Aanpassing carpolicy

ichigo_doux
Topic Starter
Berichten: 6

Aanpassing carpolicy

#1 , 08 feb 2012 21:04

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik op mijn werk een nieuwe Carpolicy gekregen. Hierin staan echter wel heel wat veranderingen tegenover de huidige policy.

* De categorie van wagen is geschrapt, waardoor we waarschijnlijk een categorie lager zakken, wat betekent 250€ minder budget, oftewel dus 250€ minder loon...

* Als clausule is er opgenomen dat de overeenkomst eenzijdig kan aangepast worden door de directie indien ze dit nodig achten.

* Het recht op een functiewagen komt te vervallen wanneer de werknemer niet langer 1 van dergelijke functies uitoefent

* Bedrijf XXX kan op elk moment een voertuig vervangen door een andere waarvan de waarde, klasse en/of het vermogen verschillen

* Bovendien kan bedrijf XXX ook in de toekomst en zonder afbreuk te doen aan wettelijk verworven rechten, steeds de car policy, de categorieën, de rechthebbenden, de toekenningsvoorwaarden of de budgetten wijzigen.

Nu is mijn vraag aan jullie, is dit wettelijk en kan onze werkgever dit verplichten te tekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MasterStewie
Berichten: 2

#2 , 09 feb 2012 07:33

Ben een collega en heb dezelfde car policy gekregen...

Aanvulling:
De directie bepaald welke functies een wagen krijgen, maar moet deze lijst met functies dan niet opgenomen worden in de carpolicy?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 feb 2012 07:47

Kan niet eenzijdig aangepast worden zonder jullie goedkeuring.

Indien een vakbond aanwezig in het bedrijf: de vakbond contacteren.
Indien geen vakbond aanwezig in het bedrijf, maar wel lid: naar vakbond gaan en vragen om de policy te protesteren (mss eerst anoniem).
Indien geen vakbond aanwezig in het bedrijf & geen lid: uit eigen naam/gezamelijk de car policy niet tekenen en (indien ze toch hun plannen doorvoeren) de eenzijdige wijziging aan de arbeidsovereenkomst aanvechten.

NOOIT, maar dan ook NOOIT kan iemand je verplichten om iets te tekenen. We leven hier in een democratie :). Als je dit weigert te tekenen, kan men je natuurlijk wel ontslaan, al is de vraag of ze dat zomaar gaan doen (dat kunnen jullie beter uitmaken).

Dit document is gewoon een carte blanche voor de werkgever. Hij kan uiteindelijk ALLES aanpassen naar eigen wens, maw: wil hij morgen iedereen zijn auto ontnemen, dan kan hij dat indien je met dit document akkoord gaat.

Reclame

ichigo_doux
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 09 feb 2012 17:16

Bedankt JPV, dit is wat we ook dachten, het is ongelooflijk die clausule die bepaalt dat hij het recht heeft eenzijdig de wagen af te nemen!

We zitten niet met een vakbond in het bedrijf, dus zullen we onderling wat moeten overeenkomen om deze niet te tekenen, het is en blijft uiteraard een democratie! :D

vandaag hebben we eigenlijk te horen gekregen dat de car policy te nemen of te laten is, maw, tekenen, of buiten... Dat zullen we nog eens zien :)

MasterStewie
Berichten: 2

#5 , 09 feb 2012 18:48

Ik weiger nog steeds te tekenen maar vraag mij af hoeveel volk er nu nog gaat weigeren na de 'franse kolere' :D.
Als groep zullen we zeker niet ontslagen worden, als invidu wel.

Een ontslag is voor mij beter te verteren dan het afnemen van de wagen (wat mss niet het plan is, maar daar zijn we niet zeker over).
Kosten voor een eigen bescheiden wagen zouden op een 700€ per maand komen, terwijl ik een dikke 300€/maand win (kilometervergoeding, beroepsonkosten en wegvallen voordeel van alle aard). Zou er dus netto 400€ per maand op achteruit gaan en een eigen risico moeten dragen ivm onderhoud, ongeval, ed. Tevens zal het een kleiner model wagen moeten zijn dan nu, wat praktisch niet haalbaar is.

Moest het zover komen, zie ik het als een motivatie om een nieuwe uitdaging aan te gaan.
Gezien het feit dat ik mijn werk graag doe en ik heel toffe collega's heb wel een jammerlijk feit.

Terug naar “Loon”