loon arbeider versus bediende

stamper_42
Topic Starter
Berichten: 12

loon arbeider versus bediende

#1 , 03 feb 2012 18:04

Ben werkzaam als projectleider ,m.a.w héél wat overuren.
Tot op heden altijd betaald geweest als arbeider.
M.a.w. iedere maand een bepaald bruto/netto loon + eidejaarspremie + vakantiegeld.


Nu zou mijn werkgever mij als bediende willen uitbetalen.

Nu zou mijn brutoloon als bediende als volgt berekend worden :

Brutoloon arbeider + totaal overuren -> en dit zou overeenkomen met mijn brutoloon bediende.

Wanneer jaarlijks brutoloon arbeider overeenkomt met jaarlijks brutoloon bediende , zal ik dan netto evenveel overhouden ??

alvast bedankt voor de reply's

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 feb 2012 12:58

afhankelijk van de sector. In sommige sectoren (bouw bvb) hebben de werknemers een groot aantal voordelen die niet vast gebonden zijn aan het brutoloon. Die heb je als bediende dan niet.

Daarnaast zijn in je formule de dagen economische werkloosheid als arbeider (indien die bestaan) niet meegerekend).

xena

#3 , 04 feb 2012 18:46

Ben werkzaam als projectleider ,m.a.w héél wat overuren.
Tot op heden altijd betaald geweest als arbeider.
M.a.w. iedere maand een bepaald bruto/netto loon + eidejaarspremie + vakantiegeld.


Nu zou mijn werkgever mij als bediende willen uitbetalen.
een bediende met een leidingevende of vertrouwensfunctie(art2 , 10/2/1965) kan gratis overuren presteren . dus best in uw arbeidsovereenkomst een beding inzetten dat uw recht op overuren(loon)blijft behouden

Reclame

stamper_42
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 06 feb 2012 23:18

Bij overschakeling van arbeider naar bediende zou mijn werkgever mijn overuren , die jaarlijks ongeveer altijd hetzelde zijn, gewoon voorzien in mijn brutoloon.

Maw. meer overuren kan ik als arbeider toch niet maken, die overuren zouden voorzien zijn in mn brutoloon als bediende.


wanneer brutoloon arbeider en bediende hetzelfde zijn, inc.vakantie en eindejaarspremie , hou ik dan netto hetzelfde over ?

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 07 feb 2012 07:50

Lijk mij toch niet verstandig van de werkgever om de overuren al te gaan verrekenen in het loon. Wat als er morgen geen overuren meer gepresteerd worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 feb 2012 11:31

Bij overschakeling van arbeider naar bediende zou mijn werkgever mijn overuren , die jaarlijks ongeveer altijd hetzelde zijn, gewoon voorzien in mijn brutoloon.

Maw. meer overuren kan ik als arbeider toch niet maken, die overuren zouden voorzien zijn in mn brutoloon als bediende.


wanneer brutoloon arbeider en bediende hetzelfde zijn, inc.vakantie en eindejaarspremie , hou ik dan netto hetzelfde over ?
Zoals reeds gezegd: afhankelijk van de sector. Arbeiders hebben soms premies die bediendes niet krijgen en omgekeerd.

Terug naar “Loon”