afhouding tankkaart

wantoknow
Topic Starter
Berichten: 5

afhouding tankkaart

#1 , 14 dec 2011 21:29

Beste Forumleden,

Situatieschets:

Ik beschik over een firmawagen, waarvoor reeds een voordeel in natura wordt afgehouden van de wedde. Onze brandstofkosten worden betaalt ahv een tankkaart.
Na de tankkaart gebruikt te hebben gedurende 12 maanden (voorheen was het een andere regeling), komt de werkgever op de proppen met een retroactieve regeling van € 480 (€ 40/maand) voor de privé-kilometers welke wij hebben gereden met deze tankkaart.
Ik werk via een thuiskantoor en heb dus geen woon-werkverkeer in de zuivere zin van het woord. Per jaar rij ik weliswaar ca. 45 000 km in totaal (mijn privékilometers zijn te verwaarlozen).

Mijn visie:

Betaal ik geen tweemaal? Voordeel in natura op mijn maandelijkse wedde EN € 40 maand voor het gebruik van de tankkaart?
Kan een werkgever zomaar, een retroactieve afhouding doen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2011 10:14

Zoals in veel gevallen hier op het forum: wat staat er op papier over de regeling ivm de bedrijfswagen en tankkaart? (Mogelijk staat hier iets over vermeld in het arbeidsreglement?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 dec 2011 11:15

De afhouding voor de tankkaart staat los van de fiscale behandeling van de firmawagen/tankkaart. Het laatste is een soort belasting op de bedrijfswagen, het eerste is een regeling tussen je werkgever en jezelf ivm tegen welk voordeel je die bedrijfswagen en/of tankkaart krijgt. Daarover moet een CAO of individueel akkoord afgesloten zijn. Zoals Gebruiker21 dus vraagt, is wat er op papier staat belangrijk.

Reclame

wantoknow
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 15 dec 2011 15:20

En indien er niets op papier staat in arbeidscontract, noch in cao?
Voorheen hadden wij een kilometervergoeding + firmawagen en moesten wij onze beroepskilometers bewijzen. De vergoeding van danig royaal € 0,11/km zodat wij ook een groot deel privé konden rijden. Deze regeling is in 2011 afgevoerd en vervangen door de tankkaart (omwille van vereenvoudigde administratie voor werkgever en werknemer). Er is nooit gecommuniceerd over een bijdrage voor de tankkaart. Hiermee zijn ze deze week op de proppen gekomen. Er zal van onze bonus of 13e maand (nog onduidelijk) een bedrag afgaan, € 480, voor de niet-betaalde tankkaart vergoedingen in 2011, retroactief dus. Ik stel mij serieuze vragen bij de gang van zaken...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 dec 2011 19:37

het zou me sterk verbazen dat er én in arbeidsovereenkomst én in arbeidsreglement én in bedrijfsCAO én andere rechtsbronnen geen vermelding daarvan zou bestaan.

Als er echter nergens iets staat en de kilometervergoeding enkel de beroepskilometers dekte, lijkt het me logisch dat bij betwisting het ook zo zal bepaald worden dat de firmawagen enkel mag dienen voor de beroepskilometers & woon-werkverkeer en de tankkaart niet voor privé-reizen gebruikt mag worden. Dit behoorde in principe vroeger ook niet tot het loonvoordeel.

Indien de tankkaart echter, ondanks afwezigheid van overeenkomst hierover, toch voor privé-verplaatsingen gebruikt werd, kan daarvoor een bedrag gevraagd worden. U kan dit bedrag van 40 euro per maand betwisten en/of het privé-gebruik van de tankkaart betwisten. Zonder akkoord daarover mag die 40 euro in principe niet afgehouden worden van het loon.

Ter info: ik gebruik m'n wagen quasi enkel voor privé-verplaatsingen en heb momenteel zo'n 100 euro tankkosten per maand.

Terug naar “Loon”