weigering nachtpremie uit te betalen na ontslag

frankdr
Topic Starter
Berichten: 5

weigering nachtpremie uit te betalen na ontslag

#1 , 15 dec 2011 17:17

ik heb ca. 5 maanden gewerkt voor een inhouse interimkantoor in een aluminiumfabriek, in vaste nachtdienst. Toen werd ik ontslagen.

Ik had op dat moment nog recht op compensatierust voor overuren, zgn. "ADV-dagen".

Wanneer ik dergelijke ADV-dagen opnam in de periode dat ik nog aan het werk was, kreeg ik deze gewoon uitbetaald zoals mijn andere werkdagen (lees : nachten) : steeds met nachtpremie.

Na mijn ontslag krijg ik deze nachtpremie niet meer. Het interimbureau voert blijkbaar een beleid waarbij zij na het ontslag weigeren nog de nachtpremie uit te betalen voor eventueel nog verschuldigde compensatierust.

Ik heb na wat aandringen wel het basisloon voor de ADV-uren waar ik nog recht op had, betaald gekregen, maar ze weigeren dus daar nachtpremie bij te betalen.

Ze beweren hiertoe niet verplicht te zijn omdat de modaliteiten voor de betaling van compensatierust niet wettelijk geregeld zouden zijn (en ze daarom volgens hun hier vrij in zijn).

Hetzelfde geldt bovendien voor de feestdagen. Toen ik nog aan het werk was, kreeg ik bij het basisloon voor een feestdag ook een 'premie op de inactiviteitsuren' (zelfde bedrag als nachtpremie).

Na mijn ontslag was er binnen de maand nog een feestdag, die ik na enig aandringen heb uitbetaald gekregen, maar ook hier weigeren ze de premie erbij te betalen.


Volgens mij doet het interimkantoor een goede zaak door van alle ex-werknemers een kleine premie af te pakken, voor hen telt dit aardig op.


Is dit wettelijk voor beide zaken (compensatierust en feestdagen) of voor (g)een van beide ?


Hoe moet ik dit aanpakken?

Alvast bedankt voor uw mening

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 dec 2011 19:52

ik vermoed dat ze gelijk zullen hebben, maar even meer info nodig:
- wat was je uurrooster(s)?
- hoeveel uren én dagen compensatie kreeg je, en ten gevolge van wat?

xena

#3 , 16 dec 2011 14:54

wat betreft de feestdagen heeft het interimkantoor gelijk

wat betreft de adv dagen allicht niet afhakelijk onder welk pc de gebruiker ressorteerd
normaal moet men uw gewerkte uren verlonen zoals gewerkt en zijn adv dagen onbetaalde inhaalrustdagen voor een arbeider , u kan(kon) een aantal uren laten uitbetalen als overloon (zijn geen overuren in de zin art 29§1 arbeidswet)
ben wel benieuwd hoe het interimkantoor het voor mekaar gaat krijgen om u betaalde inhaalrustdagen toe te kennen na het einde van de arbeidsovereenkomst

arbeidswet 16/3/1971
art 26bis (§ 2bis. Op vraag van de werknemer worden 65 uren per kalenderjaar, gepresteerd overeenkomstig artikel 25 of artikel 26, § 1, 3° niet aangerekend bij de berekening van het gemiddelde vastgesteld bij § 1, eerste lid.
De werknemer moet zijn vraag gesteld hebben nog voor de betaalperiode gedurende welke de prestaties werden verricht, verlopen is.................


zie bvb deze (bedrijfs) cao in de metaal (niet van toepassing voor uw geval)

cao 4/12/2003
art 3 Collectieve Arbeidsduurvermindering

In toepassing van de Wet van 10 augustus 2001 betreffende de verzoening van werkgelegenheid en kwaliteit van het leven wordt de arbeidsduur bij Ford Werke AG, technische bedrijfseenheid te Genk verminderd met 1 uur effectief per week ( 0,5 uur voor de weekendploeg; 6 onbetaalde ADV dagen voor het continusysteem) en dit startende op 31.12.2003. ...........

Reclame

frankdr
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 17 dec 2011 00:50

Ik werkte in een aluminiumfabriek, dus sector metaal.

Het uurrooster had normaal moeten zijn 38 uur per week. Maar wij werkten 40 uur per week.

Uitsluitend 's nachts gewerkt (vaste nachtdienst). Bij het loon was dus normaal altijd een nachtpremie.

Daarom zou ik verwachten dat het voor de feestdagen zeker betaald moest worden.

Het loon voor de feestdag moet betaald worden, tot een maand na het ontslag.
Het 'loon' omvat ook de gebruikelijke premies.

Dus waarom zegt u 'wat betreft de feestdagen heeft het interimkantoor gelijk' ? Is daar een regel dat gebruikelijke premies niet noodzakelijk bij het verschuldigde loon horen?

Voor de twee uur die wij teveel werkten per week, door 40 uur te werken ipv 38 u, kregen we 'ADV-dagen'.

Dwz als je (na vier weken) 8 uur gespaard had, kon je een verlofdag nemen. Die werd dan betaald met het gebruikelijk loon, inclusief nachtpremie. (Je kon ook halve dagen nemen van 4 uur.)

Op het einde van mijn dienst had ik zo nog een aantal uren tegoed. Die zijn dan uitbetaald geworden zonder de premie : ik heb er dus wel nog loon voor gekregen, maar een afgeslankt loon.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 dec 2011 19:24

Vind het vreemd dat je niet volledig uitbetaald werd voor de uren op het moment van de tewerkstelling voor de ADV-uren als interimmer.

frankdr
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 17 dec 2011 22:23

Even verduidelijken, die twee overuren per week werden feitelijk dubbel betaald : de week na een werkweek kregen we de 40 uur volledig uitbetaald. De 2 'ADV'-uren werden vervolgens nogmaals betaald (aan hetzelfde loon) als je een adv-verlofdag opnam.

Is het niet zo dat een feestdag na einde werk zou moeten betaald worden aan hetzelfde loon inclusief premies als een feestdag tijdens het werk?

xena

#7 , 24 dec 2011 13:32

Even verduidelijken, die twee overuren per week werden feitelijk dubbel betaald : de week na een werkweek kregen we de 40 uur volledig uitbetaald. De 2 'ADV'-uren werden vervolgens nogmaals betaald (aan hetzelfde loon) als je een adv-verlofdag opnam.

Is het niet zo dat een feestdag na einde werk zou moeten betaald worden aan hetzelfde loon inclusief premies als een feestdag tijdens het werk?
het kan sectorieel of op bedrijfsniveau geregeld zijn maar dat kunnen wij niet weten wettelijk gezien al zeker niet . degene die het wel weten is de inspectie van de sociale wetten die hebben een map(zou toch moeten) met daarin de bedrijfscao's en het arbeidsreglement , je kan dit online via email vragen best het bedrijf en het nummer paritaire comité vermelden

Terug naar “Loon”