Laattijdige betaling van het loon.

Merkava
Topic Starter
Berichten: 41

Laattijdige betaling van het loon.

#1 , 04 jan 2012 12:22

Mijn vrouw werkt als bediende in een klein privébedrijf. Ik erger me de laatste tijd enorm aan de laattijdige betalingen van haar loon. Met andere woorden haar loon betalen ze eens de 2de van de maand en af en toe eens een uitschuiver en dan wordt het rond de 10de van de maand uitbetaald. Nu ik ben die onregelmatigheid meer dan beu. Is er iets dat je daar tegen kunt doen? Ik zelf werk al een 8-tal jaar voor de overheid en ik heb toch nog nooit meegemaakt dat mijn loon te laat wordt uitbetaald :? .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 04 jan 2012 12:54

Wat bepaalt het arbeidsreglement i.v.m. de betaling van het loon?
Onderstaande heb ik reeds in menig arbeidsreglement teruggevonden:
De betaling van het loon grijpt plaats uiterlijk de zevende werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de betaling gebeurt.
In bovenstaand voorbeeld is betaling tussen de 2de en de 10de kalenderdag van de maand doorgaans (afhankelijk van welke dag van de week de eerste werkdag valt) op tijd.

xena

#3 , 08 jan 2012 07:29

loonbeschermingswet 12/4/1965
art 9 , 4°
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die zijn vastgesteld in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement; de bepalingen van deze reglementen mogen de datum van uitbetaling van het loon niet later vaststellen dan de zevende werkdag na de arbeidsperiode waarover de uitbetaling geschiedt.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst of van bepalingen in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement, moet het loon uiterlijk worden uitbetaald op de vierde werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de uitbetaling geschiedt

Reclame

Edris
Berichten: 28
Locatie: Beringen

#4 , 09 apr 2012 13:58

ik ken dit probleem. Volgens mijn contract/arbeidsreglement moet ik mijn loon de 5de van de volgende maand in het bezit hebben. De ene maand is het zo, de andere maand duurt het tot de 12de. Deze maand (vandaag zijn we 9 april) nog steeds geen loon ontvangen. Zonder dit loon kan ik vanavond niet meer gaan tanken en zal ik weer achter geld moeten gaan schooien om op mijn werk te geraken... (auto word ook enkel voor woon-werk gebruikt)
ik ben dit meer dan kotsbeu.

Plus dat de domiciliëringen en doorlopende opdrachten van mijn rekening niet kunnen doorgevoerd moet ik per opdracht aan de bank een boete betalen van 4,85€ (inmiddels verhoogt naar 7,5€)
dit kan toch zomaar niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2012 14:55

Vergeet niet dat de 5 de werkdag van de maand april een bank holiday was, en er geen enkele bankverrichting gebeurt voor woensdag 11 april, en daar kan de werkgever niks aan doen .
Overschrijvingen die op donderdag 5 april zijn gedaan kan je pas zien op 11 april.
 
Maar vervelend is dit zeker !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Edris
Berichten: 28
Locatie: Beringen

#6 , 09 apr 2012 16:31

dat is de eerste keer dat ik hier van hoor? En vorige maand dan? en de maand ervoor ook. De servers werken tegenwoordig alle nachten en niet meer om de 3 dagen!
Ons ma haar verrichtingen zijn toch doorgevoerd. dus zie ik niet in waarom er door een bank holiday er minstens 6 dagen over gedaan zou worden!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 apr 2012 16:42

Als er overschrijvingen zijn naar de zelfde bank, of stortingen ter plaatse aan de automaat word het onmiddelijk verwerkt, wanneer het naar een andere bank moet dan is er altijd + plus één werkdag!
Daar het nu vrijdag, zaterdag, zondag en maandag niet gewerkt word zijn er geen verwerkingen naar andere banken, ook al werken de servers, alle betalingen naar een andere bank gaat via slots van de Nationale bank, vandaar deze moeilijke en voor velen een pijnlijke situatie, maar je werkgever kan er mischien echt niks aandoen, Pasen valt nu echt zeer ongelegen voor mensen zoals u en andere.

Allez dit is me ooit uitgelegd door een goede bankbediende !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Edris
Berichten: 28
Locatie: Beringen

#8 , 09 apr 2012 18:39

ja maar als het al de 5de (DONDERDAG!) op de rekening moest staan zoals contractueel bepaalt dan hadden ze tijd genoeg gehad. Geen gezaag van weekend of van feestdagen. Die ballon gaat in dit geval niet op!
als de 5de in het weekend valt kan ik er voor inkomen dat ik mijn loon pas maandag of dinsdag heb. Op het jaar dat ik er werk heb ik misschien 4x mijn loon tijdens de eerste week gehad. Pak 6x dat er het weekend in viel...


ooh en alle servers draaien al 2j automatisch en er wordt alles verwerkt tussen 2 en 3u 's ochtends. Zelfde bank, zelfde dag de verrichting (bij sommige banken binnen het uur!)
kheb kameraden genoeg die bij de grootbanken werken aan deze servers. Weekend of niet, elke nacht gaan automatisch alle verrichtingen verwerkt worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 apr 2012 19:10

Edris, gelieve je "kameraden die bij de grootbanken werken" dan opnieuw te contacteren. En zeker diegene die bij de NBB werken bij het TARGET2-systeem. Zoals je hier kan zien: http://www.nbb.be/pub/09_00_00_00_00/09 ... 0.htm?l=nl" onclick="window.open(this.href);return false; , werken ze niet op goede vrijdag, pasen & paasmaandag.

Denlowie heeft (grotendeels) gelijk.

Wat staat er trouwens exact in je arbeidsovereenkomst? Elk woord kan van belang zijn.

Edris
Berichten: 28
Locatie: Beringen

#10 , 09 apr 2012 22:22

Ok dan ben ik mee. In de hernieuwing van het arbeidsreglement (februari) hebben ze degelijk veranderingen aangebracht.
Uiterst de 7de van de maand betaald. Dus voor het paasweekend klopt wat "denlowie" zegt.
Enkel de andere maanden in het oog houden. Valt de 7de niet in het weekend moet het toch ten laatste de 10 op de rekening staan.
Morgen langs de bank en alle doorlopende opdrachten en domiciliëringen laten verzetten naar de 15de van de maand. dan heb ik tenminste niet bij elke opdracht die 7,5€ boete van de bank aan mijn broek.

Beste voor mij is dus toch nog ander werk zoeken, dichter bij huis en waar ze stipter zijn ivm de papierwinkel. Volgende maand eens goed in het oog houden. De 7de is een maandag dus zal het weer de 10de zijn eer ik iets zie.

Lightning

#11 , 09 apr 2012 22:31

Ok dan ben ik mee. In de hernieuwing van het arbeidsreglement (februari) hebben ze degelijk veranderingen aangebracht.
Uiterst de 7de van de maand betaald. Dus voor het paasweekend klopt wat "denlowie" zegt.
De 7de kalenderdag of de 7de werkdag van de maand? Dat is "elk woord dat van belang kan zijn" waar JPV in een eerder bericht het over had.

Edris
Berichten: 28
Locatie: Beringen

#12 , 10 apr 2012 06:54

en uiterlijk op de 7de werkdag betaald.
dus volgende maand is dat pas de 9de ten laatste dat de betaling geschied. dan heb ik het misschien de 12de

Terug naar “Loon”