Creatieve indexering

lagavulin
Topic Starter
Berichten: 21

Creatieve indexering

#1 , 07 dec 2011 14:01

Zoals steeds wordt recht pas interessant als er zich een probleem voordoet...ziehier een casus waar ik er een andere mening op na houd dan mijn klant:

Ikzelf werk als freelancer. Hiervoor is er een raamcontract dat onbeperkt doorloopt. In het contract geen vermelding van prijzen voor diensten. De diensten worden besteld via een bestelbon. Elke 3 maand komt (of komt er niet) zo'n bestelbon. Hierin staat een tarief T. De bestelbonnen worden door de klant ondertekend en ik word geacht ze te voldoen tenzij ik voorafgaandelijk aangeef dat ik de samenwerking wil verbreken.

Het raamcontract bevat volgende herzieningsclausule (redelijk standaard) :

--
Het bedrag van de prestaties kan jaarlijks worden herzien door toepassing van de volgende formule:
P=Po.(0,2+0,8 .X/Xo)
waarin:
P : het herziene bedrag is van de prestaties
Po : de basisprijs is van de prestaties zoals vermeld in de offerte
X : de index gebaseerd op de uurloonkost van het nationale referentiesalaris (sociale lasten inbegrepen), gepubliceerd door AGORIA, geldig in de maand die aan de herziening voorafgaat
Xo : de index gebaseerd op de uurloonkost van het nationale referentiesalaris (sociale lasten inbegrepen), gepubliceerd door AGORIA, van toepassing 10
kalenderdagen voor de datum die is vastgesteld voor het indienen van de offertes.

De prijzen zullen voor het eerst worden herzien een jaar na ondertekening van het contract. De verdere herzieningen zullen jaarlijks gebeuren, op de verjaardag van de ondertekening van het contract.
Daarvoor zal BVBA HULLEPDEPUP tijdig de nodige bewijsstukken voor de herziening aan FIRMA XYZ overmaken.
--

Het contract dateert van midden november 2008. Op vraag van de klant (FIRMA XYZ) heeft mijn BVBA geen indexatie doorgevoerd in de voorgaande jaren gezien de moeilijke economische situatie (die ik dus wel heb gedragen). Dit jaar heb ik hen in kennis gesteld dat ik zal indexeren.

Aangezien ik geen indexatie heb toegepast is mijn tarief T nog steeds gelijk aan Po.

In mijn berekening van de indexatie, ben ik uitgegaan van:
Po = T
Xo = index in de maand november van 2008 (contract datum - 10 kalenderdagen).
X = index in de maand oktober van 2011


Echter, de klant, FIRMA XYZ claimt dat Xo de index moet zjin in de maand september van 2010 (wrschnlk omdat hun 3maandelijkse bestelbonnen de kwartalen volgen en september de maand is voor het kwartaal waarin de verjaardag van het contract valt.

Mijn kijk hierop:
1. FIRMA XYZ beschouwt de 3-maandelijkse bestelbonnen als offertes : lijkt me geen onlogische redenering...agreed
2. September 2010 .... dit breek ik op in 2 onderdelen
2.1 September : dit is de maand voorafgaand aan de offerte (indien een 3-maandelijkse bestelbon als offert wordt bezien) -> okay, kan ik inkomen
2.2 2010 : hier zit mijn probleem ... ik ging ervan uit dat dit 2008 moet zijn aangezien ik nog niet indexeerde.... maar bij herlezing van de analyse die ik hier maak vrees ik dat het inderdaad 2010 gaat zijn.

Bottomline is het mij een beetje een doorn in het oog dat ik enerzijds de vriendelijkheid heb om niet te indexeren wanneer men mij dat vraagt, terwijl men anderzijds enkele jaren later wel mijn Xo opschuift, zonder dat Po mee schuift....

Ik ben geen jurist noch advocaat en ken ook de geest van deze wetgeving niet. Graag wat zinnige feedback hierover ....

En dan nog een vraag: wat houdt mij tegen om gewoon bij een volgende offerte een nieuw tarief voor te stellen...? In het raamcontract wordt hier geen afspraak over gemaakt... dat maakt het nog eens complexer: enerzijds zegt het raamcontract mij wel dat ik de tarieven mag indexeren, maar elke offerte is maar 3 maand geldig....dus welke zin heeft die regel dan in godsnaam....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lagavulin
Topic Starter
Berichten: 21

#2 , 07 dec 2011 14:09

by the way: ik onderteken nooit die bestelbonnen....dit is iets wat de klant opmaakt....stricto senso is er dus in feite geen sprake van offertes...de klant plaatst een bestelling, en doordat ik lever aan de prijs die de klant zegt, is er een de facto offerte...in het contract staat dat de bestelbonnen binnen de maand moeten voldaan kunnen worden met nog wat rompslomp indien dat niet gebeurt...maakt weinig uit in bovenstaand verhaal...bottomline is dat er gezegd wordt dat offertes jaarlijks geindexeerd kunnen worden, terwijl ze maar een looptijd van 3 maand hebben...which is kind of strange all in all...

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 07 dec 2011 14:22

Ik zou zonder me te verdiepen in het wettelijke trachten de gulden middenweg te bewandelen en met de klant proberen akkoord uit te werken waarop op bv. 2 jaar tijd de overeenkomst wordt geactualiseerd naar de huidige index. Een klant die reeds drie jaar trouw is vertegenwoordigt een stabiele continue bron van inkomsten waarop je kan rekenen; deze riskeren voor een kleine meerwinst lijkt me in het huidige klimaat niet opportuun?

Reclame

lagavulin
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 07 dec 2011 15:07

Ik zou zonder me te verdiepen in het wettelijke trachten de gulden middenweg te bewandelen en met de klant proberen akkoord uit te werken waarop op bv. 2 jaar tijd de overeenkomst wordt geactualiseerd naar de huidige index. Een klant die reeds drie jaar trouw is vertegenwoordigt een stabiele continue bron van inkomsten waarop je kan rekenen; deze riskeren voor een kleine meerwinst lijkt me in het huidige klimaat niet opportuun?
Absoluut...ik was niet van plan hen te schofferen, maar de case interesseert me an sich : een mens moet altijd leren van zijn fouten en onachtzaamheden :D

Terug naar “Loon”