[bedrijfswagen 2012] werkgever verlaagt bijdrage niet

ambreville
Topic Starter
Berichten: 1

[bedrijfswagen 2012] werkgever verlaagt bijdrage niet

#1 , 14 feb 2012 00:04

Beste,

Momenteel betaal ik ongeveer 170 € per maand voor mijn bedrijfswagen.
Dit bedrag wordt netto van mijn loon afgehouden onder de noemer "voordeel van alle aard".
Dit bedrag komt overeen met de oude formule waarbij rekening gehouden werd met CO2 + afstand.

Volgens de nieuwe wetgeving zou ik minder moeten gaan betalen.
Ik heb namelijk lang geleden al gekozen voor een groene wagen en woon meer dan 25km van het werk.
Dit zou neerkomen op een goeie 400 € per jaar die ik dus in mijn zak steek :)

Helaas heeft mijn werkgever daar anders over beslist:
- werknemers die meer moeten betalen, blijven ongeveer hetzelfde betalen en krijgen het verschil bij hun loon.
- voor werknemers die minder moeten betalen verandert er niks.

Dit betekent dus eigenlijk dat mijn werkgever die 400 € die vroeger naar de staat ging, nu zelf op zak steekt.
Dit zou dus betekenen dat mijn werkgever op elk moment meer geld aan mij kan vragen voor de bedrijfswagen (die ik overigens verplicht moet nemen).

Hoe hiermee omgaan? Is dit allemaal wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 feb 2012 15:01

hij heeft daar niks aan te zeggen. Hij kan enkel de wettelijke afhoudingen doen, maar verder niks. Het voordeel mag hij niet in zijn zak steken imho.

synergy
Berichten: 9

#3 , 21 feb 2013 14:18

Het komt erop neer dat je werkgever een loonsverhoging geeft aan mensen die nu meer moeten betalen. Maar jij zal nog altijd die 400 euro op zak steken hoor, tenzij je brutoloon ineens verlaagd wordt (wat niet wettelijk is)

Reclame

timothyvg
Berichten: 5

#4 , 24 feb 2013 09:22

Ik volg JVP hierin; het is namelijk het sociaal secretariaat dat die berekening maakt adv cataloguswaarde, co2.
Bel eens met je personeelsdienst?

Terug naar “Loon”