uitbetaling overuren

koen1965
Topic Starter
Berichten: 6

uitbetaling overuren

#1 , 14 feb 2012 12:22

Sinds november werk ik niet meer voor het bedrijf waar ik op normale wijze ontslagen was wegens economische redenen.
Echter, bij dit bedrijf heb ik destijds heel veel overuren gemaakt, zonder evenwel enige compensatie te krijgen hiervoor. Gezien mijn werk vooral buiten diende te gebeuren, moest ik van lente tot herfst lange dagen kloppen. Eens de weersomstandigheden dit niet meer toelieten, moest ik de verzamelde overuren opnemen en gewoon thuis blijven. Dus met andere woorden, 1 gepresteerd overuur stond gelijk aan 1 uur thuisblijven zondermeer. Enige financiële vergoeding was er nooit. Ter verduidelijking, ik werkte als bediende in een 38 uren-week met contractueel bepaalde werkuren (9-17 u). Het kwam dus regelmatig voor dat ik tegen het einde van het jaar met een negatief saldo aan uren stond, welke ik dan maar diende goed te maken achteraf.

Mijn vraag is nu of ik voor de effectief gepresteerde overuren destijds financiële vergoeding diende te krijgen en zo ja, hoe pak ik het best aan om dit vooralsnog te vorderen ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 14 feb 2012 13:53

had je een leidinggevende functie of vertrouwenspost
is er een bepaling inzake flexibeliteit vastgelegd , het is op deze manier mogelijk om 65 tot 130 uur af te wijken in een vastgelegde referteperiode

koen1965
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 14 feb 2012 13:58

Neen, ik had geen leidinggevende functie of vertrouwenspost. Er was tevens geen enkele bepaling inzake flexibiliteit vastgelegd, gewoon 38-uren contract met 5-dagen van 9-17 u. De flexibiliteit werd "geëist" zonder dat er daar iets van officieel op papier stond o.i.d.

Reclame

xena

#4 , 14 feb 2012 18:03

Er was tevens geen enkele bepaling inzake flexibiliteit vastgelegd, gewoon 38-uren contract met 5-dagen van 9-17 u. De flexibiliteit werd "geëist" zonder dat er daar iets van officieel op papier stond o.i.d.
ik werkte als bediende
bepalingen in een sectoriele cao integreren automatisch in je arbeidsovereenkomst er is dus wel iets vastgelegd
cao 29-5-1989
RECUPERATIE OP JAARBASIS
Art. 24
In uitvoering van artikel 26bis van de
arbeidswet van 16 maart 1971, wordt de
periode voor recuperatie van overschrijdingen
van de arbeidsduur verlengd tot
een periode van maximum één jaar.

Terug naar “Loon”