#5 , 29 nov 2011 08:23
Foutje van mij: Er staat blijkbaar op het ene binnen 24 uur en op het andere binnen 48 uur, maar ik heb mijn attest de dag zelf nog gemaild.
Eerste : "De werknemer dient een medisch attest van werkonbekwaamheid,volledig ingevuld, op het bedrijf te bezorgen, binnen 24 uur na aanvang van zijn arbeidsongeschiktheid.Deze ongeschiktheid, hoe kortstondig ook, moet gerechtvaardigd worden door voorlegging van een medisch attest aan de werkgever, uiterlijk binnen de 24 uur na aanvang van de ongeschiktheid, verstuurd of bezorgd op de firma, dit om te kunnen genieten van het volgens de wettelijke schikkingen gewaarbogd loon."
En dan staat er dat als dit niet gebeurd dat je dus geen recht hebt op gewaarbord loon. Er staat nergens dat dit het origineel moet zijn of dat je dit per post moet doen en op de tweede bijlage staat :
"Je bezorgt het doktersattest binnen de 48 uur op het hoofdkantoor. Dit kan per post *ADRES*, per mail *MAILADRES* of per fax *FAXADRES*"
Dus wat ik gedaan heb, ik heb de dokter thuis laten komen, ik was ook niet in staat om buiten te komen en de dokter heeft dit ook bevestigd op het attest. Ik heb dan meteen
daarna het attest ingescand en gemaild naar het mailadres. Het origineel heb ik later met de post verzonden, maar niet binnen 24 of 48 uur omdat ik niet naar het postkantoor
kon.
Het eerste is ook iets dat in minieme letters te vinden is in een dikke bundel, je moet echt alles lezen voor je het vindt... en het tweede moeten wij altijd op zak hebben. Dus
automatisch ga je alleen van het tweede uit. Nu ik vind het wel logisch dat je het origineel moet bezorgen, maar binnen 48 uur was voor mij niet mogelijk en ondertussen heb ik
van de verantwoordelijken twee versies gekregen ... de ene zegt dat ik geen loon zal krijgen en de ander zegt dat ik wel uitbetaald word omdat mijn mail op tijd was.
Wat is het nut dat je het per mail of fax mag bezorgen als het origineel binnen een nog kortere periode zou moeten ingeleverd worden ? Is dit dan je werknemers niet express
fouten laten begaan ? Ze hebben ook de gewoonte om mij op te bellen als er geen werk is en te zeggen dat ik verlof zonder wedde moet nemen en hiermee ben ik tweemaal niet
akkoord gegaan en éénmaal wel. Maar volgens mij wringt daar ook het schoentje... raar genoeg hebben ze die twee keer dat ik weigerde toch nog rap werk voor mij gevonden ...
Ook moeten wij bellen als we ziek zijn, omdat mijn kaart niet herladen was, maar ik het menselijk vond op zo snel mogelijk te verwittigen heb ik eerst een sms gestuurd en pas
nadat ik kon herladen via internet, opgebeld. Ik heb diezelfde dag een brief in mijn bus gekregen dat ik in de fout ben gegaan door te smssen ivm mijn afwezigheid en dat er
volgende keer een sanctie kan volgen. Ik heb daarop geantwoord dat ik inderdaad eerst gesmst heb maar dat ik nog op tijd heb gebeld ook en dat het bewijs daarvan ook nog te zien
was op mijn gsm. Krijg ik een antwoord van die verantwoordelijke (die ik toen gebeld heb) dat de procedure vereist dat je eerst belt...
wat een gedoe allemaal...