Telt een gegeven woord?

Fluitje
Topic Starter
Berichten: 7

Telt een gegeven woord?

#1 , 09 feb 2012 22:43

Dag iedereen!

Mijn baas vertelde mij eind december, dat ik vanaf januari meer zou gaan verdienen. (hoeveel werd niet gezegd en ook niet gevraagd).
Nu ben ik begin januari gaan vertellen dat ik in verwachting ben en zie ik nu op mijn loonfiche dat ik mijn opslag niet gekregen heb.

Daarmee ook mijn vraag of een 'gegeven woord' telt of ik hier gewoon helemaal niets aan kan doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 feb 2012 22:45

Hij zal het vergeten zijn....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fluitje
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 09 feb 2012 22:47

Haha :) Dat denk ik niet. Ik hoorde trouwens van een andere collega dat zij opslag kreeg zonder dat dit gezegd geweest is... Misschien zijn ze dan wel 'gemist' :)

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 10 feb 2012 10:22

Daarmee ook mijn vraag of een 'gegeven woord' telt of ik hier gewoon helemaal niets aan kan doen?
Een 'gegeven woord' telt wel degelijk maar jij zal desgevallend moeten bewijzen dat het gegeven is.

Kan je daar voor het overige iets aan doen? Ja, zoals steeds in een relatie werknemer-werkgever: je kan praten en onderhandelen en als je vindt dat je te hard benadeeld wordt staat het je vrij de relatie te beeindigen.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 10 feb 2012 10:36

Wat is zo'n gegeven woord eigenlijk waard. In hoeverre wordt dat eigenlijk aanvaard, als een werkgever zo tussen de 'soep en de patatten' of tijdens een vergadering iets laat vallen over een loonsverhoging. Wat ik raar vind, is dat niemand blijkbaar nog van mening mag veranderen. Werknemers en werkgevers beloven zo veel aan elkaar.

xena

#6 , 10 feb 2012 12:29

Daarmee ook mijn vraag of een 'gegeven woord' telt of ik hier gewoon helemaal niets aan kan doen?
Een 'gegeven woord' telt wel degelijk maar jij zal desgevallend moeten bewijzen dat het gegeven is.
een gegeven woord is nog geen overeenkomst een gegeven woord kan ook eenzijdig zijn
er is geen onderhandelde bepaling"(hoeveel werd niet gezegd en ook niet gevraagd)".
wat is er dan aanvaard om van een (afdwingbare) wederkerige overeenkomst te kunnen spreken ?

belangrijk is hier toch heeft men de werkgever per aangetekende of met bewijs van ontvangst de zwangerschap meegedeeld ? anders zal het wel eens ontslag ipv opslag kunnen zijn

Fluitje
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 10 feb 2012 12:43

Ik heb mijn bewijs van zwangerschap wel degelijk laten aftekenen voor ontvangst door mijn werkgever.
Ik was enkel aanwezig met mijn baas in de bureau toen mij dit verteld werd. Ik weet dus ook niet hoe ik dit kan bewijzen.
Nu ik zal er niet wakker van liggen! Na mijn bevalling zoek ik ander werk. Toch bedankt voor jullie antwoorden!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 feb 2012 15:47

Wat is zo'n gegeven woord eigenlijk waard. In hoeverre wordt dat eigenlijk aanvaard, als een werkgever zo tussen de 'soep en de patatten' of tijdens een vergadering iets laat vallen over een loonsverhoging. Wat ik raar vind, is dat niemand blijkbaar nog van mening mag veranderen. Werknemers en werkgevers beloven zo veel aan elkaar.
en een belofte is een overeenkomst... En overeenkomsten moeten wettelijk nageleefd worden.

alleen is de bewijsbaarheid iets anders...

xena

#9 , 10 feb 2012 16:53

en een belofte is een overeenkomst...
hoe kan een belofte een overeenkomst zijn ?

als ik u de belofte doe om mijn auto voor 50 000€ aan u te verkopen hebben wij een overeenkomst
zou zeggen welkom in het beloofde land

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 feb 2012 17:44

en een belofte is een overeenkomst...
hoe kan een belofte een overeenkomst zijn ?

als ik u de belofte doe om mijn auto voor 50 000€ aan u te verkopen hebben wij een overeenkomst
zou zeggen welkom in het beloofde land
Dan heb je idd een overeenkomst dat jij bereidt bent om de auto te verkopen voor 50.000 euro :). Wil niet zeggen dat ik die auto ook effectief moet kopen, wel dat ik van jou het recht krijg, het is enkel een eenzijdige overeenkomst. Als ik de belofte doe dat ik dat effectief ga kopen, dan heb je een wederzijdse overeenkomst.

Een wederzijdse belofte is bvb een compromis bij een verkoop van een huis.

xena

#11 , 10 feb 2012 18:36

olala er komt al een woordje(wederzijdse) bij ! (compromie -> eenzijdige belofte ?)

voor eenzijdige contracten is er rechtspraak en art 1103bw en in welk art staat dat een belofte een overeenkomst is ?

Betekenis ' overeenkomst 'U heeft gezocht op het woord: overeenkomst.
 over·een·komst de; v -en 1 gelijkheid, overeenstemming 2 afspraak waarbij partijen zich tot iets verbinden; contract, verdrag

een belofte is een aanbod er is pas sprake van een overeenkomst wanneer het aanbod is aanvaard

en terzake :
de werkgever kan eenzijdig en zelfs schriftelijk een niet overeengekomen voordeel toekennen zonder dat er sprake is van een overeenkomst maar met een (eenzijdig)gebruik art 51 cao-wet 5/12/1968

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 11 feb 2012 15:24

https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... koming.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek het stuk over belofte, pagina 6.

xena

#13 , 11 feb 2012 19:28

https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... koming.pdf

Zoek het stuk over belofte, pagina 6.
intressante materie , van die storme heb ik nogal wat gelezen

Terug naar “Loon”