30, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 feb 2012 10:51

Xena, gelieve eens te zwijgen als je niet weet waarover je spreekt. Fendtje geeft de correcte berekening op maand én op jaarbasis, gezien het een toepassing is van de standaard afhoudingen die in principe resulteren in een nul-belastingsbrief. ALs je 2 verschillende jobs wil vergelijken is dit de manier waarop je het moet doen.

Terug naar “Loon”