PC 218

vickydb1984
Topic Starter
Berichten: 49

PC 218

#1 , 05 dec 2011 16:44

Hallo, mijn vriend is tewerkgesteld in de IT sector. Aangezien de plaats waar hij werkt een winkel is die gewoon computers en andere multimedia verkoopt, en daarbij ook nog eens herstellingen aan computers doet (ook op verplaatsing) valt die gewoon onder paritair comite 218 van de bedienden. Mijn vraag is nu: heeft dit PC recht op ecocheques, terugbetaling vervoerskosten (hij gaat werken met de wagen) en een syndicale premie?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gilops
Berichten: 156

#2 , 05 dec 2011 17:19

Als hij de gemeenschap een dienst wil bewijzen en hij werkt graag en hij is gelukkig dan zou ik hem aanraden om zich daarover geen zorgen te maken als hij dat nu niet heeft.
Hij kan er wel eens naar vragen.
Als het heel belangrijk is voor jullie relatie, dan moet hij denoods een andere job zoeken waar dit alles aangeboden wordt als syndicale verworvenheden.
Het garandeert evenwel geen geluk.
De beste jobs waren bij Sabena, Opel Antwerpen, Cockerill-Sambre, Acec, ..

mod by JPV: Als je de gemeenschap een dienst wil bewijzen, werk je gratis. Dat heet vrijwilligerswerk. Anders worden werkgevers en werknemers verondersteld te doen wat de wet, CAO's en arbeidsovereenkomsten bepaling, inclusief de bepalingen over loon. Wil je daarover discussieren, ga dan op een politiek forum, maar hier worden juridische vragen op een juridische manier beantwoord.

reintje
Berichten: 86

#3 , 05 dec 2011 17:25

Wat is dat nu voor een reactie? Het is toch normaal dat je je zulke dingen afvraagt, niet? Vickydb, ik weet er niet genoeg van om hierop te antwoorden, maar op de website van SD worx of om het even welke vakbond kan je heel wat info vinden, daar zoek ik ook altijd als ik iets wil weten. Ik weet wel dat voor dit PC er heel wat afspraken vastliggen in CAO's waar de werkgevers zich aan moeten houden, dus het is inderdaad de moeite waard om eens te bekijken

Reclame

vickydb1984
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 05 dec 2011 18:44

Bedankt reintje, idd, die vorige reactie vind ik ook niet erg gepast. ikzelf heb al eens gebeld naar de vakbond, daar was juist iemand nog maar net begonnen met de job en wist er nog niet veel van, de mevrouw die onze dossiers normaal behandeld is in zwangerschapsverlof. Ik zal eens opzoeken op die sites, op die van vakbond vind ik ook niets terug van het PC 218, toch niet over de onderwerpen die ik hier aanhaal. bedankt

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 05 dec 2011 19:13

gewoon PC218 typen in een zoekmachine
http://www.sfonds218.be/nl/anpcb_cpnae/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 dec 2011 20:20

er zijn eco-cheques onderhandeld in PC218, maar die konden vervangen worden door een gelijkwaardig voordeel. Terugbetaling vervoerskosten zijn ook geregeld (maar niet voor alle lonen verworven), SP is er dacht ik niet.

Jan S
Berichten: 397

#7 , 06 dec 2011 13:32


mod by JPV: Als je de gemeenschap een dienst wil bewijzen, werk je gratis. Dat heet vrijwilligerswerk. Anders worden werkgevers en werknemers verondersteld te doen wat de wet, CAO's en arbeidsovereenkomsten bepaling, inclusief de bepalingen over loon. Wil je daarover discussieren, ga dan op een politiek forum, maar hier worden juridische vragen op een juridische manier beantwoord.
Met dank aan de moderator in kwestie om hier, zoals beloofd, eens werk te maken om dergelijke onnozele reacties in de toekomst te vermijden!
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Loon”