Eigen bijdrage bedrijfswagen

Herdore
Topic Starter
Berichten: 4

Eigen bijdrage bedrijfswagen

#1 , 16 dec 2011 12:57

Beste,

op mijn vorig werk hadden we de mogelijkheid om bovenop het beschikbare budget voor een bedrijfswagen een eigen persoonlijk bedrag bij te dragen voor extra opties of dergelijke meer. Dit extra bedrag werd vervolgens gedeeld door de looptijd zodat een bedrag per maand bekomen werd. Dit bedrag werd dan maandelijks van het bruto loon afgetrokken. Bv. Eigen bijdrage van 3000 euro op een looptijd van 48 maand -> 62,5 euro per maand dat van het Brutoloon afgetrokken wordt. Dit is natuurlijk interessant aangezien je dan netto maar ongeveer de helft moet betalen.

Op mijn nieuw werk twijfelt men echter aan de juistheid van deze formule. Mijn vraag is nu wat de wet voorziet, aangezien dit bij mijn vorige werkgever toegepast werd lijkt het me straf dat dit onwettig zou zijn...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2011 13:12

Dit is natuurlijk interessant aangezien je dan netto maar ongeveer de helft moet betalen.
Langs de andere kans is dit voor uw pensioen helemaal niet interessant, aangezien dat bedrag niet in rekening zal gebracht worden later... Maar veel mensen beseffen niet dat een bedrijfswagen geen voordeel voor uw pensioen oplevert. Een hoger brutoloon wel.

Ik ben blij dat ik indertijd geopteerd heb om mijn brutoloon een héél stuk omhoog te laten trekken en geen bedrijfswagen te nemen. Zeker als je ziet dat de persoolijke bijdrage serieus zal verhogen volgend jaar. Dit hoger brutoloon is voordelig voor mijn pensioen later, en laat ons ook niet vergeten dat dit extra brutoloon mee geïndexeerd wordt, iedere keer (net als opslag, die bij ons ook gebeurd op basis van "zoveel procent bruto erbij"). Geen idee of het budget voor een bedrijfswagen ook de index volgt, maar ik vermoed van niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Herdore
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 dec 2011 10:56

Langs de andere kans is dit voor uw pensioen helemaal niet interessant, aangezien dat bedrag niet in rekening zal gebracht worden later...
Het is niet zo dat je brutoloon minder wordt, er wordt gewoon een bedrag afgetrokken bij de verrekening van bruto naar netto, net zoals RSZ wordt afgetrokken etc...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 dec 2011 13:17

maar als je geen bedrijfswagen zou nemen, dan gaat je brutoloon meestal wel omhoog (of kan je dit onderhandelen) en dus ook pensioen, vakantiegeld, ...)

Herdore
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 25 dec 2011 16:45

Ok, akkoord dat je zonder bedrijfswagen misschien meer bruto zou kunnen krijgen maar daar gaat het niet over.

Ik vraag me gewoon af als je een bedrijfswagen hebt waarvoor je graag wat meer opties zou aanschaffen uit eigen budget, als je dan die persoonlijke bijdrage kunt spreiden over de looptijd van je wagen zodat je de opties niet in 1 keer netto moet betalen maar per maand een bruto bedrag? Dat komt netto op de helft.

Iemand? :?:

puttemanp
Berichten: 615

#6 , 25 dec 2011 19:35

Als werkgever zou ik in ieder geval niet toelaten dat extra opties maandelijks worden verrekend.
Wat immers als je voor het einde van het leasingcontract van de wagen het bedrijf verlaat? Dan zit de werkgever daar met een wagen met opties die deels betaalt zijn, en waarvan jouw vervanger, als hij de wagen overneemt, misschien het nut niet van inziet en weigert deze verder te betalen...

Greetz,

P.

Herdore
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 25 dec 2011 20:48

Op mijn vorig werk was dit zo geregeld en er stond vanalles in de carpolicy om deze eventuele geschillen op te vangen.

Ik ben gewoon op zoek naar een wet of stuk wettekst dat beschrijft hoe je het persoonlijke aandeel in de bedrijfswagen kan verrekenen.

Heeft iemand een link naar zo'n wettekst of kent iemand deze wetgeving?

Alvast bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 dec 2011 21:48

daar bestaat geen wet over, dat moet je zelf overeenkomen met je baas

jacobsa
Berichten: 2

#9 , 29 jan 2013 07:18

Beste,

Heb je hier een antwoord op gekregen?

Is het mogelijk een bruto bijdrage te doen voor een bedrijfswagen?
In hoeverre kan deze bijdrage afgetrokken worden van VAA?

Terug naar “Loon”