Loon inhouden zonder waarschuwing

eefjah
Topic Starter
Berichten: 4

Loon inhouden zonder waarschuwing

#1 , 06 dec 2011 12:48

Hallo allemaal !

Ik weet me geen raad meer want ben bij verschillende instanties raad gaan vragen en ze sturen me allemaal van het kastje naar de muur !!

Het zit zo:

16 juni ben ik bevallen van mijn zoontje. 22 maart moest ik echter al thuis blijven van de gyne ivm harde buiken.. Na 4 weken mocht ik terug proberen te werken, maar moest dan na een week toch terug thuis blijven.
1 oktober begon ik terug te werken & 28 oktober ontving ik TOT MIJN GROTE VERBAZING een loonbrief met daarop 0€ !! Toen ik belde naar het hoofdkantoor bleek dat er een negatief netto was van 1700€ & ik bijgevolg 2 maanden zonder loon zit. Toen ik dan vroeg hoe ze aan dat bedrag kwamen bleek het om vakantiegeld te gaan.. Soit, ik ben ermee naar de ABVV gegaan & zij maakte me ook niet wijzer.. De RVA kon nie helpen want het was hun taak niet & ze verwezen me door naar de Sociale inspectie, zij namen contact op met het hoofdkantoor van mn werk. Na enige tijd wachten stuurde ze me de berekeningen op en zeiden dan ook dat ze me verder niet konden helpen, maar indien ik nog twijfelde kon ik wel klacht indienen bij een andere instantie. NIEMAND die me dus meer uitleg kan geven bij de berekeningen, zelf kan ik er niets van.
1600€ is "omzetten van ziek" naar "ziek langer dan een maand" dus dan denk ik dat ik geen recht heb op een gewaarborgd loon van de werkgever.. Ik ben bediende dus heb normaal recht op 1 maand ,maar bij ziekte langer dan 1maand niet ??

En dan het feit dat er ZONDER toestemming & waarschuwing 2 maanden een VOLLEDIG loon wordt ingehouden ! Normaal mag men niet meer dan 5% inhouden, toch ? Ik heb een huis af te betalen & 2 kinderen te voeden, doe het maar eens met 1 loon.

Als er iemand is die me wijzer kan maken, het is de 2e x dat het me gebeurt, bij mijn dochter was ik vanaf 26 weken thuis (ongeveer dezelfde tijd) en moest ik 900€ betalen (welliswaar in stukken omdat ze toen wel op voorhand gewaarschuwd hadden.. ) De reden waarom ik dat bedrag moest betalen is toen ook niet gevonden & werd ik ook van het kastje naar de muur gestuurd. Na die keer wil ik deze keer wel antwoord !!

ALVAST BEDANKT !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 dec 2011 12:54

Om goed te kunnen antwoorden, heb ik de volgende gegevens nodig:
- je normaal brutoloon voor een volledige gewerkte maand
- je brutoloon van de maanden maart tot en met november (als je november nog niet had, niet erg)
- een overzicht van de uitkeringen van je mutualiteit
- wanneer je je vakantie opgenomen hebt in 2011
- of je van werkgever verandert bent in 2010/2011.

Reclame

Terug naar “Loon”